مهر- طبق تحقیقی که «انستیتو بین المللی علوم رایانه» ( International Computer Science Institute) انجام داده حدود ۱۷ هزار اپلیکیشن آندرویید اطلاعات کارابران را جمع آوری کرده و این امکان را دارند که یک سابقه و آرشیو همیشگی از فعالیتهای کاربران ایجاد کنند.
این در حالیست که فعالیت جمعآوری اطلاعات برخلاف سیاستهای گوگل است زیرا از این اطلاعات برای هدفگیری کاربران جهت تبلیغات استفاده میشود.
بین اپلیکیشنهایی که در این تحقیق شناسایی شدهاند میتوان از برخی برنامههای مشهور مانند اپلیکیشن خبری Flipboard، اپلیکیشن Audiobooks (متعلق به شرکتآئودیبل)، Angry Birds Classic و B 612 و اپلیکیشن آنتیویروس Clean Master نام برد.
به طور کلی بسیاری از اپلیکیشنها فعالیتهای گوشی هوشمند کاربر و اینکه از چه اپلیکیشنهایی استفاده میکند را رصد میکنند و در مرحله بعد اطلاعات به دست آمده را در اختیار شرکتها و تبلیغ کنندگان قرار میدهند تا آنها بتوانند تبلیغاتی هدفمند را برای کاربران اجرا کنند.
آنها به وسیله یک ID تبلیغاتی یگانه (Advertising ID) این کار را انجام میدهند. هریک از ID های مذکور به یک دستگاه گوشی هوشمند تعلق دارد و میتوانند اپلیکیشنهای روی دستگاه را رصد کنند. البته کاربران میتوانند ID تبلیغاتی خود را دوباره تنظیم کنند.
اما تحقیقات این انستیتو نشان داده اپلیکیشنهای آندروییدID های تبلیغاتی کاربران را با شناسههایی پایدارتر روی دستگاهها مرتبط میکنند. این ID ها شامل آدرسهای MAC، شناسه آندرویید و IMEI هستند که نمیتوان تنظیمات آنها را دوباره تعیین کرد.
به همین دلیل کارشناسان امنیتی این کشف را بسیار نگران کننده میدانند زیرا این اپلیکیشنها به وسیله شناسههایی پایدار کاربران را رصد میکنند که نمیتوان آنها را در دستگاه تغییر داد.
«سرژ ایگلمن» رهبر این تحقیق میگوید: هنگامی که اپلیکیشنهای مذکور این شناسههای پایدار را جمعآوری میکنند، در حقیقت حریم شخصی کاربران را از بین میبرد.
او و تیمش نتایج تحقیق خود را در ماه سپتامبر به گوگل گزارش کردهاند.