آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 259204
تاریخ انتشار : 17 شهریور 1398 10:52
تعداد بازدید : 22

چرا باید از ابزار دوست یابی فیس بوک بترسیم

فیس بوک روز پنج شنبه گذشته، امکان جدیدی برای دوستیابی معرفی کرده که یک سال قبل خبر ارایه آن را داده بود. این امکان تازه ابتدا در ایالات متحده و سپس در 18 کشور دیگر فعال شده است. اما سوال اینجاست که کاربران برای اعلام رازهای عاطفی خود به این شبکه اجتماعی اعتماد می کنند.
undefined

فناوران- غول شبکه های اجتماعی سرویس دوستیابی (یا به عبارتی، یافتن شریک عاطفی) را در آمریکا و کشورهای دیگری از جمله کانادا؛ مکزیک، برزیل و فیلیپین فعال کرده و اروپایی ها نیز از اوایل سال 2020 به این امکان دسترسی خواهند داشت. این اقدام در حالی صورت گرفته که سابقه بد این شرکت در حفاظت از حریم خصوصی و داده های کاربران، موجب نگرانی بسیاری از کارشناسان شده است.
به گزارش واشنگتن پست، کاربرانی که حداقل 18 سال سن داشته باشند، می توانند از منوی اصلی در اپ یا وب سایت فیس بوک به بخش دوستیابی وارد شوند و یک پروفایل جدید بسازند که قرار است دوستان صفحه اصلی فیس بوک کاربران، به این پروفایل دسترسی نداشته باشند. پس از آن، فیس بوک گزینه های مناسب هر کاربر را، بر اساس سلایق، اولویت ها و سایر چیزهایی که کاربر روی فیس بوک به اشتراک گذاشته است، به او پیشنهاد می کند که البته این پیشنهادها شامل دوستان کنونی هر فرد در صفحه فیس بوکش نمی شود. البته فیس بوک ویژگی جدیدی به نام «عشق مخفی» یا Secret Crush معرفی کرده که به کاربران امکان می دهد حداکثر 9 نفر از دوستان فیس بوکی یا دنبال کنندگان اینستاگرام شان را انتخاب کنند و اگر هر کدام این این افراد هم از اپ دوستیابی فیس بوک استفاده کرده باشند و از قضا کاربر را در فهرست «عشق مخفی» خود قرار داده باشند، به هر دو نفر یک پیام اطلاع رسانی در این مورد ارسال خواهد شد تا به خوبی و خوشی پیوند خجسته شکل بگیرد!
فیس بوک می گوید که این سرویس جدید به کاربران فرصت بهتری برای شناخت شرکاع عاطفی احتمالی مناسب را  می دهد. اما مشخص نیست که کاربران چگونه باید به فیس بوک، به عنوان بزرگ ترین پلتفرم شبکه اجتماعی جهان  با 1.2 میلیارد کاربر روزانه اعتماد کنند و کلید عشق شان را دست این غول بی ملاحظه بسپارند.
دلیل عمده این بی اعتمادی، این است که فیس بوک در سال های اخیر، در پی رسوایی های پی درپی مرتبط با انتشار اطلاعات نادرست، حساب های کاربری جعلی، درز اطلاعات و خیانت به اعتماد کاربران، آماج انتقادهای شدید بوده است. 
نتایج یک بررسی در سال  2016 نشان داد که فیس بوک به تبلیغ دهندگان اجازه داده که کاربران را بر اساس قومیت و نژاد دسته بندی کنند. در سال 2018 نیز فاش شد که این شرکت به شرکت مشاوره سیاسی کمبریج آنالیتیکا اجازه دسترسی به داده های میلیون ها کاربر را داده است. اواخر سال گذشته میلادی، نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد که فیس بوک با استخدام یک شرکت تحقیقاتی، سعی کرده که منتقدان را با منتسب کردن آنها به جورج سوروس، بی اعتبار کند.
همین چهارشنبه گذشته نیز، وب سایت خبری فناوری تک کرانچ گزارش بررسی های یک محقق امنیت را منتشر کرد که توانسته بود به سادگی به پایگاه داده هایی حاوی صدها میلیون شماره تلفن مرتبط با حساب های کاربری فیس بوک دسترسی بیابد.
در حالی که فعالان حوزه دوست یابی، با استفاده از داده های شخصی کاربران برای مرتبط کردن افراد و با اهداف بازاریابب، آن را به صنعتی 3 میلیارد دلاری تبدیل کرده اند؛ کارشناسان نگرانند که فیس بوک با پشتوانه مخاطبان بی شمار و پلتفرم پیشرفته تبلیغات هدفمندی که در اختیار دارد، استفاده نامناسب از این صنعت در جهت آزار و سوءاستفاده جنسی را دامن بزند.
به گفته نهادهای ناظر حریم خصوصی، هم اکنون نیز این پلتفرم با مشکل اسکمرهای رو به روست و ارایه سرویس جدید دوست یابی، می تواند کاربران را در معرض خطر پیام های دروغ و کلاهبرداری بیشتری قرار دهد و کسانی که هویت خود را پنهان می کنند و به دنبال قربانیان ساده دل احتمالی می گردند، خواهند توانست از این سرویس استفاده کنند. این سرویس همچنین ممکن است فرصتی در اختیار شرکت های تبلیغاتی بگذارد که با سوءاستفاده از اطلاعات حساس کاربران، افراد آسیب پذیر را شناسایی کنند و هدف تبلیغات قرار دهند.
البته ناتان شارپ، مدیر محصول دوست یابی فیس بوک در یک پست وبلاگی نوشت: امنیت، ایمنی و محرمانی، اولویت های اصلی این محصول هستند. وی توضیح داده که در طراحی این سرویس، امکان گزارش دهی و بلوکه کردن هر کاربر، مسدودسازی امکان ارسال تصویر، ویدیو، مسدود کردن قابلیت پرداخت از طریق پیام ها و توصیه های امنیتی دسترس پذیر گنجانده شده است.
این سرویس جدید همچنین می تواند یکی از معضلات عمومی سایت های دوست یابی آنلاین را تشدید کند و آن، در اولویت قرار گرفتن جذابیت های ظاهری و فیزیکی به جای کیفیت های مهم تر شخصیتی افراد است.
مارشا واینر، مالک یک سرویس دوست یابی مستقر در سان فرانسیسکو، شدت گرفتن این نگاه را در 36 سال گذشته شاهد بوده که مشتریانش، شریک عاطفی خود را عمدتا بر اساس تصاویر پروفایل او انتخاب می کنند. واینر معتقد است که ابزار دوست یابی فیس بوک بیش از پیش کاربران را به استفاده از چنین رویکردی ترغیب می کند. 
وی می گوید: این روزها افراد مجرد، تاکید بیش از اندازه ای روی تصویر دارند و به این ترتیب، بسیاری قابلیت های خوب را در افراد نادیده می گیرند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :