آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 264529
تاریخ انتشار : 7 دی 1398 11:52
تعداد بازدید : 158

رازهای یک سکوت

علی شمیرانی- در ماجرای قطع نزدیک به دو هفته ای اینترنت در کشور، برخی به دنبال یافتن خسارت ها و جبران آن رفتند. البته شاید سوال ساده تر این بود که به شکل معکوس بپرسیم در ایام قطع اینترنت چه کسانی آسیب ندیدند تا سریع تر به جواب خسارات ناشی از قطع اینترنت رسید!
undefined

Shemirani@
اما ایام قطع اینترنت، برای برخی نه تهدید که به مثابه یک فرصت بود. برای درک بهتر موضوع بد نیست سری به آرشیو اخبار آن زمان بزنیم. از مدیران برخی پیام رسان های داخلی گرفته تا مسیریاب ها و ایمیل های داخلی و غیره، شاهد انبوهی مصاحبه و آمارهای افزایش نصب اپلیکیشن های داخلی، افزایش تبلیغات شهری و رسانه ای و اصرار برخی از مدیران این شرکت ها به مصاحبه با رسانه ها بودیم.
هر چند که در همان ایام برخی از مدیران این سرویس های داخلی، هر گونه اوج گیری تبلیغات و مصاحبه های خود همزمان با قطع اینترنت را تکذیب کرده و برخی در ظاهر اعلام می کردند که حتی با فیلترینگ رقبای خارجی خود نیز مخالف هستند، چه رسد به قطع کلی اینترنت.
موضوع اما اینجاست که چرا قبل از قطع اینترنت یا بعد از برقراری مجدد اینترنت و پابرجا ماندن آن در روزهای اخیر، شاهد سکوت آن شرکت ها و اپ های داخلی بودیم؟
این موضوعی بود که ظریفی در یک گروه تلگرامی به آن پرداخته بود. آری سوال اینجاست که حالا چرا شاهد فعال شدن تبلیغات و روابط عمومی این شرکت ها نیستیم؟ 
صد البته مقصود این نوشتار زیرسوال بردن ضرورت وجود خدمات دهندگان داخلی نیست و از گذشته تا کنون بارها مطالب و بحث های داغ و متعددی پیرامون آن مطرح بوده و همچنان نیز هست. 
مساله اینجاست که گیر کار ارایه خدمات داخلی نه فقط مباحث فنی که انبوهی از دیگر مسایل لاینحل است که همچنان نیز به قوت خود باقیست. به عبارت دیگر اینکه کاربران ایرانی از سر ناچاری و قطع اینترنت ناچار به استفاده از برخی خدمات و اپ های داخلی شوند، دلیل خوبی بر توفیق و فعال شدن موتور تبلیغات خدمات دهندگان داخلی نیست. کمااینکه با برقراری مجدد اینترنت، بسیاری از کاربران دوباره به استفاده از همان سرویس های سابق و خارجی پرداختند.
در نهایت اینکه اگر در کشور بنا بر قطع نشدن اینترنت در پوشش طرح هایی همچون طبقه بندی کاربران، ایجاد اپراتورهای فروش VPN و تهیه لیست اقشار مجاز و غیرمجاز نیست، خدمات دهندگان داخلی، باید به دنبال رفع مشکلات اصلی و بزرگی همچون« اعتماد کاربران» باشند، نه خوشحالی و اتکا به آمارها در زمان قطع اینترنت.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :