آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 252525
تاریخ انتشار : 30 دی 1397 0:34
تعداد بازدید : 769

مسوول کارگروه خدمات پس از فروش اتحادیه فناوران تشریح کرد:

دلایل کندی روند فعالیت کمپین «گارانتی با اصالت»

فناوران - اجرای طرح نهادینه کردن خدمات پس از فروش در صنف رایانه و ارایه گارانتی با اصالت از سال 94 در اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران کلید خورد و در همین راستا کارگروهی با حضور نمایندگانی از شرکت‎های معتبر و صاحب نام ارایه گارانتی و خدمات پس از فروش در اتحادیه تشکیل شد و اعضای کارگروه کمپینی به منظور معرفی گارانتی‎های با اصالت در صنف IT ایجاد کردند. در همان زمان با پیگیری‎های مستمری که از سوی اتحادیه فناوران صورت گرفت، بیش از 2000 کارت گارانتی تقلبی در بازار جمع آوری شد. این طرح با استقبال خوبی از سوی فروشندگان و مصرف‎کنندگان کالاهای رایانه‏ای مواجه شد، اما با وجودی که پیگیری‎های اتحادیه برای ساماندهی خدمات پس از فروش در صنف IT و رایانه کماکان ادامه دارد، فعالیت اعضای کمپین گارانتی بااصالت از نیمه دوم سال 96 به دلیل مواجهه شرکت‎ها با مسایل مختلفی چون مشکلات اقتصادی به تدریج به حاشیه کشانده شد. برای مشخص شدن دلایل کند شدن روند فعالیت کمپین گارانتی با اصالت در صنف رایانه و شائبه‎های ایجاد شده در این رابطه، گفت‎و‎گویی با منوچهر زند نایب رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران و مسوول "کارگروه خدمات پس از فروش" کرده‎ایم که در ادامه می‎خوانید. فناوران آمادگی دارد نظرات منتقدان به عملکرد اتحادیه در زمینه گارانتی بااصالت را نیز منعکس کند.
undefined
طرح نهادینه کردن خدمات پس از فروش در صنف رایانه و ارایه گارانتی با اصالت با چه هدفی در اتحادیه آغاز شد؟
موضوع خدمات پس از فروش و پیگیری و تدوین قوانین مرتبط آن، سال 92 کلید خورد. اما به طور جدی از سال 94 اجرایی شد. هدف از اجرای این طرح ساماندهی و معرفی گارانتی‎های معتبر و همچنین جمع‎آوری گارانتی‎های نامعتبر و کارت گارانتی‎های تقلبی در سطح صنف رایانه بوده است. این طرح بسیار مثبت و موثری در صنف رایانه بود و برای پیشبرد آن رایزنی‏های بسیار زیادی با سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان صورت گرفت تا ممیزی شرکت‏های ارایه دهنده خدمات پس از فروش توسط اتحادیه فناوران صورت گیرد. در آن زمان 30 تا 40 شرکت معتبر ارایه دهنده خدمات پس از فروش معرفی شدند و بیش از 2000 کارت گارانتی تقلبی در بازار رایانه جمع آوری شد. اکنون تعداد شرکت‎های ارایه دهنده خدمات که مورد بازرسی قرار گرفته و در سایت اتحادیه نام آنها ذکر شده به 70 شرکت می‎رسد که البته برخی از آنها به صورت مستقیم از سازمان حمایت از مصرف‎کنندگان مجوز خدمات پس از فروش دریافت کرده‎اند.
اعضای کارگروه نیز با جدیت دستورالعمل‎های اجرای هرچه بهتر این طرح را تدوین ‎کردند که موجب شد هم گارانتی‎های بدون هویت از بازار جمع آوری شوند و هم خریداران نهایی شرکت‎های معتبر ارایه دهنده خدمات را بشناسند. در عین حال کمپین گارانتی با اصالت نیز در دل این کارگروه شکل گرفت که هدف آن معرفی خدمات پس از فروش و گارانتی‎های معتبر در بازار بود.
همانطور که توضیح دادید، اتحادیه فناوران رایانه طرح نهادینه کردن خدمات پس از فروش در صنف رایانه و ارایه گارانتی با اصالت را با جدیت آغاز کرد و تاکنون موفقیت‎های مهمی در این زمینه به دست آورده و کماکان این موضوع را پیگیری می‎کند. چه دلیلی باعث شد تا فعالیت کمپین گارانتی با اصالت کم رنگ شود؟ 
اجرای این طرح فراز و نشیب‏های زیادی داشت و متاسفانه از سال گذشته به دلیل مواجهه با مسایلی چون طرح ستاد مبارزه با کالای قاچاق، بخشنامه سازمان امور مالیاتی برای ارایه فاکتور رسمی، مشکلات ترخیص کالا، لیست قیمت گذاری گمرک و در مواردی عدم همکاری و همراهی برخی از اعضای کارگروه حتی نسبت به مصوبات تایید شده باعث شد که روند اجرایی این طرح به تدریج به حاشیه کشیده شود. تا اینکه در سال 97 اعضای کمپین گارانتی با اصالت به دلیل مسایل اقتصادی از جمله  نوسان نرخ دلار و مشکلات ثبت سفارش، جلسات خود را با فاصله زمانی بسیار طولانی برگزار کردند. زیرا کالایی وارد نمی‎شد که دغدغه خدمات پس از فروش آن را داشته باشند. اما اتحادیه به صورت جدی بحث خدمات پس از فروش را پیگیری می‎کند و پس از احراز صلاحیت شرکت‎های متقاضی ارایه خدمات پس از فروش، آنها را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان معرفی می‎کند.
ستاد مبارزه با کالای قاچاق و بخشنامه سازمان امور مالیاتی برای ارایه فاکتور رسمی چه تاثیری در اجرای این طرح داشتند؟
در آن برهه از زمان شرکت‎های زیادی با مراجعه به اتحادیه در رابطه با کالای قاچاق ابراز نگرانی می‎کردند. زیرا کالای قاچاق و بخشنامه‏های مربوط به آن، روند کاری فعالان صنف رایانه را با مشکل مواجه می‎کند. واردکنندگان رسمی و معتبر باید هزینه‏های زیادی بابت ترخیص کالا از گمرک، دریافت استاندارد و... پرداخت کنند در حالیکه کالای قاچاق با قیمت بسیار پایین‎تری در بازار عرضه می‎شود و چالش زیادی برای واردکنندگان ایجاد می‎کند. در مورد ارایه فاکتور رسمی نیز سازمان امور مالیاتی بخشنامه کرد که فروش کالا باید با فاکتور رسمی (فاکتور با کد اقتصادی)  صورت بگیرد و از آنجایی که اغلب خریداران شرکت‏ها اشخاص حقیقی و فروشگاه‎ها بودند و عملا کد اقتصادی نداشتند و نمی‎توانستند فاکتور رسمی دریافت کنند. موضوعات این چنینی و بخشنامه‎های خلق الساعه دولت همواره فعالان اقتصادی را به دردسر می‎اندازد و موجب می‎شود تا تمرکز آنها در اجرای پروژه‎هایی که در نهایت به نفع مردم است از بین برود.
چه عاملی موجب بروز اختلاف نظر در بین اعضای کمپین گارانتی با اصالت در اتحادیه شد، مگر منافع آنها یکی نبود؟
برخی از اعضای کارگروه خود را مقید به اجرای تصمیم‎هایی که در کارگروه گرفته می‎شد، نمی‎کردند. به طور مثال همه اعضای کارگروه چاپ هولوگرام اصالت را تایید کردند. اما هنگامی که هولوگرام‎ها چاپ شد و موقع تحویل با آن مخالفت شد. این هولوگرام‎ها اکنون در اتحادیه موجود است و برای چاپ آن نیز هزینه زیادی شد. متاسفانه برخی به دلیل منفعت‎های شرکت خود مانع انجام این کار شدند. نکته جالب این است که طرح و المان های موجود در هولوگرام توسط اعضا مورد تایید قرار گرفته و پس از آن جهت چاپ اقدام شده است.
گویا هر یک از اعضای کارگروه ملزم به پرداخت 5 میلیون تومان شدند که اکنون این پول موجب ایجاد حرف و حدیث و شائبه در صنف رایانه شده است، این پول با چه هدفی جمع‎آوری و سرنوشت آن چه شد؟
 اعضای کارگروه تصمیم گرفتند مبلغی بابت هزینه‎های پیشبرد بحث گارانتی و خدمات پس از فروش جمع‎آوری کنند. بنابراین طبق مصوبه کارگروه هریک از اعضا موظف به پرداخت 5 میلیون تومان شدند. این پول بر اساس آنچه در صورتجلسه کارگروه قید شده به صورت تنخواه در حساب سه نفر که خود اعضا آنها را تعیین کردند،  واریز شد.  بازهم تاکید می‎کنم پول به صورت «تنخواه» در صورت جلسه تعیین شد، نه «امانت». زیرا امانت بار حقوقی دارد. بنابراین برای خرج آن نیاز به تاییدیه اعضای کارگروه نبود. بخشی از این پول صرف هزینه‎های تبلیغاتی جهت معرفی شرکت‎‏های ارایه دهنده خدمات پس از فروش و بخش دیگری برای چاپ هولوگرام هزینه شد. اسناد و مدارک به صورت کامل در اتحادیه وجود دارد و جهت بررسی و اعلام نظر در اختیار حسابرسی قرار گرفته است. این موضوع ربطی به هیات مدیره اتحادیه ندارد. تصمیمی بود که در گارگروه گرفته شد، افراد را خود اعضای کارگروه انتخاب کردند و به آنها اختیارات داده شد. اکنون نیز اعضای کارگروه می‎توانند با برگزاری جلسه، تکلیف ماباقی پول را روشن کنند.
حساب‎های بانکی آذرماه سال 95 افتتاح شد و تمام برداشت‎ها و سود بانکی آن نیز کاملا مشخص است. اگر پولی از حساب برداشته شده، صرفا خرج کارگروه و اهداف آن شده است. بنده همین جا از اعضای کارگروه می‎خواهم پس از ارایه گزارش حسابرسی و به منظور از بین رفتن شائبه‎ها و تهمت و افترایی که به هیات مدیره اتحادیه نسبت داده شده است و با توجه به اینکه این حساب و تراکنش‎های آن به شرکت‎های واریزکننده وجوه مربوط می‎شود، اعضای کارگروه نسبت به پاسخ بدخواهان و فرصت‎طلبان که از هر حربه‎ ای برای رسیدن به مقاصد ناشایست خود در تخریب اعضای هیات مدیره در نزدیکی زمان انتخابات اتحادیه استفاده می‎کنند، اقدام کنند.
به عنوان پرسش پایانی آیا ممکن است کمپین گارانتی با اصالت دوباره فعالیت خود را از سر بگیرد؟
بستگی به تصمیم اعضا دارد. اگر ثبت سفارش به حالت اولیه خود برگردد و مشکلات واردات کالا رفع شود و تمام واردکنندگان بتوانند به صورت گسترده واردات کالا داشته باشند. قطعا این کارگروه دوباره فعالیت خود را از سر می‎گیرد و اهداف خود را دنبال می‎کند. زیرا زحمت زیادی تا اینجای کار کشیده شده است. امیدوارم تمام اعضای صنف در راستای اعتلای صنف رایانه حرکت کنند و وضعیت کسب و کار نیز هر روز بهتر از روز قبل شود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :