آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 252891
تاریخ انتشار : 10 بهمن 1397 8:55
تعداد بازدید : 442

سامانه اعتبارسنجی سنجینه رونمایی شد

سامانه سنجینه روز دوشنبه در یک مراسم رسمی با حضور مدیران ارشد بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتورهای تلفن همراه کشور در جمع خبرنگاران رونمایی شد.
undefined
فناوران- رضا باقری اصل، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران در این مراسم با اشاره به اهمیت موضوع اعتبارسنجی مالی در حوزه اعتمادسازی و رونق فضای کسب‎وکار کشور، اعلام کرد: در این حوزه و با حمایت سازمان فناوری اطلاعات، امکان احراز هویت دیجیتال و ارائه خدمات دولت الکترونیکی برای بخش خصوصی فراهم خواهد شد. به گفته او این افزایش دقت در هویت سنجی زمینه ساز آسایش خاطر جامعه در پذیرش خدمات و موجب فراگیر شدن آن خواهد شد.
باقری اصل افزود: سنجینه گام اول برای رسیدن به حالت ایده آل اعتبارسنجی است که با افزودن موارد معتدد دیگری مانند جرایم رانندگی و پرداخت و قبوض و غیره محقق خواهد شد. سنجینه می تواند فضای اعتبارسنجی کشور را متحول کرده و ما را به بلوغ خدمات الکترونیک برساند.
مهندس احسان مظفری پور موسس و عضو هیات مدیره شرکت آیکان نیز درباره محصول این شرکت گفت: سنجینه یک سرویس بین رشته ای است که در حوزه تلفن همراه راه اندازی شده و در واقع پاسخی بود به یک نیاز صنعتی که پیش از این ایجاد شده بود.
شیوا کریمی راد، مدیرمحصول سنجینه نیز در این مراسم، خدمات این سامانه را معرفی کرده و گفت: سنجینه در واقع تصویر اعتباری شما نزد نظام مالی کشور را در اختیار خودتان قرار می دهد تا امکان بهبود آن را داشته باشید.
به گفته وی، سامانه سنجینه با استفاده از اطلاعات موجود در «سامانه ملی اعتبارسنجی» سابقه اعتباری و مالی افراد را سنجش کرده و در قالب یک نمره و یک رتبه در اختیار کاربران قرار می‏دهد. سامانه ملی اعتبارسنجی در سال 1389 با مجوز و نظارت بانک مرکزی تاسیس شد و کلیه بانک‎ها و مؤسسات مالی و اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی و کلیه تامین‏کنندگان موظف به تامین اطلاعات موردنیاز این سامانه شدند.
وی افزود: با استفاده از کارنامه اعتباری سنجینه، بانک‏ها، موسسات مالی، شرکت‏های داری فروش اقساطی یا لیزینگی و حتی افراد حقیقی می‏توانند پیش از نهایی شدن یک قرارداد یا معامله، از اعتبار مالی طرف مقابل خود اطمینان حاصل کنند. 
به گفته کریمی‏راد، سامانه سنجینه علاوه بر نمره و رتبه اعتباری، یک کارنامه اعتباری هم به کاربران خود ارائه می‏کند که حاوی گزارشی مفصل از سابقه مالی و اعتباری فرد است. اطلاعات موجود در این کارنامه در حال حاضر یکی از استعلام‎های الزامی برای کلیه متقاضیان دریافت تسهیلات و مبنای تصمیم‎گیری برای اعطای تسهیلات در نظام بانکی و موسسات مالی مربوطه است.

 اتصال و یکپارچگی تمامی سوابق در سنجینه
در ادامه این مراسم ابوذر مهرمنش، مدیرکل بخش خدمات ارزش افزوده همراه اول  درباره نقش همراه اول در خدمات سنجینه و اهمیت آن گفت: اصل سازوکار خدمات سنجینه مستقل از همراه اول است. اما در این خدمات توانستیم امکان پرداخت اپراتوری را برای کاربران فراهم کنیم که همین موضوع موجب راحتی و توسعه سرویس های مهمی مانند آن خواهد شد.
جلیلی، مدیرعامل سازمان اعتبارسنجی کشور نیز درباره همکاری این سازمان با سامانه سنجینه و چشم‏انداز آن گفت: اعتبارسنجی خدماتی است که قدمتی 12 ساله در کشور دارد و ما برای تمامی افرادی که در نظام مالی و بانکی تعامل داشته اند، این سابقه و پرونده را ایجاد کردی.
او افزود: سنجینه در واقع ابزاری است که امکان دسترسی عمومی به خدماتی را فراهم کرده است که سالهاست بانک ها و موسسات مالی ما از آن استفاده می کردند و اکنون و با فراهم شدن زیرساخت های لازم و البته با تایید بانک مرکزی، همکاری با سنجینه برای عمومی کردن این خدمات فراهم شد. 
گفتنی است که نمره اعتباری اعلامی توسط سامانه سنجینه مبتنی بر اطلاعات بیش از 90 میلیون تسهیلات اعطایی سیستم بانکی است که بیشتر از 32 میلیون فرد حقیقی و حقوقی را دربر می‏گیرد. به این ترتیب استفاده از این کارنامه به عنوان معیاری برای سنجش اعتبار طرف مقابل صرفا به بانک‏ها و شرکت‏های بزرگ محدود نشده و تمامی کسب‎وکارها و افراد حقیقی نیز در مواردی مانند استخدام، تعاملات استقراضی مانند قرض الحسنه‏های شخصی، انتخاب موجر و مستاجر، فروش ملک و خودرو و ... می‏توانند از این کارنامه برای سنجش اعتبار طرف مقابل خود استفاده کنند. 
کارنامه اعتباری فرد در سامانه سنجینه دارای سه سطح نمره و رتبه اعتباری، خلاصه کارنامه اعتباری و کارنامه اعتباری تفصیلی است. فرد متفاضی می‏تواند هرکدام از این اطلاعات را در تمامی بسترها شامل اپلیکیشن، پیام کوتاه و یا ارسال کد دستوری دریافت کند. 
دسترسی به هر سطحی از این اطلاعات بصورت کاملا امن و با تایید هویت دیجیتالی مالک خط تلفن امکان‏پذیر خواهد بود. به همین دلیل دسترسی به کارنامه اعتباری طرف مقابل در هر معامله یا تراکنش مالی نیز در هر سطحی تنها با تایید وی انجام خواهد شد. برای استفاده از خدمات سنجینه می‏توانید اپلیکیشن مربوطه را از آدرس
www.sanjineh.ir/download دانلود و نصب کنید. البته در این مراسم اعلام شد که نسخه قابل نصب این سامانه به زودی در فروشگاه‎های معتبر اپلیکیشن مانند گوگل پلی، اپ استور و کافه بازار عرضه خواهد شد. کاربران همچنین می‏توانند با ارسال عدد 3 به 20898 لینک دانلود اپلیکیشن سنجینه را دریافت کنند. علامه بر این و پیش از نصب اپلیکیشن سنجینه نیز، می‏توانید با ارسال کد ملی خود یا دیگران به شماره 20898، نمره اعتباری خود یا دیگری را، درصورت تایید وی، دریافت کنید.
در حال حاضر هزینه اشتراک این خدمات بصورت روزانه 400 تومان است که بعد از گذشت یک ماه امکان یکبار درخواست کارنامه برای شما فراهم می‎شود. در صورت نیاز به دریافت موردی کارنامه نیز، هزینه هربار استعلام 12 هزار تومان تعیین شده است. سامانه سنجینه با هدف تسهیل استفاده از خدمات و تنوع روش‏های پرداخت، امکان پرداخت بر بستر اپراتور را هم فراهم کرده است تا دسترسی به کارنامه اعتباری شما در هر زمان و مکانی راحت‏تر شود.
خدمات سامانه سنجینه به ارائه کارنامه اعتباری محدود نشده و ارائه راهکارهایی برای بهبود نمره اعتباری به کاربران را نیز شامل می‏شود. این سامانه با توجه به سابقه و کارنامه اعتباری شما، راهکارهایی عملی را در اختیارتان می‏گذارد تا به تدریج بتوانید نمره اعتباری بهتری کسب کرده و یا به یک نمره اعتباری موردنظر برسید.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :