دانشجو - حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم اختتامیه رویداد پیام آورد که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد گفت: از زمانی که ایده فنآورد در حوزه پیامرسان مطرح شد وزارت ارتباطات به دلیل رسالتی که داشت مایل بود تا از پتانسیل با ظرفیت دانشگاه استفاده کند.
وی ادامه داد: پیامآورد یک ایده نو بود و در شرایط امروزی که فضا به گونهای است که هر روز مشکلات جدیدی ایجاد میشود باید طرحهای جدیدی از سوی دانشگاه و ایدهپردازان ارایه شود تا در شرایط خاص دچار بحران نشویم. فتاحی گفت: ما شاهد آن هستیم که امروزه عموما استارتاپهایی که تجاریسازی شدهاند و در حوزههای مختلف فعالیت میکنند همین افراد صاحب ایدههای جدید بودهاند. معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: ارایه ایدههای جدید در حوزه پیامرسانهای داخلی از اهمیت ویژهای برخوردار است و اینکه فکر کنید تنها چند سختافزار و نرمافزار نیاز است فکر درستی نیست. به طور مثال اگر جنس باکیفیتی در صنعت با استفاده از استانداردهای بینالمللی تولید شود به راحتی میتواند در داخل و خارج از کشور به فروش رود، اما در فضای مجازی شرایط فرق دارد و مهمترین وجه تمایز دنیای ارتباطات با صنایع همین ایده و خلاقیت است و این فکر اشتباه است که بگوییم برای هر کاری در وهله اول حتما باید امکانات و منابع مالی وجود دارد بلکه باید یک ایده درست ارایه شود.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه امروزه فضای مجازی با همه ابعاد به شئونات زندگی مردم وارد شده باید دو راهبرد جدی در این حوزه داشته باشیم اول از اینکه با این سیل عظیمی که در دنیای دیجیتال رخ داده و اصطلاحا به آن انقلاب صنعتی چهارم میگویند همراه شویم و یا اینکه بگوییم نه به هیچ عنوان نمیخواهیم در این مسیر حرکت کنیم.
فتاحی در همین خصوص افزود: اگر در برابر ورود نرمافزارهای خارجی مقاومت کنیم اولا حاکمیت سیاسی خود را از دست دادهایم و دوما بازار کار داخلی دچار مشکل خواهد شد و از طرف دیگر اگر بگوییم فقط نرمافزار و پیامرسان داخلی باز هم شکست خواهیم خورد، زیرا فیلترینگ راه حل نیست و تاریخ نشان داده که فیلتر همواره با شکست مواجه میشود البته اگر لازم باشد از فیلترینگ هم استفاده خواهیم کرد. معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه برخی میگویند وزیر با دست یا پا روی دکمه فیلترینگ بنشیند راه حل درستی نیست، گفت: برای فیلتر هم باید سلسله مراتب طی شود در غیر این صورت با شکست مواجه میشویم.
وی ادامه داد: به قطعیت میگویم که پیامرسانهای داخلی ما امروز شکست خوردهاند، زیرا مورد استقبال قرار نگرفتند و شاید مهمترین علت آن مصادف شدن با فیلتر تلگرام بود و در ذهن مخاطب این گونه شکل گرفت که تلگرام فیلتر شد تا پیام رسانهای داخلی مورد استقبال قرار گیرند.
فتاحی یادآور شد: استفاده از محصول داخلی پیامرسانها یک کلید واژه به عنوان اغنا کاربر دارد، جنس فضای مجازی محدود کردنی نیست بلکه باید کاربر اغنا شود و برای این امر چهار راهکار اصلی وجود دارد که در همه دنیا نیز حاکم است. وی با بیان اینکه دانشگاه باید کمک کند تا فضای مجازی خوب، پرکاربرد و تسهیل کننده در اختیار مردم قرار گیرد گفت: چهار اصل موضوعات فنی که وظیفه وزارت ارتباطات است، قابلیتهای خود ابزار که مسوولیت آن برعهده توسعهدهندگان آن است، داشتن صرفه اقتصادی و رعایت حریم خصوصی چهار عنصری هستند که باید به آنها توجه جدی و ویژه شود.
وی گفت: زیرساخت و خدمات کاربردی در کنار هم به همراه مدل اقتصادی درستی که از سوی پیامرسانها ارایه میشود به اضافه رعایت حریم خصوصی کاربران منجر به اغنا کاربر شده و دیگر نیازی به فیلترینگ در حوزه پیامرسانهای خارجی نخواهد بود.