معاون فنی گمرک ایران تشریح کرد:
دلایل رسوب کالا در گمرکات کشور
معاون فنی و امور گمرکی گفت : در ابتدا باید به تعریف مشخصی از رسوب کالا در گمرکات دست یابیم. برخی اعتقاد دارند که هر کالایی که در بنادر، مناطق آزاد، ویژه و اماکن گمرکی وجود دارد رسوب کالا محسوب می شود، بدین ترتیب هر کالایی که وارد گمرک می شود دراین بخش قرار می گیرد. درحالی که این بخش از کالاها، موجودی گمرکات است.
گمرک - مهرداد جمال ارونقی درباره رقم دقیق رسوب کالا در گمرکات افزود: از 87 هزار کانتینری که در گمرکات موجود است 64 هزار کانتینر تنها مربوط به گمرک شهید رجایی است. با محاسبه کالاهایی که دراین بخش به گمرک اظهار نشده به نظر میرسد حدود 25 تا 30 هزار تی ای یو کانتینر درگمرکات رسوب کالا داشته باشیم.
به گفته وی ماندگاری و دپوی کالا در گمرکات کشور دلایل متفاوتی دارد. یکی از این دلایل این است که واردکننده بدون توجه به مصوبات دولت اقدام به ورود کالایی کرده که جزو کالاهای ممنوعه دولتی است.
برهمین اساس طبق مصوبات دولت نباید کالاهای مشمول گروه 4 برای اظهار و ترخیص قطعی از گمرک، وارد بنادر و مناطق ویژه و آزاد کشور میشد اما براساس عرف تجاری ایجاد شده در این زمینه، این اتفاق افتاده است. البته این توضیح به این معنی نیست که تمامیاقلامیکه وارد این اماکن شدهاند مشمول گروه 4 کالائی و ممنوع الورود هستند؛ در این خصوص هم باید قائل به تفکیک شد.
وی ادامه داد: مابقی دلایل ماندگاری کالا به عدم توانایی صاحب کالا در پرداخت حقوق ورودی و کامل نبودن اسناد و مدارک مربوط میشود. این درحالی است که طبق قانون برای ترخیص کالا تمام تشریفات گمرکی باید
انجام شود.
وی گفت: از سوی دیگر تا زمانی که کالایی به گمرک اظهار نشده باشد، هیچ اقدامی از سوی گمرک نمیتواند صورت گیرد و قانوناً، گمرک هیچ مسوولیتی درباره آن ندارد. با این حال تاخیر در ورود به کشورِ این بخش از کالاهایی که هنوز به گمرکات کشور اظهار نشده به اسم گمرک تمام میشود. باید توجه داشت تأخیر بعد از اظهار کالا به گمرک قابل بررسی توسط این سازمان است که آن هم ممکن است علل متعدد برون سازمانی یا درون سازمانی داشته باشد.