آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 256410
تاریخ انتشار : 1 خرداد 1398 11:37
تعداد بازدید : 127

445 هزار کد شامد تاکنون صادر شده است

مدیر شبکه ملی فرهنگ گفت: هم اینک 445 هزار اثر شامل نرم افزارها و بازی های موبایلی، کانال های صفحات اجتماعی، سایت ها و سرویس اپراتورها در کشور کد شامد (شناسنامه دار شدن الکترونیکی محتوای دیجیتال) دریافت کرده اند.
undefined
ایرنا - حامد اسماعیلی در نشست سواد رسانه‌ای تولید محتوا و آموزش عمومی که با حضور اصحاب رسانه، فعالان فضای مجازی و مدرسان برگزار شد، افزود: مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، شناسه الکترونیکی ملی ثبت محتوا را با عنوان شامد برای تحقق و ارتقای سواد رسانه‌ای، اطلاعاتی و دیجیتالی راه اندازی کرده که در واقع الفبای سواد مجازی است.
وی اضافه کرد: آشناسازی و اخذ تعهد برای رعایت 16 بند ضوابط محتوایی نشر از دارنده محتوا، ایجاد سامانه ثبت ملی آثار فرهنگی دیجیتال، ارتقای سرعت و سهولت شناسایی و نظارت بر این آثار، مدیریت فرهنگی انتشار محتوا در فضای مجازی بر اساس تولید داده‌های واقعی، ساماندهی بانک اطلاعات تولیدکنندگان محتوای دیجیتال و زمینه‌سازی برای ایجاد آرشیو ملی محتوای دیجیتال از جمله اهداف ایجاد کد شامد است.
اسماعیلی ادامه داد: لازم است معلمان سواد رسانه‌ای، استادان دانشگاه‌ها و رسانه‌های جمعی شامد را شناخته و ضرورت بی اعتمادی به رسانه‌های مجازی فاقد این شناسه را به تمام گروه‌های جامعه آموزش دهند.
وی گفت: همچنین باید سواد رسانه‌ای، اطلاعاتی و دیجیتال مردم افزایش یابد تا بتوانند به مخاطب فعال تبدیل شده و خود دارای قدرت گزینشگری باشند چون هر رسانه مجازی شامدداری برای هر طیف مخاطبی مفید نیست.
به گفته اسماعیلی کارکردهای سواد رسانه‌ای برای مخاطب شامل مدیریت مصرف رسانه‌ای، اعتماد منطقی و منطبق بر واقعیت به محتوای رسانه‌ها، استفاده از محتوای مفید، کنار گذاشتن محتوای غیر مفید و ایجاد فضای امن رسانه‌ای است.
مدیر شبکه ملی فرهنگ با تاکید بر تفاوت بین سواد اطلاعاتی و سواد دیجیتالی گفت: سواد اطلاعاتی به معنای توانایی تشخیص نیاز اطلاعاتی، جایابی، ارزیابی و استفاده موثر و اخلاقی از اطلاعات است که داشتن مهارت‌های تفکر انتقادی و قدرت تجزیه و تحلیل نقش اساسی در دستیابی به اطلاعات دارد.
اسماعیلی تاکید کرد: افرادی که از مهارت‌های جستجو، قضاوت، تحلیل، ترکیب، تولید و اشتراک اطلاعات برخوردار هستند اعضای فعال جامعه اطلاعاتی محسوب می شوند و در نتیجه می‌توانند به طور موثر از عنصر اطلاعات در تصمیم‌گیری‌ها و جهت گیری‌های خود در زندگی روزمره بهره‌مند شوند.
این مسوول گفت: مفهوم سواد دیجیتال در ابتدا به معنای توانایی خواندن و درک ابر متن در فضای مجازی بود اما پس از آن به عنوان توانایی درک و استفاده از اطلاعات از منابع مختلف دیجیتال بدون محدودیت به کار برده شد.
وی با بیان چهار صلاحیت اصلی سواد دیجیتالی، ادامه داد: دسترسی به محتوای مفید در فضای مجازی، قدرت درک و گزینش فرامتن، توانایی مدیریت دانش از طریق فضای مجازی و قدرت ارزیابی محتوا چهار صلاحیت اصلی سواد دیجیتالی هستند.
اسماعیلی گفت: گسترش روز افزون نشر محتوای دیجیتال در کشور و استفاده عمومی از رسانه‌های دیجیتال و سیستم‌های داده پردازی برای کارهای نشر و اطلاع رسانی از مواردی هستند که ضرورت وجود چارچوبی برای محتوا و پذیرش آن را توسط ایجاد کننده تایید می‌کند.
مدیر شبکه ملی فرهنگ افزود: مرکز فناوری رسانه‌های دیجیتال با نگاه به افزایش سواد رسانه‌ای در جامعه برگزاری نشست‌های سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی را از سال گذشته آغاز کرده و با افزایش سواد رسانه‌ای به دنبال هدایت عموم افراد جامعه به این سمت است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :