آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 257406
تاریخ انتشار : 9 تیر 1398 12:16
تعداد بازدید : 38

طرح های جدید پیشکش

علی شمیرانی- این روزها در کشور شاهد سه دسته از طرح های فناورانه و سامانه در کشور هستیم. دسته نخست سامانه هایی هستند که خبر افتتاح آنها منتشر می شود اما در واقع یا اصلا افتتاح نشده اند یا فاز منفی صفر آنها راه اندازی شده است و بیشتر از آنکه کارکرد و خروجی مشخصی داشته باشند، سروصدای رسانه ای دارند.
undefined
Shemirani@
دسته دوم سامانه هایی هستند که اصولا بود و نبود آن ها برای عموم مردم ملموس نیست و می توان حدس زد آنها چه سرنوشت و کارکردی دارند. به هر حال وقتی طرح هایی که به عموم مربوط می شود و جلوی چشم هستند، چنین وضعیتی دارند، سرنوشت سامانه های درون سازمانی که اصولا در دسترس و نظارت همگانی نیستند، ناروشن است.
دسته سوم اما سامانه هایی هستند که سال هاست در فاز کش و قوس و پاسکاری میان نهادهای متعدد هستند و از امروز به فردا می افتند و فقط اسم آنها را در خبرها می شنویم.
در این میان اما سامانه هایی هم داشتیم که کار می کردند و از قضا عواید و خروجی آن هم به کشور رسیده بود، اما دولت آنها را تعطیل کرد. برای آنکه صورت مساله به خوبی درک شود به این گزاره به نقل از یک کارشناس اقتصادی توجه کنید: «در سال هایی که استفاده از کارت سوخت برای مصرف بنزین اجباری بود رقمی بالغ بر ۹۸ میلیارد دلار در مصرف سوخت صرفه جویی شد که طبق آخرین آمار، از این رقم، ۷۵ میلیارد دلار تنها به دلیل استفاده از کارت سوخت و صرفا سهمیه بندی رخ داده و ۲۴ میلیارد دلار نیز به علت استفاده از سایر سوخت های پاک در تردد های شهری گزارش شده است.»
امروز اما سامانه کارت سوخت کجاست و چه دست هایی آن را حذف کرده و حالا هم که کل کشور بر ضرورت و لزوم وجود آن اعتراف و تاکید دارند، چرا مجددا احیا نمی شود؟ برخی آمار حکایت از قاچاق روزانه 15 تا 20 میلیون لیتر سوخت از کشور دارند و آخرین وضعیت به نقل از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از این قرار است: «با توجه به همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا با دستگاه های نظارتی از جمله سپاه پاسداران و نیروی انتظامی، موفق به کاهش ۷ میلیون لیتر قاچاق در روز شدیم اما باز هم به علت تلاطمات ارزی و چند نرخی بودن آن، همچنان رقمی بالغ بر ۸ میلیون لیتر در کشور قاچاق معکوس سوخت ملاحظه
 می شود.»
صورت مساله روشن است و آمار می گوید بازگشت سامانه کارت سوخت، احتمالا سود 75 میلیاردتومانی عاید کشور می کند. پس رسانه ها و مسوولان سرنوشت همین یک قلم سامانه را تا حصول نتیجه، پیگیری کنند بهتر است یا اخبار و افتتاح سامانه های نمایشی و کم یا بی مصرف؟


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :