آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 229025
تاریخ انتشار : 5 دی 1396 12:38
تعداد بازدید : 6496

با مشارکت تمامی بازیگران برای چالش های فروشگاه ها راهکار می یابیم

سیامک غنیمی فرد، مدیرعامل شرکت نرم افزاری نقش و مدیر فروشگاه آپادانا، از جمله اعضای اتحاد 99 است که هم در شاخه شرکت ها و هم فروشگاه ها، دارای توانمندی و تجربه است که البته در این دوره، همچون دوره اول هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران، در شاخه فروشگاه ها نامزد انتخابات شده است. او که عضو اولین دوره هیات مدیره نصر تهران هم بوده، معتقد است که درک تغییرات تکنولوژی و به تبع آن تغییر شکل کسب وکارهای فناوری اطلاعات، از جمله اولویت هایی است که باید به آن توجه کرد، وگرنه سیل تغییرات، شیوه فروشگاه داری سنتی را با خود خواهد برد.

 شما در دوره اول سازمان عضو هیات مدیره بودید. چه شد که در دوره های قبل غایب بودید و امسال تصمیم به کاندیداتوری مجدد گرفتید؟
دلیل نبودنم این بود که شرکتی که مدیریتش را به عهده داشتم، نیاز به رسیدگی بیشتری داشت. البته همیشه مسایل جاری در شرکت ها نیاز به رسیدگی دارد، ولی در این سال ها با تغییر و تحولات مواجه بودیم که کار بیشتری می طلبید.
از سوی دیگر، من فعالیت صنفی را به نوعی واجب کفایی تعبیر می کنم؛ یعنی اگر کسانی باشند که فعالیت بکنند تکلیف ساقط می شود. به همین دلایل هم در سه دوره گذشته ضرورتی برای حضور ندیدم. اما به دلیل مسایلی که سازمان نصر با آن مواجه بوده، مشارکت فروشگاه ها در این سازمان به اندازه شرکت ها نبوده و موجب شده که تعداد داوطلبان این شاخه در انتخابات هم کم باشد؛ بنابراین وقتی افراد مورد اطمینان از من برای کاندیداتوری دعوت کردند، پذیرفتم.
 چه چالش هایی در برابر فروشگاه های سنتی قرار دارد و وضعیت بازار را چگونه ارزیابی می کنید؟
کلا صنف فناوری اطلاعات اعم از شرکت ها، فروشگاه ها و مشاوران مواجه با تغییر و تحولات زیادی شده که طبیعت کار در حوزه فناوری اطلاعات است. این تحولات، تغییر شکل در کسب و کارها را هم ضرورت می کند. یکی از این تحولات شکل گیری کسب وکارهای مجازی است. 12 سال قبل که سازمان تشکیل شد، اصولا با چنین پدیده ای مواجه نبودیم.  توسعه فروشگاه های اینترنتی کالا و خدمات در ایران پدیده جدیدی است که اگرچه چندسالی از شکل گیری آن گذشته، اما تنها در یک سال اخیر بوده که رشد شتابانی یافته و فراگیر شده و به یکی از مهم ترین چالش هایی تبدیل شده که فروشگاه ها در ادامه کسب و کار با آن مواجهند. همچنان تعداد فروشگاه های سنتی زیاد است و از طرف دیگر کسب و کارهای نو با سابقه کم، توانسته اند سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص دهند. بنابراین سنتی ها باید بدانند که چطور با این پدیده برخورد بکنند. از سوی دیگر فروشگاه های زنجیره ای را داریم که از چند سال پیش شکل گرفته اند و آنها هم بازار فروشگاه های سنتی را کوچک کرده اند. از سویی استفاده از ابزار های فناوری اطلاعات عمومی شده و به این ترتیب کالاها و خدمات هم کم کم در جاهایی که پیشتر حضور نداشته، مثل سوپرمارکت ها و هایپرمارکت ها، عرضه می شود. این ها مواردی است که یا باید خودمان را با آنها وفق بدهیم یا بخش زیادی از بازار را واگذار کنیم. البته الان نمی توان راه حل قطعی ارایه کرد؛ ولی در صنعت ما ترند های جهانی را پیگیری می کنیم و اگر اتفاقی در دنیا به عنوان راه حل مطرح شده، می تواند الگوی ما برای تطبیق با شرایط باشد و با یادگیری از آن، برای حل مساله راهکار ارایه کنیم. برای مثال تجربه آمازون را داریم که از سال گذشته راه اندازی فروشگاه فیزیکی با استفاده از فناوری های پیشرفته را در دستور کار قرار داده است؛ بنابراین به نظر می رسد که ایجاد کانال های فروش ترکیبی، راهکاری باشد که بازار برای تطبیق با شرایط جدید به آن دست یافته است. 
 در بازار دو دیدگاه وجود دارد. گروهی از رونق افتادن را مشکل کل بازار می دانند و گروه دیگری معتقدند که وضعیت رکود در تمامی بخش ها یکسان نیست. شما وضعیت را چطور ارزیابی می کنید؟
من با نظر دوم موافقم. در صنعت فناوری اطلاعات به دلیل سرعت تغییرات ما همیشه با تغییر وضعیت رونق و رکود در محصولات مختلف مواجه بوده ایم. مثلا در سال هایی فروش پی سی رونق بسیار داشت؛ اما رشد سریع بازار لپ تاپ، پی سی فروشی را وارد رکود کرد و آنها که با این تغییر به موقع همراه نشدند، زیان کردند. بعد تبلت برای مدتی جای لپ تاپ را تنگ کرد و الان هم دیگر لپ تاپ و تبلت در بورس نیست و موبایل هوشمند جای آن را گرفته است. در کل سرویس ها و فناوری های جدید که وارد می شود، برایش بازار به وجود می آید و در مقابل، باید بدانیم که کالاها و فناوری ها عمر جاودانه ندارند و باید آماده تغییر باشیم. نباید از ورود به عرضه کالاها و فناوری های جدید بترسیم. این روشی است که شرکت های نوپا هم به خوبی از آن برای رشد استفاده می کنند؛ یعنی شناسایی نیازها و پاسخ به آنها.
 در این شرایط عضویت در سازمان نظام صنفی رایانه ای چه مزایایی برای فروشگاه ها خواهد داشت؟
فروشگاه ها در تردید برای پیوستن به نصر تا حدی محق هستند؛ چون قوانین و مقررات ما هم مثل باورهای مان سنتی است. قوانین ما سال ها پیش تدوین شده و الان نیاز به روزآمدسازی دارد. اما این اتفاقاتی که درباره آن صحبت کردیم، مساله همین امروز است و بی توجهی به آنها زیان بار خواهد بود. در مورد سازمان نصر هم وضعیت همین است. روزی که سازمان نظام صنفی رایانه ای شکل گرفت، اتحادیه چند دهه سابقه داشت و هم چنان هم مسایل فروشگاه های سنتی از طریق اتحادیه ها قابل پیگیری است. سازمان نظام صنفی رایانه ای هم البته اتحادیه را به رسمیت می شناسد و اصولا شرط عضویت فروشگاه ها را داشتن پروانه کسب از اتحادیه می داند. اما در این صنف همان گونه که گفتم مسایل جدیدی ایجاد شده که در اتحادیه قابل حل نیست و این جایی است که نظام صنفی به عنوان نهاد فراگیر صنفی می تواند وارد شود و برای چالش های تازه، راهکار ارایه کند و البته با همکاری اتحادیه، به پیگیری قانونی موارد بپردازد.
 سازمان در سال های گذشته همواره رابطه ای سینوسی با اتحادیه صنف فناوران رایانه داشته است. دلایل تداوم نداشتن تعامل این دو تشکل صنفی چیست؟
مشکلات بین این دو نهاد، بیش از اینکه متاثر از افراد و مدیران آن دو باشد، به دلیل همپوشانی در برخی وظایف و اختیارات قانونی آنهاست. بنابراین اگر با تعامل به تعریف درستی از حدود اختیارات برسیم و در صورت لزوم، نقایص قوانین و مقررات موجود را برطرف کنیم، این دو تشکل می توانند با قدرت مضاعف حاصل از هم افزایی خدمت بیشتری به فروشگاه ها ارایه کنند. ما در اتحاد 99 عزم جدی داریم که در این مسایل با اتحادیه به نفع فروشگاه ها به تعامل دست بیابیم. در برنامه های اتحاد 99 هم ذیل بند تکثرطلبی، دستیابی به توافق و تعامل پویا با سایر بازیگران و نهادهای مدنی، تجاری و بازرگانی کشور برای ایجاد هماهنگی در تولیت خصوصی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور دیده شده است. 
 چه اهدافی را در صورت عضویت در هیات مدیره نصر تهران برای تسهیل کسب و کار یا قانونمندی بیشتر فروشگاه ها دنبال خواهید کرد؟
یکی از مزیت های اتحاد 99 این است که شخصیت های حقوقی چالش زا برای فروشگاه ها در آن حضور دارند که امیدوارم موفق به کسب آرای صنف و عضو هیات مدیره سازمان بشوند. به این ترتیب زمینه تعامل زیر یک سقف برای فعالان فروشگاه های سنتی و نوین فراهم می شود و با ابزارهای قانونی که نصر در اختیار دارد، خواهیم توانست برای چالش های موجود، مسیر و راهکار مناسب را طراحی و دنبال کنیم.
از سوی دیگر، ما در سازمان کمیسیون فروشگاه ها و کمیسیون سخت افزار را داشتیم که اولی موفق نبوده و دومی نیز به دلیل تغییر شکل بازار، از حیز انتفاع ساقط شده است. بنابراین یکی از اهداف اتحاد 99 تشکیل کمیسیون جدیدی با عنوان تامین کنندگان و توزیع کنندگان کالای فناوری اطلاعات است که تمامی بازیگران، اعم از تولیدکننده، وارد کنندگان و توزیع کنندگان بزرگ و خرد را دور یک میز بنشاند. از سوی دیگر، اعطای قدرت تصمیم گیری بیشتر به کمیسیون ها و الزامی نبودن عضویت رییس کمیسیون در هیات مدیره، می تواند به فعالیت بیشتر اهالی صنف و پیگیری مسایل و چالش ها در این کمیسیون کمک کند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :