ایده رویداد جاده ابریشم از کجا آمد؟
موژان اصغری: حدود ده ماه پیش که برای سازماندهی یک رویداد در تهران با هادی و حامد جعفری (بنیان گذار تک راسا) صحبت کردیم، با توجه به اینکه من در چند کنفرانس بین المللی کار میکنم و می دانم در اروپا از بازار و اکوسیستم استارت آپی فعال ایران به شدت استقبال میکنند، به این نتیجه رسیدیم که یک رویداد مانند رویدادهای اروپا برگزار کنیم.
هادی فرنود: در واقع این ایده از خیلی وقت پیش در ذهن تیم همفکر و گروه تکرسا وجود داشت، می خواستیم رویدادی مشابه رویدادهای کانون کارآفرینی به نام استارت آپ ایران راهاندازی کنیم، که البته بنا به دلایلی در آن زمان نشد.
به چه دلیل؟
هادی: به دلیل این که روند پشتیبانی و حمایتی که در حال حاضر معاونت عملی ریاست جمهوری برای دریافت مجوز ورود مهمانان خارجی و حضورشان در رویدادهای داخلی دارد، در آن زمان وجود نداشت. کمیته ترویج فرهنگ کارآفرینی که در معاونت شکل گرفته، با تسهیل فرآیند دریافت مجوزهای قانونی، این روند را پیش میبرد.
دقیقاً چه طور این کار را می کند؟
هادی: ما لیست مدعوین و یک سری مشخصات اولیه را به آن ها ارائه می کنیم و کمیته، هماهنگی لازم را با نهادهای ذی ربط انجام داده و مجوز برگزاری را صادر می کند.
هدف اولیه رویداد چه بوده؟
محمدرضا ازلی: این که اکوسیستم ایران را به اروپا معرفی کنیم و استارت آپ های ایرانی را به بازار بین المللی مرتبط کنیم.
هادی: هدف اولیه این بود که ذهنیت غالباً منفی اروپاییان را در مورد ایران عوض کنیم و با توجه به این که در منطقه، رویدادهایی مثل رویداد استارت آپی لبنان و هم چنین استارت آپ استانبول در ترکیه برگزار می شود و اکوسیستم استارت آپی آن کشور را به نام این رویدادها می شناسند، تصمیم داشتیم اکوسیستم فعال ایران را در منطقه معرفی کرده و جا بیندازیم.
موژان: با ورود سرمایه گذاران خارجی، هم اروپاییان دانش خود را به جوانان ایرانی انتقال بدهند و هم به سرمایه گذاران داخلی آموزش بدهند که چگونه باید در این بازار فعالیت کنند.
این که ما بخواهیم از طریق یک رویداد، اکوسیستم ایران را به خارج از مرزها معرفی کنیم، تقریباً محقق شده، ولی نکته ای که گفتید این بود که هدف رویداد بردن اکوسیستم استارت آپی ایران به بازار بین المللی بوده. این هم اتفاق افتاده؟
موژان: در واقع هدف ما این بوده که شرکت ها و اکوسیستم ایران را با شرکت های خارجی مرتبط کنیم و اتصال بدهیم. برای تحقق این هدف، با یک سری شرکت های خارجی صحبت کردیم که به ایران بیایند و اکوسیستم ما را بشناسند. خیلی از این شرکت ها استقبال کردند و چند شرکت هستند که در حال حاضر روی استارت آپ های ما کار می کنند. این اولین فرصت بود برای استارت آپ های ما که به این شرکت ها وصل شوند و از آن ها کمک بگیرند. هدف ما اصلا این نیست که استارت آپ های ایرانی به یک کشور دیگر منتقل شوند و خواستار این هستیم که اگر هم به بازارهای اروپایی می روند، به نام استارت آپ ایرانی کار کنند.
محمدرضا: در واقع هدف اصلی ما، صادر کردن اکوسیستم ایران به کشورهای خارجی و اروپایی بود.
هادی: اصلا هدف رویداد این نبوده که استارت آپ ایرانی را به خارج از ایران ببرد و این موضوع برای ما از حساسیت خاصی برخوردار بود.
با توجه به این که در ایران اکثر رویدادها بهره و خروجی لازم را ندارند، شما برای ایجاد ارزش واقعی در برگزاری این رویداد چه کردید؟
موژان: رویداد برای ما تمام نشده و با استارت آپ ها هم چنان در ارتباط هستیم، یک سری از آن ها در مسابقه برنده شدند و به رویداد کیش میآیند و ما بعد از همایش هم با آن ها در ارتباط خواهیم بود.
هادی: در همه شهرها، قبل از شروع رویداد، شرکت ها با مربیان بسیار خوبی که در هر شهر داشتند، ساعت ها کارگاه آموزشی برگزار میکردند تا توانایی های خود را بالا ببرند و بتوانند به دیگر شرکتکنندگان نشان دهند که چه هدفی را دنبال می کنند. ما تا رویداد کیش هم که حدود پنج ماه فرصت هست، همین آموزشها را ادامه میدهیم و کمک میکنیم برای رسیدن به هدف شان پیشرفت داشته باشند.
محمدرضا: این مورد را هم در نظر داشته باشید که هنگامی که یک ساعت با یک راهنمای خوب، که در بازار جهانی فعالیت دارد، صحبت می کنید، جای گزین چندین ماه آزمون و خطای شماست. راهنمایی گرفتن از یک مربی خوب، میتواند شما را چندین مرحله به جلو سوق دهد.
چالش اصلی برگزاری رویداد در چند شهر مختلف چه بود؟
هادی: بزرگ ترین خوششانسی ما این بود که شبکه همفکر را در اختیار داشتیم؛ شبکه بزرگی در بیست وپنج شهر ایران. ما از این شبکه استفاده کردیم که ابتدا ببینیم بهتر است به کدام مناطق برویم. معیار انتخاب مان هم بر اساس اندازه شهر، فعال بودن اکوسیستم آن شهر و میزان قدرت تیم برگزارکننده همفکر در آن شهر بود.
محمدرضا: برای اجرای رویداد و گرفتن مجوزهای لازم، به دلیل حضور مهمان های خارجی زیاد، حساسیت بسیار بالایی روی رویداد بود، ما تا روزهای آخر مطمئن نبودیم که برنامه اجرا میشود یا خیر و تا مدت ها، اسپانسر هم نداشتیم.
بازخورد مهمان های خارجی چگونه بود؟
هادی: با توجه به این که انتظارها از ایران و اکوسیستم ما بسیار پایین بوده، تقریباً تمام مهمانهای خارجی، پس از دیدن اکوسیستم فناوری ما شگفت زده شده بودند. حتی بعضی از استارت آپ های ما که خاص ایران است و در اروپا مشابه ندارد، بسیار شگفت زدهشان کرده بود.
بازخورد استارت آپهای خودمان در برخورد و مذاکره با خارجی ها چطور بود؟
محمدرضا: از تعامل با افرادی که در بازار بین المللی کار کرده و تجربه داشتند بسیار هیجان زده شده بودند.
کدام شهرها از بقیه بهتر بودند؟
هادی: مشهد از نظر سطح برگزاری رویداد و کیفیت تیم ها عالی بود. در شیراز از این که برخی بنیان گذاران در سنین میان سالی بودند متعجب شدیم و در یزد از تعداد دختران فعال در اکوسیستم آن شهر.
برنامه بعدی رویداد چی ست؟
هادی: رویداد کیش را داریم که تقریباً اواخر فروردین سال آینده اتفاق میافتد و سطح رویداد به کلی متفاوت از رویداد جاده ابریشم است. در جاده ابریشم، هدف ما آشنایی و جمعآوری استارت آپهای خوب کل کشور بود که محقق هم شد و حالا در رویداد کیش، به جز این که مسابقه بین برگزیدگان راه ابریشم را داریم، در کنفرانسی دو روزه، با سخنرانی ها، کارگاه های آموزشی و نشست هایی که داریم، می خواهیم سطح علمی مخاطبان را بالا ببریم.
چرا کیش؟
محمدرضا: برای این که وقتی شرکت کننده ها از تهران میآیند، تمام تمرکزشان معطوف به رویداد است و سعی می کنند در این دو روز، از تمام نشست ها و سخنرانی ها، کمال استفاده را ببرند. البته برای ما هزینه بسیار بالایی دارد ولی در کل حالت ایدهآلی برای ماست.
برای سال آینده هم برنامه دارید؟
محمدرضا: برنامه مان این است که در صورت دریافت همکاری و مجوزهای لازم، این رویداد را هر سال ادامه بدهیم. با توجه به این که نتایج به دست آمده برای سال اول، بسیار راضی کننده بود.
رویداد به نام چه کسانی ثبت شده؟
هادی: همفکر و تکراسا برگزار کننده های رویداد بودهاند و رویداد به نام حامد جعفری (تکراسا)، موژان اصغری و هادی فرنود (همفکر) ثبت شده است.