او سال گذشته با حضور در لیست اتحاد 99 کاندیدای پنجمین دوره انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران شد و با کسب آرا به هیات مدیره سازمان راه یافت. با توجه به اینکه بهین تکنولوژی از معدود شرکت های سختافزاری است که سالهاست در نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) حضور دارد، در حاشیه بیست و چهارمین دوره نمایشگاه الکامپ، گفتوگویی با وی انجام دادهایم که در ادامه میخوانید.
علی رغم اینکه شرکت های سختافزاری مطرح صنف فاوا چند سالی است در الکامپ حضور ندارند؛ اما تقریبا هر سال شاهد حضور پررنگ بهین تکنولوژی در نمایشگاه هستیم. چه عاملی موجب ترغیب شما برای حضور در این نمایشگاه شده است؟
شرکت بهین تکنولوژی از سال 81 تقریبا در نمایشگاه حضور داشته و معتقدم تاثیر نمایشگاه در رونق فروش نیست. بلکه خط مشی هر شرکتی را مشخص میکند. در واقع زمانی که تصمیم میگیری در نمایشگاه حاضر شوی این خط مشی را برای خودتان، تیم کاری و همچنین مشتریان مشخص میکنید. نکته بعدی ارتباط با مشتریان و بازخوردی است که از نمایشگاه میگیری. مواردی را مشتری میبیند که معمولا از چشم ما پنهان است.
به اعتقاد من، نمایشگاه جایی است که در زمانی کوتاه میتوان تعاملی حداکثری با بازار ایجاد کرد. سازمانهای دولتی و مشتریان خصوصی از همه جای کشور میتواند در رابطه با کار شما نظر بدهند و این باعث توسعه کار میشود.
آیا از کیفیت برگزاری الکامپ رضایت دارید؟ فکر میکنید چه کارهایی باید برای ارتقای سطح کیفی و کمی نمایشگاه صورت بگیرد؟
اگر بخواهم از طرف کمیسیون سختافزار صحبت کنم، شرکتهای سختافزاری سالیان سال است که از نمایشگاه فاصله گرفتهاند و به دلیل مشکلات ارزی–ریالی در نمایشگاه حضور ندارند. از طرفی هم سختافزاریها چشم و چراغ نمایشگاه هستند. بنابراین اگر بتوان تسهیلاتی از سال آینده در نظر گرفته شود که شرکت های سختافزاری در نمایشگاه حضور داشته باشند، قطعا نمایشگاه پربارتر و پررونق تر خواهد شد.
ضمن اینکه شاخههای جدیدی در نمایشگاههای IT دنیا وجود دارد که اکنون در نمایشگاه الکامپ نیز کلید خورده است، مانند الکام استارز، الکام ترندز، الکام تاکز، الکام گیمز و غیره. اما در نمایشگاههای جهانی گیمینگ را روی سختافزار نشان میدهند و به نمایش می گذارند در حالی که در الکامپ بیشتر شرکتهای نرمافزاری گیمینگ در نمایشگاه حضور دارند.
در این بخش ها قطعا جذابیت وجود دارد و روی آن کار شده است. برای حضور سختافزاریها نیز باید تعامل کنیم تا یکبار برای همیشه معضل ارزی-ریالی حل شود.
اکنون سختافزار هم نیاز روز جامعه است. نمیتوانیم به سختافزار نه بگوییم. بازار اکنون از سختافزارهای گیمینگ استقبال میکند، اما کماکان جای آن در نمایشگاه خالی است.
آیا تنها دلیل عدم حضور سختافزاریها در الکامپ بحث محاسبه ارزی غرفههاست؟
بله. اگر یک شرکت سختافزاری بخواهد در نمایشگاه حضور پیدا کند باید بالای 150 میلیون تومان برای 4 روز هزینه کند. وقتی چنین هزینهای می کند، توقع بازخورد خوبی دارد و اگر بازخورد لازم را نگیرد قطعا قطعا انگیزههای حضور از بین میرود. با تمام این تفاسیر من معتقدم که به هر حال باید چراغ نمایشگاه را روشن نگه داریم؛ چرا که الکامپ ویترین و آبروی صنف است.
رویکردهای متفاوتی در این خصوص وجود دارد اما من فکر می کنم نمایشگاه یک جشن و فرصت است برای اینکه ما بتوانیم حضور خود را در بازار اعلام کنیم. وقتی در نمایشگاه شرکت میکنیم تیم شرکت انرژی می گیرد، مشتری های قدیمی را می بینید و این خیلی ارزشمند است.
آیا سازمان نظام صنفی رایانهای این موضوع را پیگیری می کند؟
آقای اثنی عشری و تیمی که برای برگزاری نمایشگاه الکامپ انتخاب شدهاند، معتقدند این موضوع حتما باید رسیدگی شود؛ اما برای سال آینده. تیم برگزاری نمایشگاه شبانه روز در حال کار بودند تا نمایشگاه به نحو احسن برگزار شود و فرصتی برای رایزنی در این مورد نبود. تمام تلاش مان را میکنیم تا این اتفاق برای سال آینده بیفتد.
هدف نظام صنفی حضور حداکثری اعضا در نمایشگاه است و از این قضیه به شدت استقبال میکند. باید متراژ فروش ارزی مشخص شود. نمایشگاه الکامپ از لحاظ ارزی با نمایشگاه نفت و پتروشیمی قابل مقایسه نیست و میتوان از رقم ارزی آن چشمپوشی کرد. اکنون 4 سالن به استارتآپها اختصاص داده شده است که هیچ یک ارزی پرداخت نمیکنند. وقتی برند خارجی به صورت مستقیم در نمایشگاه حضور پیدا کند، موضوع کاملا فرق میکند. در حوزه ICT شرکتهای معدودی هستند که نمایندگی مسقیم دارند و هیچ کالای آمریکایی نمایندگی ندارد.
به غیر از شرکتهای سختافزاری که مشکل ارزی دارند، اکنون جای شرکتهای نرمافزاری بزرگ نیز در الکامپ خالی است. دلیلش چیست و چگونه میتوان آنها را جذب کرد؟
شرکتهای نرمافزاری چند دسته هستند، برخی مشتریان خود را پیدا کردهاند و نیازی به حضور در نمایشگاه ندارند. واقعا نمیدانم چرا حضور پیدا نمیکنند چون فعالیت من سختافزاری است.
فکر نمیکنید جذابیت الکامپ مثل چند سال قبل نیست؟
باید ببینیم جذابیت در چیست. نمایشگاه الکامپ به غیر از بخشهای جدید تبدیل به نمایشگاه B2G شده است. یعنی اغلب بازدیدکنندگان سازمانی هستند. قبلا آخرین تکنولوژیهای سخت افزاری در سالن 38 به نمایش گذاشته میشد و استقبال خوبی هم از سوی بازدیدکنندگان صورت میگرفت. اما اکنون بیشتر بازدیدکنندگان سازمانی هستند و مصرف کنندگان نهایی B2C آنچنان استقبالی از نمایشگاه نمیکنند. بنابراین ما باید کاری کنیم که هر سه مدلB2B B2C و B2G را در نمایشگاه داشته باشیم.
اکنون شور و حال و انرژی از بخش سختافزار به سالن استارتآپها رفته است. جلسات خوبی گذاشته می شود. این خیلی خوب است. اما من فکر میکنم در بخش سختافزار جذابیتهایی وجود دارد که شرایط حضور شرکتهای سختافزاری فراهم شود سطح کیفی و کمی نمایشگاه به طبع بالاتر میرود. شرکتهای سختافزاری کاربلد و دارای اعتبار چند ساله هستند که این خیلی مهم است.
با توجه به مشکلات پیش آمده برای واردات کالا، مشکلی برای تامین کالا و عرضه آن ندارید؟ به خصوص بعد از الکامپ که درخواستها به طبع افزایش پیدا میکند.
در حال حاضر واردات کالا بسیار پیچیده و مافوق تخصص است. فرض کنید تیمی باید در بخش بازرگانی بنشینند و پروسه طولانی واردات را طی کنند.
کمبود کالا در بازار به شدت حس میشود و کالایی داریم در گمرک که بیش از 40 روز ترخیص نشده است. به طور مثال، یکسری ساعت هوشمند آذرماه پارسال خریداری کرده ایم که به تازگی ترخیص شده است.
هر روز یک مشکل داریم. اما معتقدم همین سختیها و بالا و پایین هاست که فعال اقتصادی را میسازد. من خیلی امیدوارم که شرایط بهتر میشود و فرار از مشکل فایدهای ندارد باید با شرایط روز خودمان را تطبیق دهیم. اهداف بلند مدت و میان مدت داریم که بر اساس آن حرکت میکنیم.
در دنیای IT روز به روز شاهد تکنولوژی جدید هستیم و جامعه با فناوری اطلاعات تنیده شده است.
امسال در هیات مدیره تلاشمان این است که کاری انجام دهیم تا از مشکلات فعالان صنف فاوا کمی کاسته شود و شرکتها به این درک رسیدهاند که راهی جز مشارکت و همراهی هیات مدیره سازمان برای حل مشکلات ندارند.
نمونه آن کمیسیون سختافزار که اکنون جلسات آن با حضور و مشارکت 90 درصد اعضا برگزار میشود و همه این رویکرد را دارند که نظام صنفی رایانه ای محلی برای تجمع صاحب نظران صنف است. در این دوره وزیر خیلی خوبی داریم که معتقد به بخش خصوصی است و هم شجاع و فهمیده و نیروی جوان است که باید از او استفاده کرد. از طرفی سازمان نظام صنفی رایانهای تعاملات خوبی با سازمان فناوری اطلاعات دارد و جلسات مختلفی با مدیران آن میگذارد.
نظام صنفی اکنون جایگاه اصلی خود را پیدا کرده است و جلسات شورای مرکزی خیلی خوب برگزار میشود.