آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 256922
تاریخ انتشار : 22 خرداد 1398 13:1
تعداد بازدید : 31

درآمد حیرت انگیز گوگل از محل محتوای خبری

رسانه ها از شرکت های بزرگ فناوری ناراضی اند

گوگل در سال گذشته میلادی مبلغ 4.7 میلیارد دلار از محل تبلیغات در قالب محتوای خبری درآمد داشته که تقریبا برابر با درآمد کل صنعت اخبار آنلاین در آمریکا است.
undefined
آی تی من- براساس گزارش News Media Alliance که روز دوشنبه منتشر شد، بین 16 تا 40 درصد نتایج جست وجوی گوگل، محتوای خبری است و درآمد گوگل از محل انتشار محتوای خبری فقط 400 میلیون از جمع درآمدهای کل صنعت خبر در آمریکا از محل تبلیغات دیجیتال کمتر است. این صنعت در سال 2018 میلادی 5.1 میلیارد دلار درآمد خلق کرده است.
News Media Alliance که اتحادیه ای متشکل از نزدیک به 2هزار روزنامه در آمریکا و کاناداست، اعلام کرده  که این آمار محافظه کارانه محاسبه شده و ارزش داده های شخصی کاربران به ازای هر بار کلیک روی یک محتوای خبری، در آن لحاظ نشده است.
اما روش شناسی مورد استفاده در این تحقیق از برخی جهات مورد سوال است. برای مثال بیل گروسکین، استادیار مدرسه روزنامه نگاری دانشگاه کلمبیا، این برآورد 4.7 میلیارد دلار را در بهترین حالت، مبهم می داند.
او به گاردین گفت: به نظر می رسد که محققان اطلاعاتی را که درباره ارزش سرویس اخبار گوگل در سال 2008 میلادی در یک کنفرانس ارایه شده را مبنا قرار داده و درآمد کنونی این کسب وکار را بر اساس قیاس برآورد کرده اند.
وی افزود: بی تردید نقش پررنگ غول های فناوری در صنعت تبلیغات نیازمند موشکافی و بررسی است، اما یک گروه تجاری که نماینده کسب وکارهای این حوزه است، باید استانداردهایی در سطح گزارشگران و سردبیرانی که نمایندگی شان را می کند، داشته باشد.
گوگل نیز به این تحقیق انتقاداتی دارد و با نادقیق خواندن محاسبات انجام شده، مدعی است که باید ارزشی که گوگل برای این صنعت خلق کرده هم مورد محاسبه قرار گیرد.
یک سخنگوی گوگل گفت: هر ماه سرویس های اخبار و جست وجوی گوگل بیش از 10 میلیارد کلیک را برای وب سایت ناشران به همراه می آورد که به خودی خود موجب دریافت حق اشتراک ها و درآمد قابل ملاحظه ای برای آنان می شود. تلاش ما این است که فناوری های پشتیبان و حامی صنعت را فراهم کنیم و همکار بنگاه های تبلیغاتی و ناشران در سرتاسر جهان باشیم.
با این حال، این گزارش نشان دهنده رشد گلایه رسانه های خبری از اتکای شان به شرکت های بزرگ فناوری مثل گوگل، فیس بوک و اپل و نارضایتی روزافزون آنها از نامتناسب بودن تسهیم درآمدها بین این دو گروه است.
دیوید چاورن، رییس اتحادیه News Media Alliance در بیانیه ای که به همراه گزارش این تحقیق منتشر کرده، آورده است: ناشران اخبار نیازمند سرمایه گذاری مداوم در کیفیت روزنامه نگاری هستند، اما این مهم تا وقتی که پلتفرم ها هزینه متناسب را برای استفاده  از این محتواها نپردازند، امکان پذیر نخواهد بود. وی افزوده است: می گوییم اطلاعات باید رایگان و آزاد باشد، اما گزارش گران حقوق می خواهند.
انحصار غیرطبیعی غول های فناوری بر رسانه های خبری، موجب شده که قیمت گذاری و توزیع تولیدات خبری در مجموع در دست آنها باشد. از سویی ناشرانی که نمایش محتوای خبری شان را بر اساس دریافت حق اشتراک ارایه می دهند، رفته رفته در حال باختن بازی هستند.
در سال 2009 سرویس اخبار گوگل نزدیک به 24 میلیون بازدیدکننده یکتا در آمریکا داشت و در مقابل، دو رسانه CNN و نیویورک تایمز در مجموع 50 میلیون بازدید کننده داشتند. اما در ماه مه 2018 گوگل به رقم تقریبی 150 میلیون بازدیدکننده یکتا در ماه رسید که تقریبا دو برابر مجموع بازدیدکنندگان سی ان ان و نیویورک تایمز بود.

البته صنعت رسانه در آمریکای شمالی هم بیکار ننشسته و چاورن، امروز قرار است با ارایه گزارشی در جلسه زیرکمیته ضد انحصار کنگره آمریکا، خواستار تسهیم عادلانه تر درآمدهای این صنعت شود. این اتحادیه امیدوار است که نتیجه این جلسه، راه را برای قانون رقابت و محافظت از  روزنامه نگاری هموار کند، لایحه ای که بر اساس آن، ناشران خبر به مدت 4 سال از شمول قانون ضد انحصار معاف می شوند و به این ترتیب خواهند توانست که بر سر شیوه های تسهیم درآمد با پلاتفرم های آنلاین به چانه زنی بپردازند.
بر اساس گزارش اتحادیه مذکور، از ژانویه 2017 تا کنون، ترافیکی که از موتور جست وجوی گوگل به سمت سایت های ناشر خبر روانه شده، با 25 درصد افزایش مواجه شده و در ژانویه 2018 به حدود 1.6 میلیارد بازدید در هفته رسیده است.
چاورن، گوگل و فیس بوک را سیستم های عالی برای توزیع محتوا توصیف می کند که نتوانسته اند شان و اهمیت خلق محتوا را درک کنند. در واقع این گزارش بیان می دارد که با رویکرد بیشتر مصرف کنندگان به سمت گوگل برای دریافت اخبار، خبر به طور روزافزون برای گوگل در جهت حفظ مصرف کنندگان در این پلتفرم اهمیت یافته است. اما افزایش وابستگی به خبر منجر به درآمد بیشتر برای ناشران خبر نشده است.
به گفته چاورن، شرکت های بزرگ فناوری باید برای ایجاد یک آینده پایدار دیجیتال برای اخبار با ما همکاری کنند؛ اما به نظر نمی رسد که چنین تمایلی داشته باشند.
این گزارش بیان می دارد که پلتفرم ها عادت کرده اند که برای محتوا، مثل موسیقی، پول بپردازند و بخش خبر نباید در این زمینه استثنا باشد. به گفته چاورن، هرگاه که با این پلتفرم های آنلاین صحبت می کنیم، کلی حرف های قشنگ می زنند، اما در برابر پرداخت هزینه در جهت بهبود شرایط اقتصادی بنگاه های تولید محتوای خبری، مقاومت می کنند.
اما این شرایط می تواند با افزایش فشارهای سیاسی و رگولاتوری روی شرکت های بزرگ فناوری تغییر کند. برای مثال در ماه های اخیر درخواست ها برای کوچک شدن فیس بوک و هشدارهای متعدد درباره نقش مخرب اخبار جعلی به ویژه در فرایند دموکراسی، این شرکت را در موضع تدافعی قرار داده است. به همین دلیل، شریل سندبرگ، مدیر ارشد فناوری فیس بوک در هفته های اخیر، به بازدیدهای متعدد از بنگاه های خبری اقدام کرده و با پوزش بابت ضعف در مقابله با اخبار جعلی، تداخل در روند انتخابات، محتوای نفرت پراکنی و گسترش اطلاعات نادرست، از آنها خواستار همراهی در مقابله با تلاش های مقامات قانون گذار در کوچک سازی فیس بوک شده است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :