آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 258355
تاریخ انتشار : 14 مرداد 1398 11:49
تعداد بازدید : 422

چین، عظیم‌ترین آزمون استفاده از هوش مصنوعی در آموزش است

مروری بر تجربه Squirrel AI

ژو یی در درس ریاضی ضعیف بود؛ تا حدی که برای ورود به کالج شانس کمی داشت. مدتی بعد نمایندگان شرکتی به نام Squirrel AI به مدرسه ژو در هوانگ ژو چین آمدند و دوره های تقویت درسی خود را معرفی کردند. ژو تصمیم گرفت این دوره ها را امتحان کند. البته او پیش از این نیز در دوره های تقویتی شرکت کرده بود؛ اما این یکی فرق داشت: در این دوره ها به جای معلم انسانی، یک الگوریتم هوش مصنوعی به او درس می داد. این دانش آموز 13 ساله در دوره Squirrel AI شرکت کرد و در پایان ترم، نمره های او از 50 درصد به 62.5 درصد رسید و دو سال بعد با نمره نهایی 85 درصد موفق شد دوره متوسطه را به پایان برساند.
undefined

بخش نخست
او می گوید: فکر می کردم که ریاضی ترسناک است، اما در طول دوره تقویتی، متوجه شدم که این درس آنقدرها هم سخت نیست. این دوره به مم کمک کرد که اولین قدم ها را در مسیر متفاوتی بردارم.
کارشناسان تایید می کنند که هوش مصنوعی در آموزش قرن بیست ویکم اهمیت ویژه ای خواهد داشت. اما چگونه؟
در حالی که دانشگاهی ها و مراجع آکادمیک، همچنان در بحث بهترین تجربه های آموزشی سرگردانند، چین منتظر نمانده و در سال های اخیر، سرمایه گذاری وسیعی روی آموزش و یادگیری به کمک هوش مصنوعی انجام داده است. شرکت های بزرگ فناوری، استارتاپ ها و مجریان دوره های آموزشی در چین همه به این جریان پیوسته اند و ده ها میلیون دانش آموز چینی هم اکنون به نوعی از هوش مصنوعی در یادگیری استفاده می کنند؛ حال چه از طریق آموزش های فوق برنامه مثل برنامه های تقویتی Squirrel، چه از طریق پلتفرم های یادگیری دیجیتال مانند 17ZuoYe یا حتی در کلاس های درس مدارس. تجربه چین، بزرگ ترین آزمایش استفاده از هوش مصنوعی در زمینه تحصیلات و آموزش است و البته هنوز کسی نمی داند نتیجه این کار چه خواهد بود.
سیلیکون ولی نیز به شدت به این موضوع علاقه مند است. گزارشی که در ماه مارس گذشته منتشر شد، نشان می داد که موسسه های خیریه چن زوکربرگ و بیل و ملیندا گیتس، هوش مصنوعی را به عنوان ابزار آموزشی، برای سرمایه گذاری مناسب تشخیص داده اند. 
جان کوچ، نایب رییس آموزش در شرکت اپل، در کتابی که سال 2018 با نام سیم کشی مجدد آموزش (Rewiring Education) منتشر کرد، شرکت چینی Squirrel AI را ستود. اسکوییرل نیز امسال یک مرکز تحقیقاتی مشترک با دانشگاه کارنگی ملون راه اندازی کرده که در آن ایجاده دوره های یادگیری شخصی جهت صدور به کل جهان بررسی می شود.
اما متخصصان در زمینه نگرانی هایی هم دارند و می گویند مشخص نیست که هجوم هوش مصنوعی، آموزش را به چه سمتی خواهد بود. آنان می گویند که هوش مصنوعی در بهترین حالت می تواند به معلمان در شناخت و به کارگیری علایق و نقاط قوت دانش آموزان کمک کند. اما در بدترین حالت نیز ممکن است دنیا را به سوی استانداردسازی یادگیری و آزمون ببرد و نسل آینده را در برابر دنیای به سرعت تغییر یابنده کار، ضعیف و ناتوان رها کند.
اسکوییرل، به عنوان یکی از بزرگ ترین شرکت های آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی در چین، این تنش در دیدگاه ها را به طور برجسته نمایان می سازد و به عنوان یکی از امیدهای اول توسعه خدمات در سطح جهانی، پنجره ای است که به ما نشان می دهد تجربیات چین چگونه می تواند آموزش را در کل جهان تحت تاثیر قرار دهد.
آنچه می خوانید، حاصل تور بازدید کارن هائو، نگارنده این گزارش از مرکز آموزشی اسکوییرل است.
مرکز یادگیری اسکوییرل که ژو در آن حضور یافت، یکی از اولین مراکزی بود که این شرکت افتتاح کرد. این مرکز در طبقه دوم یک ساختمان بی نام و نشان در یک خیابان شلوغ تجاری در هوانگ ژو قرار دارد.
جوایز و لوح های افتخار این شرکت، سطح دیوارها را در طول راه پله ها را پر کرده است. وارد شرکت که بشوی، تصاویر بزرگ ده دوازده مرد روی دیوار است؛ نیمی از آنها مدیران Squirrel AI هستند و باقی، معلمان برجسته (عنوانی که به بهترین معلمان در چین داده می شود). این معلمان در طراحی برنامه درسی اسکوییرل کمک کرده اند.
طراحی فضای داخلی شرکت، ساده است. راهرویی کوچک و رنگی با علایم سبز روشن و تصاویر خندانی از دانش آموزان در طول راهرو دیده می شود و دو طرف این راهرو، حدود 6 کلاس درس قرار دارد. درون کلاس ها هم روی دیوار تصاویر محو درختان سبز با شعارهایی مثل «فروتن باشید» دیده می شود. تخته، پروژکتور یا سایر تجهیزان آموزش در کلاس ها نیست؛ فقط یک میز در هر کلاس قرار دارد که برای نشستن 6 تا 8 نفر مناسب است.
ابزار آموزش در این کلاس ها یک لپ تاپ است. دانش آموزان و معلمان، همه به صفحه همین لپ تاپ ها زل می زنند. در یکی از اتاق ها، دو دانش آموز هدست به سر، به درس های زبان انگلیسی گوش می دهند. در اتاق دیگر، سه دانش آموز، از جمله ژو یی، در سه کلاس مختلف ریاضی مشغول یادگیری هستند و پیش از وارد کردن جواب در فرم آنلاینی که در لپ تاپ قرار دارد، مسایل را روی کاغذ حل می کنند. در هر اتاق، یک معلم هم عملکرد و پیشرفت دانش آموزان را در داشبرد آنلاین خود بررسی می کند.
گاه اتفاق می افتد که روی داشبرد معلمان، هشداری ارسال می شود. در این مواقع، معلم از پشت میزش بلند می شود و بالای سر دانش آموز می رود، کنار صندلی اش زانو می زند و با صدای آرام با او صحبت می کند؛ معمولا برای پاسخ به سوالی که سیستم آموزشی قادر به حل آن نیست. 
می گویم: اینجا خیلی ساکت است. مدیر منطقه ای هانگ ژو شرکت، با افتخار لبخند می زند و می گوید: بله، اینجا از صدای سخنرانی معلم ها خبری نیست. سه چیز به گسترش سریع آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی در چین کمک کرده است. اولی معافیت های مالیاتی و مشوق هایی است که به شرکت های هوش مصنوعی داده می شود که به بهبود هر چیزی، از یادگیری دانش آموزان بگیر تا تربیت معلم و مدیران مدارس می پردازند. این برای شرکت های سرمایه گذاری جسورانه فرصت جذابی ایجاد کرده و بنا به برآوردها، چین سال گذشته، با یک میلیارد دلار سرمایه گذاری در آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی، سرآمد جهان بوده است.
مورد دوم، رقابت شدید آکادمیک در چین است. ده میلیون دانش آموز چینی هر سال در آزمون پذیرش در کالج (که به آن گائو کائو می گویند و معادل کنکور خود ماست) شرکت می کنند و نمره آنها نشان می دهد که کجا و در چه رشته ای می توانند ادامه تحصیل بدهند؛ موضوعی که آینده و موفقیت هر فردی را تحت تاثیر قرار می دهد و به همین دلیل والدین حاضرند برای دوره های آموزشی یا هر چیزی که به فرزندشان در موفقیت در این آزمون کمک کند، هزینه بپردازند.
و مورد سوم اینکه، کارآفرین های چینی، به داده های بسیار زیادی برای آموزش و بهبود دادن الگوریتم های شان دسترسی دارند. جمعیت چین بسیار زیاد است و مردم هم بسیار کمتر از غرب نگران محرمانگی داده ها و حریم خصوصی شان هستند؛ به ویژه وقتی که پای منافعی مانند موفقیت در آزمون ورودی دانشگاه در میان باشد. والدین هم در چین به ظرفیت های فناوری باور عمیقی دارند؛ زیرا دیده اند که در دهه های اخیر، توسعه فناوری چگونه به تحول کشورشان
 انجامیده است.
منبع: Technologyreview.com


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :