بررسی وضعیت شرکتهای واردکننده محصولات کامپیوتری
غنیمی فرد: کالاهای سختافزاری به زودی شناسنامه دار میشوند
از ابتدای سال که نرخ دلار دچار نوسان شد، شرکتهای حوزه فاوا به خصوص سخت افزاریها با مشکلات عدیدهای از جمله ثبت سفارش کالا، نحوه تخصیص ارز دولتی، ترخیص کالا از گمرکات و غیره مواجه شدند، تا جایی که بسیاری از شرکت های بزرگ IT که در واقع آبروی صنف هستند، اکنون دچار ضرر و زیانهای هنگفت شده و در آستانه ورشکستگی قرار گرفتهاند.
ایجاد شود، افرادی که درست کار می کنند، حمایت میشوند. این خواسته دولت هم است.
تعامل با تشکلهای صنفی
غنیمی فرد همچنین با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگیهای کمیسیون سختافزار در این دوره تعامل با تمام تشکل های صنفی است، گفت: رویکردمان این است که همه اعضای کمیسیون با تمام تشکلهای صنفی ارتباطی مثبت و سازنده داشته باشیند. مثلا راجع به این فساد با یکی از تشکلهایی که ارتباط سازنده داریم، سندیکای تولیدکنندگان رایانه است.
شناسنامه دار کردن کالاهای IT
عضو کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران در خصوص شناسنامه دار کردن کالاهای سختافزاری، گفت: یکی از کارهای بسیار خوبی که اکنون در کمیسیون انجام میشود، شناسنامهدار کردن کالاهای سختافزاری است.یعنی جدولی تهیه خواهد شد که اطلاعات شرکتها در آن ارایه خواهد شد. وی افزود: اکنون 79 رشته مرتبط با سخت افزار شناسایی شده است. شرکتها طبقه بندی میشوند و به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.
غنیمی فرد با بیان اینکه این شرکتها تماما فعالیت سختافزاری دارند، گفت: شرکت های این لیست یا تولیدکننده و واردکننده محصولات سختافزاری هستند.
جای خالی سختافزاریها در الکامپ
مدیرعامل شرکت نقش همچنین با بیان اینکه امسال به دلیل مشکلات اقتصادی در نمایشگاه الکامکپ حضور نداشتیم، گفت: هر سالی که احساس نیاز کردیم، در نمایشگاه الکامپ شرکت کردیم.
آن سالی که در الکامپ شرکت کردیم 30 نفر پرسنل داشتیم، درحالی که اکنون تعداد پرسنل شرکت کمتر از 15 نفر است. اگر کالایی برای فروش نداشته باشیم چارهای جز کاهش تعداد پرسنل و هزینه ها نداریم.
وی افزود: در عین حال، حضور سختافزاری در الکامپ عمدتا به نحوه محاسبه اری غرفهها برمیگردد. اگر ما چند نوبت شرکت کردیم ،هزینه ارزی را شرکت مادر پرداخت کرد. وی افزود: مشکل دیگر این است که الکامپ از لحاظ کیفیت با نمایشگاههای تراز اول دنیا خیلی فاصله دارد. ضمن اینکه تبلیغات در فضای مجازی نیاز به حضور در نمایشگاهها را برای شرکتها کم کرده است. وی تصریح کرد: الکامپ نمایشگاهی عمومی است و مردم برای تفریح میروند در حالیکه شرکتها برای 4 روز نمایشگاه خیلی هزینه میکنند و میخواهند بازدیدکنندگان تخصصی بیایند. بنابراین اثر بخشی زیادی ندارد و اجازه فروش هم نداریم. غنیمی فرد گفت: باید بحث رجیستر به طور دقیق صورت گیرد و مشخص شود که بازدیدکننده به چه دلیل به نمایشگاه آمدهاند.
وی افزود: باید بخشی از نمایشگاه الکامپ به فروش اختصاص یابد. باید کمیته اجرایی بعد از نمایشگاه هم فعال باشد و برنامه ریزی ها را جلو ببرد. نباید تعطیل شود. اگر هم سال بعد تغییر کرد باید کارها تحویل اعضای جدید کمیته داده شود. در واقع هنوز نحوه مدیریت الکامپ ایده آل نیست.