فناوران - روز گذشته برخی مشترکان در توییتر اطلاعرسانی کردند که از طریق سیستم sms–cb پیام تبلیغاتی تخفیف تورهای خارجی دریافت کردهاند.
پیامرسانی پخش سلولی (CB) یک سرویس تکنولوژی تلفن همراه است که به وسیله کمیته GSM مشخص شده و قسمتی از استاندارد GSM است و به آن سرویس پیغام کوتاه – پخش سلولی (SMS–CB) نیز میگویند. پخش سلولی برای رساندن همزمان پیغامها به چند کاربر در یک محدوده مشخص طراحی شدهاست.
در سیل اخیر، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در همکاری با ستاد بحران، از این امکان برای ارسال پیامهای هشدار به مناطق سیلزده استفاده کرد. برای مثال شهروندان تهرانی دوازدهم فروردین پیامی با استفاده از این سیستم دریافت کردند که از آنها خواسته شده بود از رفتوآمد به مناطقی مانند درکه و نشستن در کنار رودخانهها خودداری کنند.
ویژگی این پیام این است که هرچند بدون اجازه مخاطب در گوشی وی ذخیره نمیشود، اما حتما پس از ارسال و در اولین باری که مخاطب به گوشیاش رجوع کند دیده شده و بسته بودن پیامکهای تبلیغاتی نیز مانعی برای ارسال آن نیست.
این در حالیست که قرار است از این سیستم تنها در مواقع بحران استفاده شود اما در اتفاقی عجیب، روز گذشته پیام تبلیغاتی با استفاده از این سیستم برای برخی مشترکان ایرانسل ارسال شد.
واکنش مدیران وزارت ارتباطات
نخستین واکنش به این موضوع را امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات در توییتر داشت.
او نوشت: «دغدغههای اجتماعی قطعا اصلیترین نگهبان و پایشگر رفتار شرکتها و مدیران دولتی است. با دوستان ایرانسل صحبت کردم، پس از بررسی به سرعت در اطلاعیهای موضع خود را اعلام خواهند کرد. ممنون از حساسیت اجتماعی همه دوستان که پیشنیاز توسعه است».
اما واکنش توییتری محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تندتر بود و نشان میداد وزیر از این اقدام ایرانسل عصبانی است. او در واکنش به سوال کاربران نوشت: «شواهد ارائه شده روشن و تخلف آشکار است. هم برخورد میکنیم و هم متوقف».
در پاسخ به وزیر ارتباطات کاربری نوشت: «جناب وزیر عزیر البته که من کلا مخالف سوء استفاده هستم به خصوص در زمینه ارزش افزوده و ...اما هر پیام کلاس صفری cb نیست! پیامهای کلاس صفر یا flash message خاصیتشون نمایش بدون سیو شدن هست! cb از نوع کلاس صفر هست اما در واقع نحوه ارسالش متفاوته و گوشیها معمولا alert خاصی دارن براش».
پاسخ جهرمی به این توییت نیز جالب بود: «اتفاقا تخلف همینجاست، #کلاه_شرعی، وقتی ارسال پیامک تبلیغاتی روالمند شده و بدون اجازه کاربر امکانپذیر نیست، استفاده از پیامهای کلاس صفر برای تبلیغات یعنی دور زدن مقررات».
عذرخواهی ایرانسل
پس از واکنش کاربران و همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بالاخره عصر دیروز ایرانسل نیز به این موضوع واکنش نشان داد و ضمن عذرخواهی از مشترکان، اعلام کرد مقصر اصلی یکی از شرکتهای ارایه دهنده خدمات محتوای پیامکی است.
در اطلاعیه ایرانسل آمده است: «پیرو پیگیریهای انجام شده مشخص شد پیام مذکور توسط یکی از ارایه کنندگان «خدمات محتوای پیامکی» دارای مجوز ارسال شده است که با اپراتورهای تلفن همراه برای ارسال پیام انبوه قرار دارند.
ایرانسل ضمن عذرخواهی از مشترکانی که این پیام را دریافت کردهاند اعلام میکند با شرکت متخلف برخورد قاطع خواهد کرد».
البته ایرانسل در این اطلاعیه توضیحی نداده که چرا امکان استفاده از این سیستم هشدار اصولا برای چنین شرکتی باز بوده و نقش ایرانسل در این ماجرا چیست.
لذا باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده منظور از برخورد با ایرانسل مشخصا چیست و یا این موضوع هم مشمول زمان و فراموشی میشود یا نه؟