آیتیمن - تدابیر سازمان تنظیم مقررات و اپراتورها برای کاهش کلاهبرداریهای با پیامک ارزش افزوده هرچند در کاهش این نوع کلاهبرداری تا حدودی موثر بوده، ولی هنوز هم شهروندان زیادی هستند که از عضویت ناخواسته در سرویسهای پولی شکایت دارند. پلیس فتا نیز در هشدار به شهروندان از آنها خواسته است که حتما جزییات قبوض خود را چک کنند تا در صورتیکه به طور ناخواسته عضو این سرویسها هستند، نسبت به لغو سرویس اقدام کنند.
سرهنگ تورج کاظمی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ درباره دریافت پیامهای تبلیغاتی از سوی شهروندان که منجر به عضویت آنها در برخی از اپلیکیشنها میشود به باشگاه خبرنگاران گفت: یک سری از این موضوعات مربوط به بحث فیشینگ است و به این سمت ختم میشود. این پیامها کاربر را به عضو شدن در برخی اپلیکیشنها ترغیب و روزانه مبلغی را از شارژ مالی تلفن همراه آنها کسر میکند.
رییس پلیس فتا تهران بزرگ با بیان این که گاهی اوقات قبض پرداختی تلفن همراه کاربران در آخر ماه مبالغ نجومی را نشان میدهد، بیان کرد: اگر در چنین مواردی شاکی خصوصی وجود داشته باشد، پلیس فتا پیگیر موضوع خواهد شد؛ در غیر این صورت فردی که مرتکب انجام چنین عملی شده خود وی مقصر بوده و تمام مشکلات پیش آمده نیز بر عهده کاربر است.
وی با بیان اینکه اکثر این اپلیکیشنها جهت کسب درآمد راهاندازی شدند گفت: در برخی از این اپلیکیشنها در بدو ورود کاربر و عضویت آنها پیام هشداری از اپراتورها به مشتریان مبنی بر کسر مبلغ ارسال میشود و در بسیاری از مواقع نیز این پیام برای کاربر ارسال نمیشود.
کاظمی در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت این اپلیکیشنها قانونی است یا خیر؟ گفت: مراجع قضایی باید به اینگونه مسایل ورود کنند و تا آنجایی که ما به مسایل ورود کردیم منع قانونی در آن مشاهده نکردیم.
رییس پلیس فتا تهران بزرگ گفت: شهروندان با دیدبازتری وارد اپلیکیشنها شوند و طوری رفتار نکنند که در آخر متضرر شوند. در برخی از این اپلیکیشنها به صورت روزانه مبالغی از حساب افراد کسر میشود و از طرفی هم این اپها کاربران را به سمت صفحات فیشینگ هدایت میکند.