آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 257247
تاریخ انتشار : 3 تیر 1398 11:23
تعداد بازدید : 129

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت تشریح کرد:

جزییات عملکرد سامانه پرونده الکترونیکی سلامت

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در تشریح اقدامات انجام شده در جهت اجرای سراسری پرونده الکترونیکی سلامت در حوزه بهداشت و در تعریف کارایی و عملکرد آن، گفت: از تک تک مردم دعوت می کنیم که به پایگاه های بهداشتی و مراکز جامع خدمات سلامت در سراسر کشور مراجعه و اطلاعات شان را ثبت و تکمیل کنند.
undefined
ایسنا - محمد شریعتی  قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: پرونده الکترونیکی سلامت یک سیستم و سامانه است و نه نرم افزار. تمام اطلاعات سلامت شهروندان از زمان تولد تا مرگ در این سامانه جمع آوری می شود. در واقع پرونده الکترونیکی سلامت در حوزه بهداشت، ابزاری است برای پیشگویی خدمات مورد نیاز.
وی با بیان اینکه پرونده الکترونیکی سلامت تنها برای ثبت اطلاعات سلامت و بیماری نیست بلکه ابزاری است برای پیشگویی خدمات بهداشتی و درمانی مورد نیاز هر فرد، افزود: به این ترتیب با ورود کد ملی به سامانه، به صورت خودکار اطلاعات شناسنامه ای فرد از ثبت احوال خوانده می شود و سامانه تعیین می کند چه خدماتی باید به فرد مورد نظر ارایه شود.
شریعتی ادامه داد: همچنین این پرونده به ما کمک می کند که بتوانیم برنامه های مراقبتی نظیر فشار خون، دیابت، مراقبت های مربوط به کودکان، زنان باردار و ... که در مجموع بیش از ۱۲۰ برنامه را شامل می شود را پایش و ارزشیابی کنیم؛ به این معنا که آیا استانداردها در اجرای این برنامه ها به درستی رعایت می شوند؟ و آیا به نتایجی که قرار بوده برسیم، دست یافته ایم یا خیر. مثلا نتایج مورد لزوم در کنترل قند خون دیابتی ها یا مبتلایان به فشارخون، حاصل شده است یا خیر.
وی افزود: پرونده الکترونیکی سلامت همچنین ابزار مدیریت عملکرد کارکنان ماست. بر اساس این سامانه مشخص خواهد بود که کلیه کارکنان در سطوح محیطی، کارشان را با چه کیفیتی انجام می دهند و با کمک این سامانه می توانیم پرداخت سرانه ای انطباق یافته با عملکرد را داشته باشیم (Capitation adjusted by performance ) و حدود یک سال است که نظام پرداخت مان در حوزه بهداشت به این روش است.
رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با بیان اینکه در حوزه بهداشت سه سامانه مصوب و در حال اجرا داریم، گفت: سامانه اصلی یکپارچه بهداشت، سامانه “سیب” است که به جز دو استان، سراسر کشور را پوشش می دهد. به این ترتیب در استان خراسان رضوی سامانه “سینا” و گلستان سامانه “ناب” فعال هستند. در مجموع بیش از ۹۰ درصد کشور تحت پوشش سامانه سیب قرار دارند و تا کنون اطلاعات شناسنامه ای حدود ۷۰ میلیون نفر در سامانه سیب درج شده و از این تعداد بیش از ۶۰ میلیون نفر نیز تا بحال حداقل یک خدمت مبتنی بر سامانه یکپارچه بهداشت دریافت کرده اند. اطلاعات آنلاین حاکی از آن است که روزانه بیش از ۹۰۰ هزار نفر به مراکز بهداشتی مراجعه کرده و در سامانه سیب خدمت می گیرند.
شریعتی به تشریح استفاده از اطلاعات این سامانه در حوادث غیرمترقبه و به ویژه در سیل اخیر پرداخت و گفت: در سیل اخیر بخشی از پایگاه ها و خانه های بهداشت نیز دچار آسیب شد و اگر اطلاعات این پایگاه ها به صورت پرونده های کاغذی بود، قطعا دیگر به آنها دسترسی نداشتیم و مشخص نبود در فلان روستا چند زن باردار و کودک شیرخوار و چه بیماری های مزمنی داریم که لازم باشد بعد از سیل از آنها مراقبت کنیم. اما با توجه به برخورداری از پرونده الکترونیک، هنگام رخداد سیل و حتی آسیب به کامپیوترهای خانه های بهداشت، این اطلاعات در سرورهای محلی و مرکزی وجود داشت و با مجوزی که گرفتیم توانستیم اطلاعات سیل زدگانی که نیاز به خدمات خاص داشتند را استخراج کنیم. به این ترتیب لیست آنها در اختیار بهورزها و مراقبان سلامت و پزشکان و ماماها در مناطق سیل زده قرار گرفت و تک به تک به جستجوی آنها پرداخته و خدمات ضروری به آنها ارایه شد.
رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در توضیح کمک این سامانه به کاهش خطا در ارایه خدمات سلامت، گفت: این سامانه اجازه نمی دهد خدمتی که مربوط به گروه سنی و جنسی خاصی نیست، به آن گروه ارایه شود و مراقب سلامت و بهورز را به سمت ارایه خدمت مورد نیاز و ضروری فرد هدایت می کند. کار دیگر این سامانه Surveillance یا مراقبت دقیق از وضعیت یک بیماری است. بر این اساس به راحتی مبتنی بر این سامانه و گزارش هایی که به طور زنده ارایه می دهد، برایمان مشخص است که در هر روز در کشور چه بیماری هایی وجود دارد؛ چه واگیر و چه غیرواگیر. به این ترتیب می توانیم به خوبی آنها را رصد کنیم.
وی با بیان مجدد به مراجعه روزانه حدود ۹۰۰هزار نفر به پایگاه ها و خانه های بهداشت، ادامه داد: پرونده الکترونیکی سلامت سیستم رضایت سنجی و راستی آزمایی نیز است؛ به طوری که با مراجعه فرد به پایگاه بهداشت و دریافت خدمت و ثبت آن در پرونده، بلافاصله یک پیامک به شماره تلفن همراهی که در سامانه ثبت شده، ارسال می شود و افراد با ارسال عدد یک یا دو یا سه می توانند رضایت یا نارضایتی خود را به ما اعلام کنند. در آن پیامک با درج اسم مراجعه کننده، از وی درخواست می شود که در صورت رضایت از خدمت مربوطه عدد یک، در صورت نارضایتی عدد دو و در صورتی که اصلا خدمتی دریافت نکرده، عدد ۳ را ارسال کند.
شریعتی ادامه داد: در صورت ارسال عدد یک، در پاسخ از مراجعه وی تشکر می شود و در صورت ارسال اعداد ۲ و ۳، پیامکی به آنها ارسال می شود که “به زودی با شما تماس می گیریم”؛ به این ترتیب ظرف مدت یک هفته یکی از کارشناسان آموزش دیده و مورد اعتماد ما که در سراسر کشورفعالند، با این فرد تماس می گیرد و علت نارضایتی استخراج و در سامانه سیب وارد می شود. بر همین اساس نیز می دانیم که در هر استان یا دانشگاه و در هر شهرستان و حتی هر روستا و حتی نسبت به تک تک پرسنل ما مردم چقدر اعلام رضایت و چقدر اعلام نارضایتی کرده اند و دلایل اعلام نارضایتی چه بوده است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :