کریس مسینا، مدیر توسعه تجربه اوبر در این رابطه می گوید: ما در تجارتی مشغولیم که اساس آن، حرکت به سمت محل حضور مردم است. بنابراین نباید این انتظار را داشته باشیم که مسافر مجبور شود به سوی راننده برود. باید برای آسودگی خاطر کاربر هر لحظه و در هر مکان در دسترس همه باشیم.
اوبر در نوامبر ۲۰۱۴ با همکاری گوگل، زمان تقریبی رسیدن به مقصد را به وسیله اوبر در قسمت مسیریابی اپلیکیشن نقشه گوگل قرار داد. در آوریل همان سال فیس بوک اعلام کرد که بات های اپلیکیشن Messenger در راه است و پنج ماه بعد، اوبر قابلیت درخواست خودرو را از طریق این بات ها و اپلیکیشن پیام رسان فیسبوک ایجاد کرد.اما این تازه شروع ماجراست و اوبر برنامه های بسیار ویژه تری را برای کاربرانش دنبال می کند.
اسب تروا
افتتاح و رونمایی از سرویس API اوبر در آگوست ۲۰۱۴، سرآغاز استراتژی حضور گسترده اوبر در همه جا بود.API درواقع یک روش برنامه نویسی است که اپلیکیشن ها را به یکدیگر متصل و مرتبط می کند؛ به طور مثال شما در بسیاری از اپلیکیشن ها، نقشه گوگل را هم می توانید ببینید. در محیط کار، می توانید از طریق نرم افزار هایی مثل Microsoft Outlook یا Slack و غیره درخواست خودرو کنید. دیگر حتی نیازی به تلفن همراه هم نخواهید داشت؛ چراکه اوبر در ساعت های هوشمند هم حضور دارد. امکان درخواست خودرو در ساعت اپل، Pebble یا حتی Microsoft Band 2 هم فعال شده است تا دیگر نیازی به دانلود اپلیکیشن اصلی اوبر نداشته باشید.
انقلاب بات ها
برخی اوقات شما حتی قصد ماشین گرفتن از اوبر را ندارید، اما به لطف قابلیت جدید اپلیکیشن مسنجر فیس بوک، زمانی که شما به دوستتان بگویید قصد عزیمت به نقطه ای از شهر را دارید، بهصورت خودکار پیغام شما توسط فیسبوک درک و با یک پیغام آبی رنگ کوچک به شما توصیه می کند تا از اوبر درخواست خودرو کنید. این همان انقلاب چت بات هاست که موج بعدی تکنولوژی را تشکیل داده و اوبر دقیقا در همان نقطه قرار دارد. البته این بدان معنی نیست که اپلیکیشن بهطور کامل کنار گذاشته شود؛ بلکه اوبر از پتانسیل بات ها و دیگر امکانات جدید برای دسترسی راحت تر به مشتریان استفاده می کند.
آینده بزرگ تر
اوبر قصد دارد در یک برنامه ریزی بلندمدت، نهتنها با بسیاری از کمپانی ها و دیگر اپلیکیشن ها ارتباط مستقیم برقرار کند، بلکه نهایتا به یک پلاتفرم مجزا تبدیل شود. مسینا در مصاحبه خود به این نکته می پردازد: «ما می خواهیم مردم از اوبر برای کسب درآمد و ایجاد شغل استفاده کنند. در آینده می بینیم که سرویس دهی ما چقدر برای افراد و مشاغل مفید فایده واقع شده و اوبر در این میان نقش بسیار پررنگی را ایفا خواهد کرد».
در همین رابطه در ماه ژانویه این کمپانی پروژه ای را با عنوان «تجارب سفر» شروع کرد که هدف آن استفاده مفید از مدت زمان سفر با همکاری دیگر کمپانی ها بود. بهطور مثال اگر سفر شما ۲۰ دقیقه به طول بینجامد و به اخبار علاقه مند باشید، یک شرکت تولید خبر برای ۲۰ دقیقه برای شما محتوای مفید ارسال خواهد کرد.
این گونه پیشرفت ها نهتنها برای کمپانی ها، بلکه برای مسافران و کاربران هم بسیار سودمند خواهد بود. همانطورکه دیدید، اوبر توانسته شرایطی را فراهم آورد که دیگر کسبوکارها را نیز با خود همراه کند و تمام موارد، درنهایت به نفع کاربر مصرف کننده خواهد بود.
*تیم تولید محتوای اسنپ
منبع: BusinessInsider