آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 240655
تاریخ انتشار : 2 تیر 1397 10:53
تعداد بازدید : 5241

یوتیوب با اقتدار در صدر

نوجوانان آمریکا فیس بوک را ترک می کنند

بر خلاف آنچه گمان می رود، فیس بوک مدت هاست که دیگر شبکه اجتماعی محبوب نوجوانان آمریکایی نیست و جای خود را به یوتیوب، اینستاگرام و اسنپ چت داده است.

فناوران- بر اساس بررسی موسسه پیو اینترنت، فیس بوک که تا همین اواخر شبکه اجتماعی برتر در میان نوجوانان آمریکایی بود، حالا به رده چهارم محبوبیت سقوط کرده است. 
در این نظرسنجی تلفنی که از 7 تا 10 آوریل روی 1058 نوجوان 13 تا 17 ساله آمریکایی انجام شده، تنها 51 درصد از مصاحبه شوندگان اعلام کردند که از فیس بوک استفاده می کنند. در حالی که 85 درصد آنها یوتیوب، 72 درصد اینستاگرام و 69 درصد اسنپ چت را پلتفرم اجتماعی محبوب خود عنوان کرده اند. جالب اینکه در بررسی مشابهی که در سال های 2014 و 2015 میلادی انجام شده بود، 71 درصد نوجوانان آمریکایی فیس بوک را شبکه اجتماعی اول و محبوب خود عنوان کرده بودند و تنها 52 درصد به اینستاگرام و 41 درصد به اسنپ چت رای داده بودند. (نمودارهای 1 و 2)


این تغییر در پلتفرم مورد استفاده نوجوانان، با توسعه تحول فناوری هم همراه شده است. این بررسی حاکی  از این است که هم اکنون 95 درصد نوجوانان آمریکایی به تلفن همراه هوشمند دسترسی دارند و 45 درصد این نوجوانان از طریق گوشی های خود، تقریبا تمام وقت آنلاین هستند.
نکته مهم دیگر این بررسی این است که محبوبیت دو شبکه اجتماعی تامبلر و توییتر در میان نوجوانان، از سال 2014 تا کنون تغییر چشمگیری نداشته است. البته یوتیوب و ردیت در نظرسنجی سال 2014 اصلا در میان سوالات مطرح نشده بود. 
محل جغرافیایی زندگی نوجوانان آمریکایی نیز تاثیر چندانی بر میزان محبوبیت شبکه های اجتماعی نزد آنان نداشته است؛ اما میزان درآمد خانواده، عامل تاثیرگذاری است. این بررسی نشان داد که نوجوانان خانواده هایی با درآمد پایین تر، تمایل بیشتری به فیس بوک نشان می دهند. در واقع 70 درصد نوجوانان دارای خانواده هایی با درآمد 30 هزار دلار در سال و پایین تر، کاربر فیس بوکند؛ در حالی که این آمار در میان خانواده های با درآمد 75 هزار دلار و بالاتر، تنها 36 درصد است.
تفاوت ها در جنسیت و نژاد نیز دیده می شود. دخترهای نوجوان به اسنپ چت علاقه بیشتری نشان می دهند (42 درصد) و پسرها بیشتر یوتیوب را می پسندند (39 درصد). همچنین پسرهای سفید پوست (41 درصد) بیش از اسپانیایی تبارها (29 درصد) و سیاهپوستان (23 درصد) اسنپ چت را به عنوان پلتفرم محبوب خود عنوان کرده اند. همچنین سیاهپوستان بیش از سفید ها (26  در مقابل 7 درصد) فیس بوک را پلتفرم اجتماعی اول خود مطرح کرده اند.

 تاثیر شبکه های اجتماعی بر زندگی
بررسی موسسه پیو اینترنت همچنین نشان می دهد که نظر نوجوانان درباره تاثیر شبکه های اجتماعی روی زندگی کاملا متنوع است. از این نوجوانان، 31 درصد این اثر را کاملا مثبت می دانند و 24 درصد آن را منفی می انگارند. اما عمده آنان (45 درصد) می گویند شبکه های اجتماعی تاثیر مثبت یا منفی روی زندگی شان نداشته است.
بسیاری از این نوجوانان، شبکه های اجتماعی را ابزاری برای برقراری ارتباط و فرار از تنهایی می دانند. توضیحاتی که این نوجوانان داده اند، به خوبی میزان و شیوه اثرگذاری شبکه های اجتماعی بر زندگی آنان را نشان می دهد. برای نمونه تعدادی از این پاسخ ها را می خوانیم:
دختر 14 ساله: به گمان من شبکه های اجتماعی تاثر مثبتی دارد، چون می توانید از این طریق با اعضای خانواده که دور از شما زندگی می کنند، صبحت کنید.
دختر 15 ساله: به نظر من، شبکه های اجتماعی به نوجوانان هم سن و سال من کمک می کند که کمتر جس تنهایی کنند. این شبکه ها فضایی ایجاد می کند که با افراد دیگر تعامل کنید.
پسر 15 ساله: شبکه های اجتماعی به مردم امکان ارتباط ساده تر با دوستان و پیدا کردن دوستان جدید می دهد.
دختر 15 ساله: به بچه های هم سن من امکان اظهار نظر و عقیده و ابراز احساسات می دهد.
گروه دیگری هم هستند که دسترسی سریع تر و ساده تر به اخبار و اطلاعات را مزیت استفاده از شبکه های اجتماعی عنوان می کنند (16 درصد):
دختر 14 ساله: مادرم همیشه مجبور بود تا کتابخانه شهر رانندگی کند و کتاب های موردنیاز را برای من بیاورد و حالا راحت شده است.
در این میان 9 درصد نیز شبکه های اجتماعی را ابزاری برای تفریح، 7 درصد امکان حرف زدن درباره خویشتن، 5 درصد امکانی برای دریافت کمک و راهنمایی و 4 درصد برای یادگیری امور مختلف عنوان کرده اند.

 شیوه دسترسی
در میان این پرسش شوندگان، 95 درصد گفته اند که به گوشی موبایل هوشمند دسترسی دارند که نسبت به سال 2014–2015 به میزان 22 درصد افزایش نشان می دهد. همچنین 88 درصد آنان در منزل کامپیوتر دستکتاپ یا لپ تاپ دارند که البته این آمار در میان سطوح مختلف درآمدی تفاوت دارد. 96 درصد نوجوانانی که در خانواده های برخوردارتر (با درآمد 75 هزاردلار در سال وبالاتر) زندگی می کنند به کامپیوتر دسترسی دارند و این آمار در خانواده های با درآمد 30 هزار دلار و کمتر، به 75 درصد کاهش می یابد. عامل دیگر موثر بر برخورداری از کامپیوتر در خانه، سطح تحصیلی والدین است: 94 درصد نوجوانان با والدین مدرک دانشگاهی و 74 درصد با والدین دیپلمه و پایین تر. (نمودار 3)


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :