آی تی من- یک هفته قبل خبری از سوی شهرداری منتشر شد که براساس آن معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: براساس دستورالعلمی که با هماهنگی وزارت کشور تهیه شد، از ابتدای مهر تمام تاکسی های اینترنتی تحت نظارت شهرداری قرار می گیرند. خبر نظارت شهرداری بدون اعلام جزییات و نحوه این نظارت با واکنش سخنگو و وکیل اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی، شرکت های تاکسی اینترنتی اسنپ و ماکسیم مواجه شد.
یکی از موضوعاتی که با مخالفت جدی فعالان این صنف مواجه شد، مطالبه مالی شهرداری بود که براساس قانون مالیات بر ارزش افزده این شرکت ها اعلام کردند چون شرکت های تاکسی آنلاین این نوع مالیات را پرداخت می کنند و از پرداخت هر گونه پول، تحت هر عنوانی و به هر نهادی معاف هستند، این شرکت ها هیچ وجهی به شهرداری تهران پرداخت نمی کنند.
مساله دیگری که در این خصوص فعالان صنف جابه جایی هوشمند با آن مخالف بودند، لزوم مجوز از شهرداری بود که به گفته محمد رحمانی، وکیل اتحادیه برابر قانون نظام صنفی و نظریات قانونی صادره مجوز اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی برای فعالیت این صنف کافی است.
اگرچه چندی پیش رییس پلیس راهور کشور نیز خبر از مصوبه جدید هیات دولت داده بود که این مصوبه نیز روی تاکسی های اینترنتی اثرگذار است.
سردار سیدکمال هادیانفر درباره مصوبه اخیر دولت در مورد دارندگان گواهینامه پایه سوم اظهارکرد: بر اساس این مصوبه تمامی دارندگان گواهینامه پایه سوم که حداقل دو سال از زمان دریافت گواهینامه شان گذشته باشد و نیز دارای ۲۳ سال سن باشند، می توانند راننده سواری های حمل و نقل عمومی شوند.
وی ادامه داد: بر این اساس اگر راننده ای در ناوگان سواری حمل و نقل عمومی این شرایط را رعایت نکرده و تصادف کند به منزله فرد بدون گواهینامه خواهد بود و باید خسارت بدهد. همچنین شرکت به کارگیرنده این افراد هم مواخذه شده و باید پاسخگو باشد.
رییس پلیس راهور ناجا افزود: از این رو رانندگان تاکسی، سرویس های مدارس، اسنپ، تپسی و دیگر تاکسی های اینترنتی و خودروهای حمل و نقل عمومی باید از این شرایط پیروی کنند.
این در حالیست که اجرای این مساله نیز از سوی تاکسی های اینترنتی زیر سوال است و مدیران این شرکت ها و سخنگوی اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی اعلام کرده اند که با این مصوبه مخالف هستند.
در آخرین خبرها روز قبل محسن پورسیدآقایی در گفتگو با تجارت نیوز تهران اعلام کرد: بر اساس توافقات صورت گرفته مقررات خودروهای حمل ونقل عمومی بر تاکسی های اینترنتی اعمال خواهد شد.
وی گفت: هرگز به دنبال این نبودیم که خودروهای اینترنتی زیرمجموعه شهرداری تهران قرار گیرند. معتقدم، خودروهای اینترنتی به مانند یک تاکسی در سطح شهر تردد می کنند، از این رو باید مقررات خودروهای حمل ونقل عمومی و نظارت بر عملکردشان اعمال شود.
وی با بیان اینکه برابر توافقات صورت گرفته از این پس، خودروهای اینترنتی نیز مشمول مقررات خودروهای حمل ونقل عمومی می شوند، گفت: توافقی صورت گرفته که بر اساس آن، خودروهایی که به صورت تمام وقت در این سرویس و در سطح شهر مسافر جابه جا می کنند، به عنوان خودروی عمومی تلقی شده و موظفند هر شش ماه یک بار معاینه فنی بگیرند.
معاون شهردار تهران تصریح کرد: توافقات صورت گرفته و منتظر ابلاغ هستیم.