مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به اجرا گذاشت
مقابله با افزایش قیمت ها در فضای مجازی
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی دیروز در اطلاعیه ای اعلام کرد که طرح تشدید بازرسی را به منظور جلوگیری از افزایش قیمت ها در فضای مجازی به اجرا گذاشته است.
فناوران- در اطلاعیه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که دیروز منتشر شد، آمده است: «به اطلاع کسب و کارهای اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی می رساند، همزمان با تغییر نرخ بنزین در کشور و در راستای جلوگیری از افزایش قیمت انواع کالا و خدمات در سطح عرضه، طرح تشدید بازرسی با همکاری سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و بسیج اصناف در حوزه نظارت بیشتر بر بازار جهت حمایت از حقوق مصرف کنندگان درحال اجرا می باشد.
بدیهی است که نظارت در حوزه تجارت الکترونیکی به ویژه کسب و کارهای اینترنتی نیز از این امر مستثنی نمی باشد. از آنجایی که کسب و کارهای اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی همواره بهترین عملکرد را در حوزه تجارت الکترونیکی داشته اند لذا نیاز است که در این شرایط خاص نیز همچون گذشته جهت ایجاد آرامش در سطح بازار با هم و در کنار هم با عملکردی مطلوب، فضایی مناسب و رو به رشد را در فضای کسب و کار آنلاین شاهد باشیم.»
البته در این اطلاعیه، شیوه نظارت بر موضوع افزایش قیمت ها اعلام نشده است؛ زیرا با توجه به تعداد زیاد و تنوع فروشگاه های دارای نماد الکترونیکی، نظارت در این زمینه کار دشوار خواهد بود. همچنین روشی برای اطلاع رسانی و شکایت مشتریان اعلام نشده است.
همچنین، از آنجا که اقتصاد پلتفرمی روز به روز در حال گسترش است و در پلتفرم ها و بازارگاه ها، عمدتا قیمت ها از سوی عرضه کنندگان تعیین می شود و خود پلتفرم، نقش کمرنگ تری در این زمینه دارد، مشخص نیست که در صورت افزایش قیمت از سوی عرضه کنندگان، مسوولیت آن با چه کسی است.