ارسلان اصلانی، مدیرعامل شرکت خدمات طلایی عماد درگفتو گو با فناوران
راه مبارزه با قاچاق موبایل، سفارشی سازی است
در کشور ما هر ازگاهی ضرورت تولید محصول ملی پیرامون موضوعی خاص می چرخد، گاه خودکفایی در تولید گندم، گاه برنج، گاه بنزین و زمانی هم این ضرورت در تولید گوشی تلفن همراه از سوی مسوولان دولتی احساس شد. این احساس بود که موجب شد قوانین واردات گوشی به سرعت تغییر کند و مسوولان با تنگ کردن مبادی ورود گوشی خارجی و سر دادن شعار تولید داخل، خواستند فضا را برای رسیدن به خودکفایی در حوزه موبایل فراهم کنند.

اما اوضاع بر وفق مراد پیش نرفت و با وجود محو شدن واردات رسمی، تولید گوشی در کشور به افقی که مسوولان ترسیم میکردند، نرسید. وعدههای حمایتی محقق نشد و در نهایت کارخانههایی که در پی موج تمایل مسوولان دولتی به خودکفایی ایجاد شده بودند نه دشواری تنهایی به کار ادامه دادند. امروز هنوز چندتایی از آنها در ویترین رنگارنگ بازار موبایل جایی اگرچه کوچک به خود اختصاص دادهاند.
شرکت نیمه هادی عماد از جمله این شرکتهاست که گوشیهایی تحت برند کرهای هیوندایی تولید میکند.
با ارسلان اصلانی، مدیرعامل شرکت خدمات طلایی عماد به گفتوگو نشستهایم که میخوانید.
گفت وگو:ساحره چمنی
درباره فعالیت و شروع به کار شرکت توضیح دهید.
شرکت خدمات طلایی عماد سال 1385 به شکل مستقل در شرکت نیمههادی عماد شروع به فعالیت کرد. محور اصلی فعالیت این شرکت مهندسی و سفارشی سازی و تولید گوشی تحت برند هیوندایی بود.
این شرکت با دستور وزارت صنایع و معادن وقت فعالیت خود را آغاز کرد. وزارت صنایع شرکت نیمه هادی عماد را مکلف کرد با توجه به اینکه تعرفه واردات گوشی از چهار به 60 درصد افزایش یافته بود، و بسترسازی برای تولید تلفن همراه را آغاز کند. تفاهمنامهای هم بین شرکت و وزارت صنایع منعقد شد که طبق آن شرکت موظف شد دو میلیون دستگاه گوشی در سال تولید کند.
وزارت صنایع هم به نمایندگی از دولت متعهد شد که سه موضوع؛ ایجاد تعرفه واردات مناسب یعنی تعرفه مشخص برای گوشی با قطعات مشخص، دوم مبارزه با قاچاق گوشی (از طریق ثبت IMEI در سیستم اپراتوری با همکاری وزارت ارتباطات) و سوم تامین مالی سفارشی سازی و تامین را پیگیری کند.
که این تعهدات محقق هم شد؟
نه. متاسفانه هیچ کدام از تعهدات وزارت صنایع محقق نشد.
وزارت صنایع به هر دلیلی همکاری نکرد و شماره IMEI ها هم ثبت نشد. همچنین تامین مالی که 20 تا 30 میلیارد تومان برآورد شده بود، به سه تا چهار میلیارد تومان خلاصه شد.
شما چطور، به تعهدات خود عمل کردید؟
نیمه هادی عماد بنا به تعهدی که کرده بود عمل کرد و همچنان به فعالیت خود ادامه میدهد. این شرکت اقدام به تاسیس کارخانه کرد، خط مونتاژ راهانداخت و همزمان با شرکت هیوندای کره قراردادی مبنی بر تولید با برند هیوندایی منعقد کرد.
شما با همان شرکت هیوندایی کار میکنید که خودرو هم تولید میکند؟
نه، ما با دو شرکت کرهای EZZE Mobile و Wads کره قرارداد بستهایم و در این راستا برای انتقال فناوری و قطعات و خرید مواد اولیه همکاری میکنیم.
به تعهد تولید دو میلیون گوشی در سال عمل کردید؟
نه، با توجه به اینکه وزارت صنایع و دولت به تعهدات خود عمل نکردند و تعرفه ثابت نشد. نیمه هادی عماد هم کار را توسعه نداد و خط تولید در حد محدود باقی ماند.
میزان تولید و واردات قطعه شرکت در چه حد است؟
در ابتدا با خرید 17 هزار قطعه از شرکتهای کرهای کار تولید گوشی را آغاز کردیم.
از سال 85 همزمان با راهاندازی شرکت، کارخانه نیمه هادی عماد هم تاسیس شد؟
نه، دقیقا 9 ماه پس از راهاندازی شرکت خط تولید و مونتاژ شروع به کار کرد.
سالانه چه میزان گوشی تولید میکنید؟
در حدود دو هزار گوشی که قرار است این میزان را افزایش دهیم.
چه تعدادی وارد میکنید؟
در ابتدا فعالیت سالانه 25 تا 30 هزار گوشی وارد میکردیم و هماکنون به واردات 35 تا 40 هزار دستگاه رسیدهایم. در حال حاضر شرکتهای ساژم موبایل فرانسه و شرکت هنگکنگی شارپ هم با ما در زمینه خرید قطعات و گوشی همکاری میکنند.
کارخانههایی که شما با آنها کار میکنید داخل کره مستقر هستند؟
شرکت ساژم در شانگهای چین قرار دارد و شارپ در هنگ کنگ.
کارخانه خط تولید نیمه هادی عماد کجاست؟
اتوبان قم، شهرک صنعتی شمس آباد.
روند تولید گوشیهای هیوندایی به چه نحو است؟
ابتدا به شکل آزمایشی هزار تا دو هزار دستگاه وارد میکنیم تا میزان استقبال کاربران را در بازار ارزیابی کنیم، سپس اقدام به تولید مدلهایی میپردازیم که بیشتر مورد پسند واقع میشود و برای تولید گوشی به روش سفارشی و مهندسیسازی اقدام به تولید میکنیم.
برای طراحی گوشیهایتان از طراحان ایرانی هم استفاده میکنید؟
نه، کشور کره به دلیل وجود چندین تولیدکننده بزرگ گوشی، دارای طراحان توانمندی است. اما از آنجا که موضوع تولید گوشی در کشور ما چندان پیشرفتی نداشته، طراح توانمندی هم نداریم. در نتیجه بیشتر از طراحان کرهای استفاده میکنیم.
قانونی که باید ثبات داشته باشد تا فعالان اقتصادی بتوانند با تکیه بر آن مسیر خود را طراحی کنند، مثل تیتر اخبار تغییر میکند و به تولید و تجارت آسیب میزند
پس منظورتان از سفارشیسازی گوشی چیست؟
در این روش ابتدا وضعیت بازار را بررسی میکنیم که چه مدل گوشیهایی بیشتر مورد استقبال قرار گرفته، طرح آن گوشی را انتخاب میکنیم و صفحه نمایش، پردازنده و دوربین گوشی را مورد بررسی قرار میدهیم. سپس به شرکت سفارش ساخت چنین گوشی را میدهیم.70 درصد قیمت گوشی را دوربین، پردازنده و صفحه نمایش تشکیل میدهد. بنابراین شرکت باید تولیدکنندگان این سه قطعه را بشناسد و بر اساس کیفیت و قیمت مناسب تولیدکنندهها قطعات را انتخاب کند و سفارش ساخت بدهد.
چرا برای ساخت گوشی از روش سفارشی استفاده میکنید؟
با سفارشی سازی گوشی میتوانیم هر چه بیشتر از دست قاچاق رها شویم. گوشیهایی که مهندسی سازی یا سفارشی ساخته میشوند، امکان کمتری برای قاچاق آنها وجود دارد. چون گوشی به سفارش ما ساخته میشود و مشابه آن وجود ندارد که قاچاقچی بخواهد اقدام به خرید و قاچاق آن کند. به نظر
من راهکار مبارزه با قاچاق سفارشی سازی گوشی است.
چند مدل گوشی تاکنون وارد بازار کردهاید؟
14 مدل که 12 مدل آن گوشیهای ساده و Low end هستند و دو مدل هوشمند.
از چه زمانی ساخت گوشیهای هوشمند را آغاز کردید؟
از سال گذشته برنامه ساخت گوشیهای هوشمند مطرح شد و اسفندماه سال 90 نخستین گوشی هوشمند ما راهی بازار شد و خرداد ماه 91 دومین گوشی هوشمند را به بازار عرضه کردیم که اولی با قیمت 220 هزار تومان و دومی 360 هزار تومان راهی بازار شد.
گوشیهای هوشمند هیوندایی بر اساس الگوی کدام گوشی ساخته شده؟
گوشی HTC Salsa. در واقع ما تمامی ویژگیهای این گوشی را در H900 تعبیه کردیم با این تفاوت که قیمت گوشی ما از HTC بسیار پایینتر است. گوشی ما فارسیسازی هم شده است.
گوشیهای ارزان قیمت یا Low end این برند با چه قیمتی در بازار عرضه میشود؟
50 تا 65 هزار تومان. این گوشیها ویژگیهای خاصی دارند تا توان رقابت با گوشیهای ارزانقیمت برندهای شناخته شده را داشته باشند مثلا برخی از آنها برای سالمندان طراحی شده و کلیدهای بزرگ با امکاناتی دارند که به این افراد کمک میکند راحتتر از گوشی خود استفاده کنند و بتوانند در مواقع نیاز بدون شمارهگیری و فقط با فشردن یک کلید با خانواده خود ارتباط برقرار کنند.
چرا با وجود اینکه مدعی هستید کیفیت گوشیهای هیوندایی در حد گوشیهای مطرح بازار موبایل است اما اقدام به برندسازی از طریق تبلیغات گسترده نمیکنید؟
ما در زمینه برندسازی از مشاوران مختلفی مشاوره گرفتیم و نتیجه این بود که شرکت برای برندسازی باید دستکم پنج-چهار میلیارد تومان سالانه هزینه کند تا به نتیجه مطلوب برسد. تابهحال دو میلیارد تومان صرف تبلیغات گوشی کردهایم اما چون روشمان منسجم نبود به نتیجه مطلوب نرسیدهایم.
دولت در این زمینه کمکی به شما نمیکند؟
واقعیت این است که ما از دولت درخواست حمایت مالی برای تبلیغات داشتیم اما آنها با تبلیغات موافق نیستند. آنها معتقدند همین قدر که کار تولید انجام میشود کفایت میکند و نیازی به تبلیغات نیست. در واقع نگرش عمیق و اصولی نسبت به ضرورت برندسازی و تبلیغات وجود ندارد.
آیا قانون الزام خرید تولیدات داخلی برای دستگاههای دولتی شامل شما نشده؟
تا به امروز که چنین قانونی شامل ما نشده است فقط یک مورد حمایی داشتیم که از طریق شرکت صنام وارد فروشگاههای اتکا شدیم و چون تنها برند گوشی این فروشگاهها هستیم توانستهایم فروش خوبی داشته باشیم.
چندنمایندگی در سطح تهران و شهرستانها دارید؟
5 نمایندگی که در مناطق گیشا، تجریش، پاسداران، بازار علاءالدین و رسالت تهران واقعاند و در 26 نقطه از کشور هم دفاتر خدمات پس از فروش هیوندایی تاسیس شده و در فروشگاههای اتکا هم غرفه فروش هیوندایی وجود دارد.
خدمات پس از فروش خدمات طلایی عماد چگونه است؟
ما از لحاظ ساختاری سیستم خدمات پس از فروش خوبی داریم. ما یک پورتال مبتنی بر وب ایجاد کردهایم که همه نمایندگانمان از طریق این پورتال به دفتر مرکزی متصلند و ما با استفاده از نرمافزاری که در شرکت طراحی و تولید شده است، ترتیبی دادهایم که با فروش هر گوشی، یک کارت مغناطیسی به مشتری ارایه میشود و هر بار که مشتری برای دریافت خدمات گارانتی مراجعه میکند، پس از انجام فرآیند پذیرش، تعمیر، تحویل و صدور فاکتور، کارت مغناطیسی کشیده میشود و دفتر مرکزی از فرآیند ارایه خدمات گارانتی مطلع میشود. به این ترتیب امکان تقلب در مراکز پشتیبانی از قبیل صدور فاکتور جعلی یا دریافت هزینه بابت خدماتی که شامل گارانتی میشود، کاهش مییابد. این سیستم نقطه قوت خدمات ما به حساب میآید.
ما از دولت درخواست حمایت مالی برای تبلیغات داشتیم اما آنها آنها معتقدند همین قدر که کار تولید انجام میشود کفایت میکند و نیازی به تبلیغات نیست
برنامه برای افزایش سهم بازار هیوندایی ندارید؟
نه. تا زمانی که در بحث بودجهبندی در شرایط فعلی قرار داریم و حمایت مالی دریافت نمیکنیم، روند فعلی را ادامه میدهیم. البته تا یک دو ماه آینده تبلتهایی را وارد بازار میکنیم که قیمتی در حدود 400 تا 650 هزار تومان قیمت خواهند داشت و با تبلتهای آرکاس و MID قابل مقایسه است.
تبلت هیوندایی چه مزیتی هم نسبت به تبلتهای مشابه دارد؟
با وجود کیفیت مناسب، قیمتاش ارزانتر است و این مساله به همان روش سفارشیسازی برمیگردد که باعث میشود با خرید قطعات کیفی ارزان و سفارش تولید آن، قیمت تمام شده کاهش یابد.
با این اوصاف خود را تولیدکننده گوشی ایرانی میدانید؟
ببینید. در حال حاضر گردآوری قطعات و طراحی حرف اول را در تولید گوشی میزند. اصلا در شرایطی نیستیم که بتوانیم به تولید در داخل کشور فکر کنیم. در واقع هر فرایندی تدریجی است و باید پله پله پیش رفت. اساسا در حال حاضر هیچ کالایی وجود ندارد که همه قطعات آن در یک کشور تولید شود.
در زمینه انتقال تکنولوژی هم اقدامی داشتهاید؟
بله. در زمینه انتقال تکنولوژی توافقاتی با شرکت کرهای داشتهایم. قصد داریم یک تیم از طراحان کرهای گوشی را به ایران بیاوریم تا کار طراحی در داخل کشور صورت گیرد. این قضیه احتمالا تا اواخر امسال محقق خواهد شد.
مساله تحریم بر روی فعالیت شما اثر داشته؟
بله مسلما. اما از آنجا که ما با شرکتهای خاصی کار می کنیم که در این زمینه مشکلی ندارند، کمتر با موانع تحریم روبهرو بودهایم.
در هفته گذشته با تغییر اولویت بندی اختصاص ارز دولتی توسط دولت، اختصاص ارز دولتی به واردکنندگان قطعات و گوشی موبایل قطع میشود، این موضوع چه تاثیری روی تجارت شما میگذارد؟
تاثیرش کم شدن حاشیه سود شرکت است.
یعنی روی قیمت گوشیهای هیوندایی اثری نمیگذارد؟
ما چندان نمیتوانیم قیمت را بالا ببریم چون مزیت رقابتی ما در بازار قیمتهایمان است و اگر بخواهیم قیمت گوشیها را بالا ببریم، این برتری را از دست میدهیم.
نظر شما درباره طرح شبنم چیست؟
ما جزو نخستین شرکتهایی بودیم که برچسب شبنم را روی گوشیهایمان الصاق کردیم. حتی بسیاری از مغازه داران گوشیهای ما را میگرفتند و داخل ویترین مغازهها میگذاشتند تا در صورت بازرسی ماموران با مشکلی مواجه نشوند. البته این طرح ایراداتی دارد که از آن جمله میتوان به سهولت کپی آن اشاره کرد. هنوز کسی نتوانسته به سامانه وصل شود تا اصل یا تقلبی بودن گوشی را مشخص کند. از سوی دیگر برای واردات قطعه کوچکی مثل دوربین گوشی باید برچسب شبنم دریافت کرد که به این شکل ورود قطعات به داخل کشور زمان زیادی میبرد. از سوی دیگر ایرانکد هم مشکلاتی را برای واردکنندگان به وجود آورده که از آن جمله میتوان به زمان انتظار حدود 25 روز تا یک ماه اشاره کرد، این در حالی است که این استاندارد دو ماه بیشتر اعتبار ندارد و گاهی تا تاییدیه ایران کد دریافت شود مهلت دو ماهه به پایان میرسد و تولید کننده یا وارد کننده مجبور است دوباره برای دریافت ایرانکد اقدام کند.
یعنی وجود بارکد شبنم یا ایران کد کمکی به روند فعالیت شما که نکرده، مشکل آفرین هم هست؟
ببینید. مهمترین مشکل ما تغییر مداوم قوانین است. در واقع قوانین کشور ما مثل تابلوی بورس مدام در حال عوض شدن است. قانونی که باید ثبات داشته باشد تا فعالان اقتصادی بتوانند با تکیه بر آن مسیر خود را طراحی کنند، مثل تیتر اخبار تغییر میکند و به تولید و تجارت آسیب میزند. البته بازنگری قوانین خوب است اما وقتی این بازنگریها به حدی میرسد که گاه هفتهای یکبار اتفاق میافتد نشان دهنده این است که هیچ فکر اصولی پشت تدوین قوانین نیست و حاصل تصمیمات عجولانه است.
این تغییرات باعث سردرگمی، ابهام، تاخیر و در نهایت سوءاستفاده میشود.
با وضعیت فعلی تعرفه واردات قطعات گوشی موافقید؟
در حال حاضر وضعیت نسبتا مناسب است. در واقع افزایش تعرفه گوشی به ضرر ما تمام میشود چون باعث گرم شدن بازار قاچاق شده و به شرکتهای رسمی ضرر میزند.
چه تحلیلی از خروج نوکیا از بازار ایران دارید؟
خروج نوکیا از ایران به وضعیت نامناسب این برند در بازار جهانی برمیگردد. نوکیا به دلیل پافشاری روی سیستم عامل سیمبیان بازارش را از دست داد و سامسونگ با وجود انعطافپذیری بیشتر توانست پیش بیفتد. واقعیت این است که بازار موبایل در حال حاضر روی سیستمعاملها میچرخد. دیگر سختافزار چندان اثر گذار نیست بلکه این سیستم عاملها هستند که بر اثر گسترش و تنوع کاربردهای گوشی روی بازار اثر میگذارند و جهت میدهند. به نظر من امروز سیستم عامل آندرویید با وجود قابلیتهایش در بازار ایران جا افتاده وفراگیر شده است تا جایی که من معتقدم آیفون هم با سیستم عامل iOS در ایران دوام نخواهد آورد. در کل میتوانم بگویم خروج نوکیا از ایران به نفع برندهای کرهای از جمله ما هم میشود.