این دو کمپانی در چند سال گذشته توانستند با عرضه گوشیهای پیشرفته و با کیفیت عنوان بزرگترین تولیدکنندگان گوشی در دنیا را حفظ کنند.
اما از یکی دو سال گذشته با عرضه گوشیهای مجهز به دوربینهای پیشرفته، باتریهای قدرتمند و نمایشگر با کیفیت، قیمت گوشی خیلی بالا رفت تا آنجا که بهای گوشیهایی که با وجود پیشرفتهایی که داشتند سالها به کمتر از هزار دلار میرسید، کمکم از هزار دلار بالا رفت و حالا شاهد عرضه گوشیهایی با قیمت بیش از دو هزار دلار هستیم؛ حتی در کنگره جهانی موبایل امسال که هفته گذشته در شهر بارسلون اسپانیا برگزار شد، گوشیهای جدیدی معرفی شد که مبتنی بر سرویسهای شبکه 5G بود و قیمت آنها به حدود سه هزار دلار هم رسید!
اما تبعات بالا رفتن قیمت گوشیهای پرچمدار، در دنیا برای تولیدکنندگانش گران تمام شده است.
بسیاری از کاربرانی که هر سال با عرضه گوشیهای تازه اقدام به تعویض گوشیهایشان میکردند، حالا دیگر استطاعت خرید گوشیهای تازه وارد را ندارند و فقط به خواندن مقالاتی درباره این گوشیها اکتفا میکنند و این موضوع کمکم باعث تغییر سلیقه کاربران یا به عبارت بهتر تغییر کاربری میشود؛ در این شرایط دو اتفاق میافتد یا کاربران گوشیهای قدیمی خود را بهروزرسانی کرده و فقط به تعویض قاب گوشی اکتفا میکنند یا اگر امکان بهروزرسانی گوشی نباشد، آنوقت است که الویت بندی میکنند و گوشیهایی را برمیگزینند که نه به لحاظ برند، بلکه بنا به شرایط اقتصادی و بر اساس نیازشان مجبور به انتخاب آن میشوند.
در این میان گوشیهای پرچمدار شرکتهای بزرگ کمکم مشتریان پروپا قرص خود را از دست میدهند و میزان فروش این گوشیها کاهش مییابد و بنا به اجبار کاربران به سوی خرید گوشیهای ارزانقیمتتر روی میآورند.
به این ترتیب برندهایی مثل سامسونگ، شاهد کاهش میزان فروش گوشیهای پرچمدارشان میشوند و تعداد فروش یکباره با افت مواجه میشود و کاربران به خرید گوشیهای ارزانتر این برند روی میآورند. اما باید این موضوع را هم گفت که گوشیهای میانرده برندی مثل سامسونگ هم ارزان نیستند و به جرات میتوان گفت که گوشیهای میانرده به لحاظ قیمتی جای گوشیهای پرچمدار را گرفتهاند؛ اگرچه باید به این نکته هم پرداخت که میانردههای امروز با کیفیت بسیار بالایی در بازار عرضه شدهاند اما با قیمتی حدود سه میلیون یا بالاتر به فروش میرسند که به این ترتیب هم در ردههای اقتصادی قرار نمیگیرند.
اما موضوع عرضه گوشیهای اپل با قیمت بالا کمی با سامسونگ متفاوت است؛ اپل از ابتدا هم مشتری نهاییاش را در بازار کشورهای جهان سوم یا در حال توسعه نمیدید، بلکه همیشه برای بازار کشورهای پیشرفته برنامهریزی میکرد، بر این اساس کاهش فروش در کشورهای آسیایی خیلی برای اپل نگران کننده نیست.
با این اوصاف مشتریان سامسونگ، سونی، گوشیهای رده بالای هوواوی و موتورولا و غیره حالا دیگر بنا به اجبار و بر اساس شرایط اقتصادی موجود سراغ برندهای چینی میروند و دیگر برند برایشان مطرح نیست.
در حالی که تا چند سال پیش شرکتهای چینی را کپیکار و مقلد اپل و سامسونگ میدانستند، اما در طول سالهای اخیر شرکتهای چینی گامهای بزرگی برداشتند و از کپیکار صرف به شرکتهای مبتکر و قدرتمندی تبدیل شدند، چنانکه حالا شاهد عرضه گوشیهای بسیار پیشرفته و جالبی از این برندها هستیم. از سوی دیگر بنا به شرایط حال حاضر بازار، این شرکتها توانستهاند با عرضه گوشیهای مقرونبهصرفه و اقتصادی و البته مطابق با فناوریهای روز دنیا، جایگاهی را حداقل در کشورهای آسیایی به خود اختصاص دهند.
بر این اساس با وجود بالا رفتن قیمت گوشی، حالا کاربران بدون دغدغه برند، گوشیهایی از شرکتهایی نظیر شیائومی، اوپو، ویوو، وانپلاس و زدتیایی را انتخاب میکنند.
البته از آنجا که در عصر حاضر تمرکز بیشتر روی فناوریها مبتنی بر خدمات و اپلیکیشنهاست، اگر نام تجاری و برند، دوربین، طراحی بدنه و نمایشگر را در نظر نگیریم، اولویت افراد استفاده از اپلیکیشنها است.
با همه این اوصاف، میتوان اینطور نتیجه گرفت که بالا رفتن قیمت گوشیهای پرچمدار اگرچه بسیاری از کاربران را از خرید گوشیهای پیشرفته، بازداشت، اما این موضوع به نفع شرکتهای چینی شد و اپل و سامسونگ، ناخواسته باعث پیشرفت برندهایی شدند که زمانی کمتر مشتری سراغ آنها میرفت و باز هم چشمبادامیها بدون اینکه بخواهند رقابت سختی با بزرگان موبایل دنیا داشته باشند، توانستند جایگاهی را به لطف عملکرد سامسونگ و اپل دست و پا کنند.
حالا باید ببینیم با عرضه گوشیهای تاشونده که مبتنی بر سرویسهای شبکه 5g هستند و قیمت بسیار بالایی دارند، آیا غولهایی همچون سامسونگ و هوواوی میتوانند فروش خوبی داشته باشد و یا این محصولات هم بالاخره بعد از مدتی از یک سو به دلیل قیمت بالا و از سوی دیگر نوآوری که شاید کاربردی در جهان امروز ندارند کنار گذاشته میشوند.