آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 194255
تاریخ انتشار : 8 آبان 1395 11:21
تعداد بازدید : 1953

در نخستین رویداد بانی تهران مطرح شد

اکوسیستم استارت آپی ایران؛ نمایش بدمینتون در رینگ بوکس

نخستین رویداد بانی (هفدهمین رویداد استارت آپ گرایند تهران)، یکشنبه ۲۵ مهرماه در سالن الغدیر سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد. مهمان این برنامه، علی قدیری مدیرعامل سایت بیان بود. علی قدیری متولد 1359 است و با وجود اینکه تا قبل از دانشگاه در گرایش ریاضی تحصیل می کرد، به دلیل علاقه به علوم انسانی، تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته حقوق دنبال کرد. او بیش از ۱۰ سال است که شرکت بیان را تاسیس کرده و مسوولیت راهبری و مدیرعاملی آن را بر عهده دارد.

نسیم سلطان بیگی
قدیری صحبت هایش را در این رویداد اینگونه شروع کرد: همیشه در ذهنم بود که اثرگذار باشم و یکی از گزینه ها تا زمان دبیرستان، سینما و هنر بود و فکر می کردم از این طریق می توان اثر گذار بود. بعد از قوی شدن فضای مجازی فهمیدم اصل اثرگذاری در این فضاست و توجه و تمرکزم بر نرم افزار و فضای مجازی به دلیل میزان اثرگذاری آن بود و فکر می کنم انتخاب بجا و درستی بود. کسی که می خواهد زندگی معمولی نداشته باشد و درعین حال اثرگذاری بیشتری داشته باشد، راهی جز استفاده از فضای مجازی ندارد. 
قدیری در ادامه درباره باید و نباید های محیط کاری گفت: ما در شرکت بیان یک مانیفست چهار خطی داشتیم و در آن آمده بود که ما قرار نیست کاری را که همه انجام می دهند، انجام دهیم و می خواهیم کاری کنیم که روی زمین مانده و کسی آن را انجام نمی دهد یا کارهایی را انجام دهیم که با کارهای قبلی به قدری متفاوت است که ربطی به آن ندارد. 
به گفته او بیان پیشنهادهای حتی ۱۰ میلیاردی را رد کرده تا به این هدف خود برسد. قدیری رد کردن این پروژه ها را بزرگ ترین انتقاد همکارانش نسبت به خودش دانست و در ادامه گفت: ما آمده ایم کار خوب انجام دهیم و از این انجام کار خوب لذت ببریم و هدف اولیه پول نیست. کسی که هدف اولیه اش پول نباشد، بهتر از کسی که هدف اولیه اش پول است می تواند کسب درآمد کند. 
بیان بیش از ۴۰ نفر پرسنل داشته اما بر اثر یک اتفاق بخشی از همکارانش را از دست داده است.
قدیری درباره زمان تاسیس بیان به حاضران در رویداد بانی گفت: بیان در زمان تاسیس شرکتی تک نفره بود اما هسته اصلی چندین سال است با بیان است و بار آن را می کشد. هیات مدیره من و همسرم هستیم. 
به گفته وی، بیان روی محصولاتی کار می کند که زودبازده نیستند و فهم این مدل در ایران جا نیفتاده و جامعه ایران تفاوتی بین این قائل نیست که شما یک برج ۱۰۰ طبقه می سازید یا یک ساختمان ۴ طبقه. او معتقد است تا زمانی هم که کار به سرانجام نرسد، نتیجه مستقیم نخواهد داشت. اما انتقادهای قدیری به جامعه ایران محدود به همین موارد نیست. او در ادامه گفت: اتفاق دیگری هم که در ایران می افتد، این است که افراد با حریم خصوصی بسیار کار دارند و همیشه این سوال مطرح بود که مدل درآمدی شما چگونه است و چون ما در حال سرمایه گذاری بلندمدت بودیم، این برای بسیاری از افراد قابل درک نبود و به همین دلیل مجبور شدیم برخی از سرویس ها را راه اندازی کنیم. به عنوان مثال من مخالف راه اندازی سرویس بلاگ بودم اما برای خروج از زیر بار این فشار باید این کار انجام می شد. 
وی در ادامه گفت: باهوش ترین سرمایه گذار ما از طریق نوه اش آمده بود که دومین فرد پولدار ایران بود و در ابتدا یکی از کارپردازانش را نزد ما فرستاد و پیشنهاد سرمایه گذاری را داد به این شرط که یک تیم بازاریابی آرژانتینی کارهای بازاریابی را انجام دهند و ما تنها کار فنی را بکنیم و این یکی از اشتباهات من بود که این پیشنهاد را نپذیرفتم. 
مدیرعامل بیان بر این باور است که یکی از نکاتی که در ایران دیده نمی شود، رعایت شأن مشتری است. او به کارمندانش یادآوری کرده که «ریموت کنترل ما باید دست خودمان باشد و به همین دلیل هم باید با همه محترمانه برخورد کنیم تا شأن خودمان حفظ شود». 
قدیری معتقد است ما آیینه طرف مقابل مان نیستیم. او مثالی در این باره زد و گفت: در زمان نمایشگاه ها جلسات بسیاری با غرفه داران می گذاریم و می گوییم تحت هر شرایطی رفتار با بازدیدکننده باید محترمانه باشد. اگر ابلهانه ترین سوالات هم پرسیده شد، باید مودبانه ترین جواب را دریافت کند. 
قدیری توجه به برخی مسائل را برای شروع یک استارت آپ ضروری دانست و در این باره گفت: برای شروع یک کار باید از خودمان، انگیزه های مان، حیطه ای که می خواهیم در آن مشغول به کار شویم و درنهایت کسانی که می خواهیم با آنها کار کنیم باید شناخت داشته باشیم. بسیاری از افراد در انتخاب تیم دقت نمی کنند و این به دلیل عجول بودن ماست. 
او در ادامه برنامه در پاسخ به سوالی درباره نواقص اکوسیستم استارت آپی ایران گفت: نقص اکوسیستم استارت آپی در این است که فضا، فضایی کاریکاتوری است و دلیل آن هم عوض شدن معیارهای ارزش گذاری است. ارزش در این اکوسیستم برای کسی است که کارآفرینی کرده و به همین دلیل همه فارغ از توانمندی ها شان می خواهند کارآفرین باشند و به همین دلیل هم تعدادی کارآفرین داریم که نیروی کار ندارند و این در حالی است که جای گرفتن افراد در پست های مختلف به عوامل بسیاری وابسته است. 
به گفته او در دنیا ۱۰ نمونه موفق کارآفرینی برجسته شده اما شکست های آنها گفته نشده و تنها حرف از موفقیت های آنهاست. او در پایان تاکید کرد که در کشور ما کارآفرینی را می توان به ورزش بوکس تشبیه کرد. اما تصویر بیرونی که ارائه می شود شبیه بدمینتون است. 
قدیری توانسته است با بهره گیری از تیم دانش محور و چابک، به مدل کسب و کار خود ثبات بخشد و علاوه بر ایجاد خدمات عمومی برای کاربران اینترنت نظیر سرویس های موفق
blog.ir و bayanbox.ir، محصولات و خدمات مشاوره ای نیز به شرکت ها، استارت آپ ها و متخصصان ایرانی ارایه کند. ازجمله دستاوردهای ارزشمند بیان می توان به بنیان گذاری تنها سرویس پست الکترونیکی بومی و امن کشور پرداخت. مسابقه بین المللی برنامه نویسی بیان، از دیگر دستاوردهای این مجموعه است. در آخرین مسابقه برگزارشده بیش از ۱۰ هزار نفر از ۱۰۳ کشور جهان حضور داشته اند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :