معاونت علمی - پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاریسازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست هماندیشی کانونهای هماهنگی دانش، صنعت و بازار با بیان نقش کانونها در توسعه و نفوذ فناوری در صنعت گفت: کانونها باید ضمن شناسایی و جلب عضویت استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان درحوزه فعالیت تخصصی خود، برای برقراری ارتباط میان آنها و صنایع بزرگ در جهت افزایش بهرهوری و رفع مسایل و چالشهای فناورانه، شبکههای همکاری ایجاد کنند.
صالحی با تشریح تعداد کانونها و محوریت مدیریت دولتی در برخی از آنها در دوره اول اظهار کرد: رویکرد معاونت در تاسیس کانونها در دوره دوم بر اساس نیاز صنعت است و اداره کانون نیز به بخش خصوصی سپرده شده است. تمرکز فعالیتهای کانون تنها منحصر به یکی بخشهای صنعت و بازار یا علمی نیست و فعالیت این نهاد بر اساس مدل مارپیچ چهارگانه و در راستای ایجاد تعامل و شکل دهی شبکههای همکاری میان این چهار رکن دولت، صنعت، دانشگاه و جامعه خواهد بود.
وی به ضرورت تدوین یا بازنگری استانداردها در حوزه فعالیت هر کانون پرداخت و گفت: با توجه به توافقات صورت گرفته میان معاونت علمی و فناوری و سازمان ملی استاندارد، امکان صدور گواهی انطباق استاندارد در موضوعات مورد توجه کانونها فراهم شده است و کانونها میتوانند از این ظرفیت در حوزه فعالیت خود استفاده کنند.
صالحی با تشریح برنامههای حمایتی معاونت از صادرات محصولات دانشبنیان و حضور در نمایشگاههای بین المللی گفت: کانونها میتوانند از این ظرفیت در جهت حمایت و معرفی شرکتهای دانشبنیان عضو کانون بهرهگیری کنند.
معاون نوآوری و تجاریسازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اهمیت موضوع فرهنگسازی در حوزه فعالیت کانونها گفت: در راستای تعاملات صورت گرفته میان معاونت و سازمان صداو سیما و حمایت آن سازمان از تبلیغ محصولات دانشبنیان، در تلاش هستیم تا کانونها بتوانند در برنامههای تلویزیونی به تشریح نقش فناوری و ترویج آن در حوزه فعالیت خود بپردازند.
وی ضمن اعلام آمادگی معاونت علمی برای حمایت از پیشبرد برنامههای کانونها گفت: کانونها با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از پشتوانه قانونی مناسبی برخوردار هستند و همچنین با توجه به حضور افراد متخصص و با سابقه در ترکیب هیات مدیره خود میتوانند از این ظرفیتها در ایجاد تعامل و شبکههای همکاری با سایر نهادها و حمایت از تولید داخل بهرهگیری کنند.
وی همچنین افزود: کانونها از ظرفیت شرکتهای استارتآپی، دانشگاههای نظری ومهارتی و نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران در حوزههای تخصصی بهرهگیری کنند. همچنین عضوگیری و شبکهسازی در جهت گسترش و نفوذ بیشتر فناوری در صنعت و ایجاد ارزش افزوده، به صورت جدی پیگیری شود.