نقشه راه اجرای طرح «گارانتی با اصالت»
مریم عسگری- گارانتی یکی از موضوعات مهم در حوزه فروش کالاهای کامپیوتری و دیجیتال است که متاسفانه در سال های اخیر بنا به دلایلی چون افزایش قیمت کالاهای کامپیوتری، ورود کالاهای قاچاق به بازار و سودجویی برخی از عرضه کنندگان کالاهای کامپیوتری، مورد بی توجهی قرار گرفته است.
اما شاید اجرای یک طرح دقیق برخوردار از حمایت نهادهای تصمیم گیر چاره ساز باشد؛ طرحی که ورای طرح های اجرا شده سازمان های موازی تمام گروه ها از مصرف کننده تا واردکننده را در بر بگیرد.

با توجه به ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان، ارایه گارانتی روی کالاهای سرمایه ای از جمله کالاهای فناوری اطلاعات الزامی است؛ در نتیجه تمام عرضه کنندگان کالاهای کامپیوتری و دیجیتالی باید دارای شبکه خدمات پس از فروش مجاز باشند و تمام تعهدات، دستورالعمل و قانون حمایت از مصرف کننده و تولید کننده را رعایت کنند.
صرف نظر از بخش حقوقی این قضیه، دریافت خدمات پس از فروش مناسب حق مصرف کننده است و شرکت های ارایه دهنده خدمات پس از فروش باید از عهده مسوولیت خود در این رابطه به خوبی برآیند.
به همین دلیل اتحادیه فناوران رایانه استان تهران، از خریداران خواسته است که در صورت مشاهده تخلف و ارایه گارانتی بی کیفیت به اتحادیه اطلاع دهند.
در پی افزایش شکایت های مردمی نسبت به عدم ارایه گارانتی مناسب برای محصولات کامپیوتری، اتحادیه فناوران رایانه استان تهران از سال ۹۲ شروع به ساماندهی بازار خدمات پس از فروش کرد و بعد از ۲ سال آیین نامه ای مصوب کرد که در پایان سال ۹۳ آماده و به سازمان حمایت از مصرف کننده ارایه شد. درنهایت در تاریخ 25 فروردین سال ۹۴ تفاهم نامه ای بین اتحادیه و سازمان حمایت از مصرف کننده امضا و در انتهای مردادماه کار گروهی برای ارزیابی واحدهای صنفی تشکیل شد که از بین ۵۰۰ واحد صنفی، 50 شرکت حقیقی و حقوقی مجوز لازم را از کارگروه دریافت کردند. در نهایت کارگروهی تشکیل شد که هر هفته برای ارایه بهترین خدمات جلساتی برگزار می کند.
از بین این شرکت ها، ۵ شرکت نیز با تشکیل کارگروهی برای ارزیابی بازار و خدماتی که قرار است ارایه شود، فعالیت می کنند و به بیان ساده تر از روی نقشه راه، در مسیر درست رسیدن به هدف که همان اجرای طرح «گارانتی با اصالت» است، حرکت می کنند.
قرار بر این است که این طرح از ابتدای سال 96 در بازارهای کامپیوتر اجرا شود و از سال ۹۶ تمام ارایه دهندگان گارانتی باید نماد گارانتی را که از سوی اتحادیه طراحی و ارایه شده است، دریافت کنند.