ایرنا - عباس آسوشه درباره شبکه ملی اطلاعات گفت: این شبکه و راهاندازی آن سابقه طولانی در کشور ما دارد. چیزی حدود 15 تا 18 سال است که بحث راهاندازی شبکه ملی اطلاعات با عناوین و اهداف مختلف مطرح شده است. عناوینی مانند اینترنت ملی، اینترانت داخلی و در نهایت شبکه ملی اطلاعات که از برنامه چهارم توسعه، لزوم شکلگیری آن بیشازپیش مطرح و قرار شد دولتها بیش از گذشته، از جهت اجرایی به آن بپردازند.
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی در خصوص اهدافی که رسیدن به آنها درگرو راهاندازی شبکه ملی اطلاعات است، گفت: از روز اول که راهاندازی شبکه ملی مطرح شد، یک هدف داشتیم که به شکلهای مختلف مطرح شد؛ استقلال. استقلالی که کشور و حاکمیت بتواند با استفاده از آن در شرایط بحرانی اقدامات مفیدی برای حفظ حریم شهروندان و داراییهای آنها در فضای مجازی انجام دهد.
او با یک مثال این هدف را تشریح کرد: اخیرا گوگل بدون اجازه از کاربران ایرانی وارد گوشیهای تلفن همراهشان شد و برخی از اپلیکیشنهای آنها را پاک کرد. دلیلش هم لابد این بود که ما میفهمیم و شما نمیفهمید.
آسوشه ادامه داد: کشور با مجهز شدن به شبکه ملی اطلاعات میتواند از این نوع اقدامات جلوگیری کند تا صاحبان سرویس و خدمات اینترنتی احساس نکنند مالک هر آن چیزی هستند که در اختیار مردم قرار دارد و هر وقت بخواهند میتوانند آن را از مردم دریغ کنند. مفهوم شبکه ملی اطلاعات به این دلیل شکل گرفت.
وی در خصوص لزوم تشکیل این شبکه گفت: درست است که فضای مجازی از فرهنگ غربی وارد کشور ما شده، اما از آنجا که امروزه بسیاری از وجوه زندگی ما در این فضا شکل میگیرد باید به فکر بومیسازیاش باشیم.
آسوشه گفت: در کشور مفهومی به نام فضای مجازی داریم و مفهومی به اسم شبکه ملی اطلاعات. اما هم بین مردم عادی و هم بین افرادی که گاه احساس میشود تخصص لازم را دارند این دو مفهوم باهم تلفیق شده که این اشتباه است.
آسوشه ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات فقط زیرساخت ارتباطی کشور است؛ اما فضای مجازی المانهایی مانند خدمات سلامت، خدمات دولت و تجارت الکترونیکی و محتوا است که بر بستر این زیرساخت رشد میکند. اگر کسی میگوید این خدمات جزیی از شبکه ملی اطلاعات است، تعریفش اشتباه است.
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی گفت: این دو با یکدیگر در ارتباط هستند اما نباید به جای یکدیگر استفاده شوند. شبکه ملی اطلاعات صرفا زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور است. قاطی شدن این دو موضوع با یکدیگر وزارت ارتباطات ما را دچار مشکل کرده است.
تعریفی که وزارت ارتباطات از شبکه مجازی دارد و در جهت آن گام برمیدارد تعریف درستی است؛ اما مردم و گاهی مسوولان زمانی که به مشکل محتوایی و خدماتی برمیخورند، به اولین مرجعی که اعتراض میکنند وزارت ارتباطات است.
آسوشه یادآورشد: مثلا وقتی خدمتی را در دولت الکترونیکی نمیگیرند، وقتی در دریافت خدمات الکترونیکی بهداشت مشکلی برایشان پیش میآید، بازهم سراغ وزارت ارتباطات میروند.
وی در خصوص اینکه آیا وزارت ارتباطات تا اینجا توانسته کار خود را بهخوبی در بخش زیرساخت انجام بدهد یا نه، گفت: اگر از من بپرسید نسبت به دو سال قبل عملکرد وزارت ارتباطات در این حوزه چه بوده، میگویم خیلی خوب؛ اما اگر نسبت به قدمت شبکه ملی اطلاعات بخواهم به این سوال پاسخ دهم، یقینا باید بگویم که راه زیادی پیش رویمان است. البته وزارت ارتباطات باید تلاشش را در این زمینه هر روز بیشتر کند تا به بهترین نتیجه در حوزه زیرساخت شبکه ملی دست پیدا کنیم. نه با این تفکر که چون خوب پیش رفتهایم باید کمی صبر کنیم.
صحتسنجی ادعای وزارت ارتباطات
آسوشه گفت: کمیتهای برای صحت سنجی کارهایی که وزارت ارتباطات تاکنون انجام داده تشکیل شده و اعضای این کمیته مشخص هستند و جلسات متعددی نیز برگزار کردهاند. اینکه آیا واقعا 80 درصد از لایه زیرساخت شبکه آماده است یا نه در این کمیته بررسی و به رسانهها و مردم اعلام خواهد شد.
وی ادامه داد: در زمان حاضر ترافیک ملی به عدد قابل توجهی رسیده و این در حالی است که در 54 سال قبل ترافیک ما نسبت به ترافیک بینالملل اصلا عددی نبود، اینها چیزهایی است که باید از آن
حرف زد.
او گفت: به واسطه همین شناخت نادرست است که وقتی مجموعهای خدمات را درست انجام نمیدهد، یا خدمتی که عهدهدار آن شده را به سرانجام نمیرساند، ما آن را از وزارت ارتباطات مطالبه میکنیم. این کار هم وزارت ارتباطات را در اجرای واقعی شبکه ملی کُند میکند و هم مجبورش میکند در حوزههایی مثل خدماتی، محتوایی، ثبت احوال، ثبت اسناد و قوه قضاییه وارد شود که تخصصش را ندارد.
وی ادامه داد: اینها خدماتی هستند که باید در بستر دولت الکترونیکی در اختیار مردم قرار بگیرد نه از سوی وزارت ارتباطات؛ مانند اتفاق خوبی که در بانکها رخ داده و امروز مردم بدون اینکه نیاز به تردد در خیابانها، تراکنشهای مالی خودشان را از طریق اپلیکیشنها دنبال میکنند؛ اما دستگاههای دولتی ما هنوز تا رسیدن به این شرایط راه زیادی پیش رو دارند.
وی گفت: در این شرایط تنها برای احراز هویت و راستی آزمایی است که نیاز به حضور فیزیکی پیدا خواهیم کرد. این شرایط زمانی به وجود میآید که شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی وظایف خود را انجام بدهد. به همین دلیل است که میگویم نباید مجری اصلی این شبکه که وزارت ارتباطات است را با مطالبههای نادرست دچار سردرگمی کنیم. برای خدمت بانکی و دولت الکترونیکی و خیلی موارد دیگر هم نباید سراغ این وزارتخانه برویم.
او در ادامه گفت: گاهی اوقات وزارت ارتباطات در خصوص چیزی مورد سوال قرار میگیرد که در واقع مسوول آن نیست. این مساله وزارتخانه را اذیت میکند.
به گفته معاون مرکز ملی فضای مجازی سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات صرفا در حوزه زیرساخت ارتباطی فضای مجازی تنظیم شده و هیچ مسوولیتی راجع به حوزههای خدمات و محتوایی در این سند اشاره نشده است مگر خدماتی که به حوزه زیرساخت ارتباطی مانند خدمات جستجوگر ملی و رایانامه ملی مرتبط میشود.
متولی محتوای شبکه ملی اطلاعات، وزارت ارشاد است
آسوشه در پاسخ به این سوال که در این سند برای لایه خدمات و محتوا متولی تعیین نشده است، گفت: اتفاق جدیدی در حوزه خدمات و محتوا رخ نداده که ما برای آن متولی جدید معرفی کنیم. اینها از قبل متولی داشتهاند.
وی ادامه داد: متولی زیرساخت که مشخص است، متولی محتوا و خدمات نیز همان متولیان قبلی در این امور هستند. چه کسی متولی خدمت بهداشت است؟ وزارت بهداشت. چه کسی متولی تولید مسایل محتوایی است؟ وزارت ارشاد.
وی افزود: برخی از دستگاههای ما هنوز ضرورت فضای مجازی را درک نکردهاند. هنوز فکر میکنند فضای مجازی قسمت کوچکی از وظایفشان است. قوانین و مقررات ما در این حوزهها آن طور که نیاز است، تغییر نکرده و شاید به همین دلیل است که وزارتخانهها آمادگی قدم برداشتن در این راه را ندارند.
او گفت: ما در برنامه ششم توسعه برنامه یکپارچه و منسجمی برای فضای مجازی کشور نداریم. برنامههای تکهتکه وجود دارند اما به شکل منسجم نیستند. باید این مساله را بپذیریم و همه تقصیرها را متوجه یک وزارتخانه یا یک مسوول نکنیم.
ما این کم و کاستی را داریم و تمام آن را به وزارت ارتباطات بسط میدهیم. در حالی که فضای مجازی دو لایه دیگر با عنوان لایه خدمات (بهداشت، دولت الکترونیکی و...) و محتوا (برنامههای سرگرمی، موسیقی، فیلم، بازیهای رایانهای، آموزشی) دارد. این دو متولیهای خودش را دارد چون متولیان ضرورت این مساله را باور نکردهاند به آن ورود نمیکنند.
او گفت: در کشور ما بودجه بر اساس برنامهریزی، به دستگاهها تعلق میگیرد. مسایل مربوط به فضای مجازی در برنامه نیامده و به همین دلیل به آن بودجه تعلق نمیگیرد. دستگاههای متولی نیز شاید به همین واسطه نمیتواند اثرگذاری داشته باشد. هر چند ساختارها نیز باید تغییر کند و متناسب شود.
وی افزود: البته اینطور نیست که کسی در این زمینه تلاش نکرده باشد. رییسجمهوری این مساله را تعریف کرده و گفته است که باید اتفاق بیفتد. البته کمی طول میکشد تا کارهای جدید به نتیجه برسد. در همین راستا مرکز ملی فضای مجازی، نامههایی تنظیم و به دستگاههای مختلف ارسال کرده است.
اگر در سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، دنبال اصول خدمات هستید آنها درون شبکه ملی اطلاعات نیستند و باید بر بستر آن ایجاد شوند. اگر دنبال اصول و الزامات محتوا هستید نیز به همین شکل. نباید درون شبکه ملی اطلاعات دنبالش بگردید.
او در ادامه گفت: در خصوص لایه خدمات و محتوا سندهایی تبیین شده که در صف شورا قرار دارند و باید پس از تصویب به دستگاهها ابلاغ شوند.
یکی از مهمترین سندهایی که در این خصوص تنظیم شده و در صف شورا قرار دارد «سند جامع تنظیم مقررات در فضای مجازی» است که جزو اسناد حیاتی به حساب میآید. این سند میتواند بخشهای محتوایی را به حرکت جدی و جهادی وادار کند تا در این حوزه تحولات
خوبی رخ دهد.
آسوشه گفت: شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی دو اتفاق مهمی هستند که رسیدن به آن جز با همدلی دستگاهها و نهادها به دست نمیآید. با پشت پا زدن به یکدیگر نمیتوان در این مسیر
پیش رفت.