پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی کرد
سامانه «ذکاوت» علایق ایرانی ها در شبکه های اجتماعی را می سنجد
مجری سمینار بستر تحلیل ترافیک و ذائقه سنجی کاربران فضای مجازی ضمن معرفی سامانه «ذکاوت»، اعلام کرد که این سامانه، علاقمندی ها و نیازهای مردم در شبکه های اجتماعی را می سنجد.
فناوران - لیلا ربیعی در سمینار بستر تحلیل ترافیک و ذائقه سنجی کاربران فضای مجازی که صبح روز (سه شنبه ۱۵ بهمن) در محل پژوهشگاه ICT برگزار شد، در معرفی سامانه «ذکاوت» گفت: این سامانه با تمرکز بر تحلیل محیط های تلگرام، اینستاگرام، توییتر و دامنه های وب ایجاد شده است.
وی ادامه داد: در این سامانه، پس از گردآوری داده از منابع مختلف و تجمیع و یکپارچه سازی، انواع تحلیل های آماری، دسته بندی محتوا در سطوح مختلف، تحلیل احساسات، تحلیل های گرافی و پیش بینی انجام شده و سپس از طریق داشبوردهای تحلیلی، ارایه سرویس دهنده تحت وب، واسط برنامه نویسی کاربردی و انواع بولتن ها مصورسازی انجام می گیرد.
به گفته ربیعی، آمار و نوع محتوا در کنار هم برای این سامانه مورد ارزیابی و سنجش قرار می گیرد.
مجری سمینار بستر تحلیل ترافیک و ذائقه سنجی کاربران فضای مجازی عنوان کرد: در این سمینار، کلیه اقداماتی که برای به ثمر رسیدن و ایجاد این بستر تحلیل ترافیک و ذائقه سنجی صورت گرفته، به ویژه اقدامات انجام شده در سطح کلان تشریح شد.
وی تاکید کرد: این بستر در حال حاضر آمادگی آن را دارد که گزارش ها را در فاصله یک روز تا یک ماه ارایه دهد. حتی قابلیت این به وجود آمده که مطالب و موضوعات مهم را روزانه و به فاصله چند ساعت جمع آوری کند.
ربیعی افزود: سامانه ذکاوت با هدف کمک و تسهیل کارآمدسازی و تسهیل سازی تهیه شده تا علاقمندی ها، نیازها و احساسات مردم در شبکه های اجتماعی را جمع آوری و تحلیل کند و سپس بر اساس اطلاعات آن، بخش های حاکمیتی و سیاست گذاری تصمیماتی را اتخاذ کنند.
وی ضمن ابراز امیدواری از ادامه برگزاری این گونه نشست ها، با بیان مخاطبان این سمینار گفت: دانشجویان رشته های علوم کامپیوتر و علوم اجتماعی، فعالان حوزه فضای مجازی و شرکت های دانش بنیان، جزء کسانی هستند که می توانند از محتوای این جلسات استفاده کنند.
منبع: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات