در یک سالی که گذشت شاهد رشد خوبی در شهرهای تحت پوشش مبین نت بودیم. اکنون وضعیت چگونه است و چه برنامهای برای ادامه راه دارید؟
از سال 88 که شبکه وایمکس ایجاد شد 123 استان تحت پوشش قرار گرفتند و در مهاجرتی که از وایمکس به TD-LTE داشتیم سعی شد نیاز مشترکان سازمانی و انبوه ما در شهرهای مختلف تامین شود. اکنون در شهرهای مختلف سرویس لازم را به همه بانکها، فروشگاههای زنجیرهای و سازمانهای مختلفی که کار میکنیم، ارایه میدهیم. تمام سرویسها را به شبکه TD-LTE منتقل کردهایم و سرویسها قابل توسعه هستند.
با اقدامات خوب سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بازآرایی فرکانس، اپراتورهای وایمکس ملزم به یکپارچه سازی باند فرکانسی شدند. از فواید مهم این اقدام همافزایی حامل های فرکانسی (Carrier) و ارایه سرویسهایی با سرعت بالا بر روی TD-LTE است. خوشبختانه مبین نت موفق شد تا از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را ببرد و هم زمان با افزایش تعداد شهرهای تحت پوشش خود، مشترکین وایمکس را نیز با ارتقای فناوری به TD-LTE همراه کند.
با توجه به بازآرایی فرکانس باید منتظر افزایش سرعت و کیفیت سرویسهای
TD-LTE مبیننت باشیم؟
مبین نت جدای از بحث ریفارمینگ، هم زمان با افزایش تعداد مشترکین متصل به هر آنتن رادیویی، اجرای فناوری های افزایش سرعت و ظرفیت را پیش بینی کرده بود. اما برنامه و هدف این است که بعد از مهاجرت کامل به TD-LTE و بازآرایی فرکانس، سرویسی با کیفیت و سرعتچندبرابری به مشترکان ارایه دهیم. برنامه ارتقا سرعت و گسترش پوشش دهی از شهریور ماه آغاز خواهد شد و علاوه بر 300 هزار مشترک فعلی سرعت و کیفیت ارتباطی مشترکان جدید و افزایش پوشش در کلیه 31 استان کشوررا دنبال خواهد کرد.
با توجه به راهکارهایی مانند توسعه فیبرنوری چه آیندهای برای راهکارهای سازمانی خود متصور هستید؟
جدای از شبکه ی اینترنت، یکی از خدمات مبین نت شبکه ارتباطی بی سیم و سرویس پهن باندی است که به مشترکان سازمانی ارایه میدهد. همانطور که می دانید مشترکان سازمانی اغلب شعب و دفاتر متعددی در سراسر کشور دارند. با توجه به شبکه گسترده و یکپارچهای که مبین نت دارد در زمان کوتاهی به سازمان هایی که به صورت زنجیرهای اداره می شوند خدمات ارتباطی امن، سریع، پایدار و بی سیم ارایه می شود. خوشبختانه در بخش خدمات اینترنتی و ارتباطی به سازمان ها در موقعیت ممتازی قرار داریم و یکی از برنامههای مان این است که خدمات سازمانی را در طول سال 97 نسبت به سال 96 تا 80 درصد افزایش دهیم.
خدمات سازمانی مبین نت چه ویژگیهایی دارد؟
بزرگترین ویژگی های خدمات مبین نت برای حوزه ی Enterprise سفارشی سازی محصولات براساس نیاز مشتریان است. این ویژگی در تمام خدمات سازمانی مبین نت جاری است. من سعی می کنم در ادامه ویژگی های منحصربفرد هریک از خدمات سازمانی مبین نت را بازگو کنم.
اینترنت سازمانی، اینترنت پرسرعت بی سیم را در تمام شعب کسب وکارها به شیوه ای یکپارچه و مدیریت شده به مشتریان ارایه می دهد و استراتژی دلخواه مشتری را برای مدیریت و کنترل مصرف پیادهسازی می کند. ابر اینترنتی 10 گیگابیتی مبین نت، می تواند پیشرفته ترین و مطمئن ترین اینترنت همگانی و سازمانی را برای مشاغل گوناگون و مکان های عمومی و خصوصی مختلف تامین کند. به طوری که سازمان ها بتوانند اینترنت بی سیم را به صورت مدیریت شده در اختیار مراجعان خود قرار دهند.
خدمات سازمانی مبین نت در حوزه های مختلفی ارایه می شود و نیازهای کسب وکارهای مختلف را مرتفع می کند. خدمت VPN محیط امنی را برای مشترکان سازمانی برقرار میکند که میتوانند اپلیکیشنهای خودشان را روی ابر مبین نت در مسیر امن به بهره برداری برسانند. این خدمت ویژه به عنوان مثال برای بانک ها اهمیت ویژهای دارد. چراکه بخش اقتصادی کشور، به ارتباطی امن، سریع، پایدار و با پشتیبانی مستمر در بین شعب و دفاتر مرکزی خود نیاز دارد و شبکه ی اختصاصی مجازی مبین نت تمامی نیازهای ارتباطی بانک ها را در این زمینه پوشش می دهد. بخش بزرگی از بازار شرکت ارتباطات مبین نت بانکها هستند چون مراکز فناوری اطلاعات هوشمندی دارند و از اپلیکیشنهای خاص تعریف شده استفاده می کنند. ما سعی میکنیم نقاط خالی که FCPها نمیتوانند پوشش دهند را پرکنیم بنابراین حتی شرکت پست و مراکز متعدد آن را نیز تحت پوشش قرار دادهایم.
خدمت دیگری که به سازمانها و بانکها ارایه میشود، اینترنت با پهنای باند اختصاصی بر بستر Point to Point است که در قالب خدمات 24 ساعته به مشتریان ارایه می شود.
از سویی دیگر با راه اندازی یک دیتاسنتر مجهز، خدمات میزبانی نیز به صورت اجاره رک و سرویس های هم مکانی (Colocation) در اختیار کسب وکارها قرار می گیرد. این درحالی است که مبین نت سرویس های ارزش افزوده را نیز بر بستر مرکزداده ی خود ایجاد کرده است. سرویس هایی مانند سرور اختصاصی مجازی و سرور اختصاصی فیزیکی، خدماتی هستند که باتوجه به رشد روزافزون کسب وکارهای اینترنتی و استارتاپ ها می توانند با هزینه ی اندک میزبان اطلاعات این مجموعه ها باشند. درحوزه اینترنت همگانی بر بستر شبکه ی وای فای نیز برنامه های زیادی در دستور کار مبین نت قرار دارد. ما اقدامات زیادی را در ارائه اینترنت به مردم در مکان های عمومی انجام داده ایم. به طور مثال اکنون در منطقه آزاد کیش در 40 محل توریستی کیش ارتباط وای فای برقرار کردهایم.
شما به انتخاب سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی 4 ستاره کیفی دریافت کردهاید. در چه شاخصهایی امتیاز بیشتری آوردهاید و ویژگیهای کیفی سرویس مبین نت چیست؟
همانطورکه می دانید دو ارزیابی دقیق و منصفانه در سال های اخیر انجام می شوند. یکی از آن ها توسط سازمان ملی استاندارد ایران برای تعیین کیفیت محصولات و خدمات فعالان اقتصادی در حوزه های مختلف با نام INQA انجام می شود. در بخش فناوری اطلاعات این جایزه یعنی ICTINQA مبین نت موفق به کسب نشان سرآمدی شد. اما ارزیابی تخصصی تری نیز توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هرساله از بین کلیه بازیگران صنعت ICT کشور انجام می شود. این ارزیابی کلیه فرایندهای مربوط به استانداردسازی فعالیت ها در بخش های مختلف یک شرکت، از منابع انسانی، بازرگانی، مالی و فنی گرفته تا بازاریابی و فروش را بررسی می کند تا براساس شاخص های مختلف و مرتبط با جامعه برترین شرکت ها را در پیاده سازی استانداردها شناسایی کند. خوشبختانه مبین نت در این ارزیابی هم موفق شده است چهارسال پیاپی به عنوان برترین اپراتور بی سیم ثابت انتخاب شود.
شاخصهای ارزیابی جایزه ملی کیفیت چیست؟
نگاه استراتژیکی که اپراتور در حیطه کاری خود دارند و حفظ منافع و رضایت مشتریان از شاخصهای ارزیابی است. رویکرد اپراتورها نباید لحظهای باشد بلکه باید رویکردی درازمدت و جدید برای خود داشته باشند. در واقع بیشترین استفاده از توان متخصصان ایرانی باعث شد ما بالاترین امتیاز را در در رگولاتوری داشته باشیم. در حال حاضر بخشی از مودمها را بومیسازی کردهایم و تولید آن در داخل کشور صورت میگیرد. در بخش مودمهای بیرونی نیز صد درصد نیازهای خودمان را با تولیدکنندکان داخلی انجام میدهیم. تنها اپراتوری هستیم که در باند سه و نیم گیگاهرتز تولید آنتن را بومیسازی کردهایم.
مبیننت تقریبا هر سال در نمایشگاه الکامپ و تلکام حضور دارد. آیا بازخورد لازم را از نمایشگاه میگیرید؟
بله. غیر از الکامپ و تلکام در نمایشگاههای استانی و نمایشگاههای فرهنگی هم حضور داریم. اما یک انظباط بیشتری از نمایشگاه الکامپ انتظار داریم. متاسفانه شرکتهای مطرح و بزرگ فاوا در الکامپ شرکت نمیکنند. ما هم این دوره در سطح عوامل فروش حضور یافته ایم. به طور کل مبیننت از نمایشگاه تلکام بازخورد بیشتری میگیرد، زیرا مخاطبان آن دستچین شده اند. این نمایشگاه تخصصی تر است و سازمانها و ارگانهای دولتی و خصوصی وارد آن می شوند. از طرفی حضور استارتآپها و یوزرهای خانگی نیز در در نمایشگاه الکامپ خوب است. هدف از شرکت در تلکام رساندن پیامهای خودمان برای توسعه بازار دیجیتال در حوزههای مختلف بوده و در الکامپ بیشتر توسعه بازار انبوه است. به همین دلیل مبین نت با عوامل فروش خود در این نمایشگاه حاضر شده است. در الکامپ فضا عمومیتر است. اما در تلکام بیشتر بازدیدکنندگان تخصصی هستند و فضا خلوتتر است.