استفاده همزمان كودكان عصر فناوري از 5 ابزار ديجيتالي
بومي هاي ديجيتالي
مطالعات محققان انگلیسی نشان می دهد که کودکان امروزی تمامی رسانه ها و ابزارهای ارتباطی زمان خود را دوست دارند و به طور همزمان و مستمر از تمامی آنها یعنی تلفن همراه، تلویزیون و کامپیوتر استفاده می کنند. بررسی های جدید انگلیسی ها حاکی از آن است که کودکان 10 و 11 ساله در مقابل رسانه ها «چندکاره» هستند، به این معنا که به طور همزمان از تلویزیون، لپ تاپ، تلفن همراه و ابزارهای دیگر استفاده می کنند.
ترجمه: نسترن صائبی
منبع: Health Day
راسل جاگو، مدیر این تحقیقات در دانشگاه بریستول در این مورد میگوید: بچهها میتوانند به طور همزمان به چندین صفحه نمایش نگاه کرده و با آنها تعامل کنند و تلویزیون تنها بخش کوچکی از این ابزارهاست.
جاگو در این مورد توصیه میکند: والدین باید تشویق شوند که با بچههای خود صحبت کنند و بدون در نظر گرفتن نوع یا مکان استفاده از ابزار، محدودیتهای زمانی برای کودکانشان تعیین کنند.
اما جالب اینجاست که یکی از کارشناسان آمریکایی با نام دیوید بیکام از نتایج این مطالعه چندان هم شگفتزده نشده است. بیکام، دانشمند مرکز بهداشت و پزشکی بیمارستان کودکان بوستون میگوید: در دهه گذشته، شاهد افزایش چشمگیری در مورد میزان کاربری رسانهها بودهایم. وی میافزاید: این رسانهها فقط شامل تلویزیون نمیشود. ما با مجموعهای از رسانهها مواجه هستیم. بنابراین در تمامی لحظهها کودکان ابزاری دارند که از آن استفاده کنند؛ مثلا به موسیقی گوش دهند، با تلفن صحبت کنند، ایمیلشان را چک کنند و به فیسبوک سر بزنند.
در این بررسی، تیم جاگو روی گروه 63 نفره از کودکان بین 10 و 11 ساله مطالعه کرده و دریافته که استفاده کودکان از بیش از یک فرم رسانه آن هم در یک زمان امری عادی و مستمر است.
دهههای گذشته نیز تلویزیون یکی از رسانههای محبوب کودکان به شمار میرفت و هنوز هم این روند ادامه دارد، با این تفاوت که به این رسانه، فناوریهایی چون تلفن همراه، بازی ویدیویی، MP3 پلیر، لپتاپ و آیپد نیز اضافه شده است.
بسیاری از کودکان از تلویزیون به عنوان ابزار دم دستی استفاده میکنند و زمانی که از بقیه ابزارها به گونهای خسته میشوند، سراغ تلویزیون میروند.
بسیاری از کودکانی که در این مطالعه از آنها نظرسنجی شده، اعلام کردند که استفاده همزمان از چند فناوری پیشرفته برایشان بسیار لذتبخش است. جالب توجه اینجاست که این کودکان گفتهاند که از هر فرصتی برای استفاده از فناوریها بهره میبرند، مثلا زمانی که بازی ویدیویی در حال بارگذاری است یا تلویزیون در حال پخش آگهی بازرگانی است از ابزار دیگری استفاده میکنند تا بیکار نمانند.
این تحقیقات همچنین نشان میدهد از آنجا که بسیاری از ابزارها قابل حمل هستند، کودکان زمانی که میخواهند از یک رسانه به رسانه دیگر نقل مکان کنند، میتوانند آنها را به راحتی در سرتاسر خانه جابهجا کنند.
همچنین نتایج این بررسی حاکی از آن است که دقیقا بعد از مدرسه و قبل از شام زمانهایی هستند که کودکان از چند رسانه به طور همزمان استفاده میکنند.
جاگو میگوید: پدر و مادرهایی که در مورد دلبستگی زیاد کودکان خود به ابزارهای رسانهای نگران هستند، باید مدتی از راه دور مراقب رفتار فرزندانشان باشند. وی میافزاید: محدود کردن زمان استفاده از ابزارها باید به گونهای باشد که زمانی که کودکان از استفاده از ابزارهای مدرن منع شدهاند، به فعالیتهای فیزیکی بپردازند و در واقع جایگزین مناسبی برای آن داشته باشند.
اما از نظر بیکام که استاد دانشکده پزشکی از دانشگاه هاروارد در رشته پزشکی کودکان است، اغلب اوقات جدا کردن بچهها از بازیهای ویدیویی و تلویزیون و همچنین عادت دادن آنها به فضای سبز پارکها کار بسیار دشواری است.
وی میگوید: از بررسیهایی که در گذشته انجام دادهایم، میدانیم که اگر کودکی را از استفاده از ابزاری منع کردیم، نباید منتظر معجزه باشیم که آن کودک به یکباره به فضای بیرون از خانه پا بگذارد و با همسن و سالهای خود شروع به بازی کند.
وی توصیه میکند: پس اگر واقعا میخواهید کودکتان را تشویق کنید که از محیط داخل خانه با وسایل متعدد مورد علاقهاش به محیط بیرون از خانه برود، باید به آنها کمک کنید که به تدریج استفاده از رسانهها را کاهش دهند و علاوه بر این، خود شما نیز باید زمانی را که با کودکتان در بیرون از خانه میگذرانید، افزایش دهید.
پنج ابزار به طور همزمان
نتایج بررسیهای این پژوهشگران نکته جالب دیگری نیز دارد و آن قادر بودن کودکان 10 تا 11 سال به استفاده از حداکثر پنج وسیله ارتباطی به طور همزمان است. شاید به همین دلیل هم باشد که نام آنها را «بومیهای دیجیتالی» گذاشتهاند، زیرا این کودکان نسلی هستند که در عصر فناوری به دنیا آمدهاند. بنابراین جای تعجب نیست که کودکان امروز بتوانند به سادگی و به طور همزمان از تمام ابزارهای تلفنهای همراه هوشمند، کامپیوترهای شخصی و تبلت استفاده کنند و این کار را حتی بهتر از بزرگسالان انجام دهند. نتایج این تحقیقات همچنین حاکی است که کودکان بین 10 تا 11 ساله قادرند به طور همزمان حداکثر از پنج دستگاه استفاده کنند و نه تنها دچار هیچ سختی نشوند، بلکه از این کار لذت هم ببرند. این کودکان میتوانند درحالی که تلویزیون تماشا میکنند، با کنسول بازیهای ویدیویی خود بازی کنند، با تلفن همراه حرف بزنند و یا پیامک بنویسند و از طریق تلفن همراه هوشمند و یا لپتاپشان به شبکههای اجتماعی نیز وصل شوند. به گفته این دانشمندان، فناوریزدگی کودکان امروز میتواند آنها را در معرض خطر صندلینشینی و فقدان تمرینات و فعالیتهای حرکتی و ورزشی به ویژه در محیطهای باز قرار دهد. این سبک زندگی صندلینشینی و گذراندن ساعتهای متوالی در مقابل تلویزیون و یا کامپیوتر نه تنها منجر به بروز چاقی در بین کودکان میشود، بلکه سلامت ذهنی آنها را هم به خطر میاندازد و میتواند سبب بروز مشکلاتی چون دیابت در سنین بزرگسالی شود.