آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 254874
تاریخ انتشار : 20 فروردین 1398 11:13
تعداد بازدید : 55

سامانه های آموزش و پرورش باید تجمیع شوند

سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش بر ضرورت یکپارچه سازی داده ها و سامانه های اطلاعاتی در این وزارتخانه تاکید کرد و گفت: این اقدام به ارایه آمارهای دقیق و ساده سازی فرایندهای خدماتی منجر خواهد شد.
undefined
فناوران - مهدی شرفی به شرایط موجود این وزارتخانه از نظر فناوری اطلاعات پرداخت و گفت: آموزش ‌و پرورش به‌ عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین دستگاه‌های کشور، تنوع زیادی در ارایه خدمات به مخاطبان دارد.
وی افزود: معلمان، دانش آموزان، فارغ‌التحصیلان، مدارس، اولیاء و بازنشستگان از مخاطبان اصلی آموزش ‌و پرورش هستند که هر کدام از آنها با توجه به درخواست یا نیازهایشان سرویس‌های متنوعی را طلب می‌کنند که این سرویس‌ها را در سه‌ شاخه می‌توان تقسیم‌بندی کرد.
شرفی در تشریح تقسیم‌بندی سرویس‌ها گفت: اولین سرویس، خدمات اداری است که شامل پشتیبانی خدمات به فرهنگیان از قبیل صدور احکام، ابلاغ، پرداخت حقوق و خدمات رفاهی می‌شود. دومین سرویس، خدمات پشتیبانی آموزشی است که به دانش آموزان خدمات ارایه می‌دهد و از ثبت‌نام دانش آموزان، صدور کارنامه، ارتقا تحصیلی و در انتها تا فارغ‌التحصیلی و صدور مدرک دیپلم را در برمی‌گیرد.
به گفته سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات، سرویس سوم خدمات آموزشی – فرهنگی است که شامل جشنواره‌ها، فعالیت‌های اردویی، مسابقات مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی، المپیادها و فعالیت‌های قرآنی است.
شرفی یادآورشد: اکنون هر کدام از سرویس‌ها و زیر سرویس‌ها در قالب سامانه‌های اختصاصی جداگانه خدمات ارایه می‌دهند به‌ عنوان ‌مثال برای هر یک از سامانه‌های احکام، کارگزینی، حقوق و مزایا، اردوها، المپیادها، هریک از مسابقات علمی، ورزشی، هنری، دانش‌آموزان ابتدایی، متوسطه اول، دوم، فنی و حرفه‌ای و کاردانش سامانه جداگانه‌ای داریم.
وی ادامه داد: همچنین در طول سال با توجه به اعلام نیاز هر یک از بخش‌ها، سامانه‌های جداگانه‌ای تعریف ‌شده است که هر چند در لایه‌های پایین‌تر مشترک هستند ولی یکپارچگی داده، وجود ندارد.
مدیر پروژه یکپارچه‌سازی سامانه‌های وزارت آموزش‌ و پرورش با بیان پراکندگی خدمات موجود گفت: در موارد متعددی سامانه‌هایی بدون در نظرگرفتن ظرفیت‌های موجود ایجاد شده و خروجی این خدمات، بانک‌های اطلاعاتی مستقل از یکدیگر شده است که همه این بانک‌های اطلاعاتی مبنای یکسانی دارد در نتیجه گزارش‌گیری‌های مدیریتی ممکن است خروجی‌های مختلفی بدهد لذا در بسیاری از موارد به پاسخی که از سامانه‌ها نیاز داریم، نمی‌رسیم و یا اینکه چند پاسخ خواهیم داشت. شرفی به ویژگی‌های منفی این سامانه‌ها پرداخت و گفت: هر یک از سامانه‌ها برای همان نیاز خاص تعریف‌ شده است و آینده‌نگری در آنها وجود ندارد لذا نمی‌توان از این سامانه‌ها برای استفاده بعدی استفاده کرد همچنین پراکندگی سامانه‌ها و ساختن بدون اهداف نظارتی، مدیریتی و تصمیم‌سازی باعث شده است تا به ازای هر خدمت یک سرویس داشته باشیم لذا باوجود بیش از 60 ماژول خدماتی، در گزارش‌گیری‌های مدیریتی به جواب درست نمی‌رسیم.
مدیر پروژه «یکپارچه‌سازی سامانه‌های وزارت آموزش ‌و پرورش» هدف از پروژه یکپارچه‌سازی را ایجاد یک پایگاه داده‌ای مشترک دانست و اظهار داشت: در آینده هر سرویسی بر مبنای این پایگاه داده مشترک و این زیرساخت کار می‌کند لذا نیاز به تعریف سامانه جداگانه نداریم و جمع‌آوری داده‌ها به ‌صورت مستقل انجام نمی‌شود و خروجی‌ها هم یکسان خواهد بود.
شرفی تصریح کرد: پس از ایجاد زیرساخت مشترک پنل‌های مدیریتی جداگانه‌ای می‌توان تعریف کرد تا مدیران مجموعه در هر سطحی بر اساس سطح دسترسی، داشبورد اختصاصی داشته و خروجی‌های مورد نیاز خود را دریافت کنند. وی افزود: در شرایط فعلی به دلیل وجود پایگاه‌های داده‌ای متنوع، امکان حفاظت از این پایگاه‌های داده سخت‌تر است چنانچه پایگاه داده‌ای با زیرساخت مشترک وجود داشته باشد صیانت از اطلاعات چنین پایگاه‌های داده‌ای سهل‌تر و با امنیت بالاتر خواهد بود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :