فناوران- مرکز پژوهش ها، در مقدمه توجیهی این پیشنهاد خود آورده است: «طبق آمارها، دولت ها ۵.۷ (ترکیه(، ۳ (در اسپانیا) تا ۲ (انگلستان) درصد از کل درآمد ناخالص شرکت های فعال در اقتصاد دیجیتال حاصل از کاربران ساکن در کشور را به صورت مالیات از شرکت های فعال در اقتصاد دیجیتالی اخذ می کنند. در همین ارتباط، می توان از شرکت هایی که در سامانه های برخط خارجی به تبلیغ کالا یا خدمات خود
می پردازند، عوارض دریافت کرد. لازمه تحقق این امر این است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به شناسایی و معرفی کسانی که از تبلیغات این بسترها استفاده می کنند به سازمان امور مالیاتی اقدام کند.»
به نوشته مرکز پژوهش ها، «یکی از مصادیق تبلیغ در فضای مجازی تبلیغ در جویشگرهای اینترنتی است. در کشور ایران انحصار جست وجو در اینترنت در اختیار شرکت آمریکایی گوگل است. مطابق بررسی های به عمل آمده، شرکت گوگل از حدود 300 هزار تومان تا 60 میلیون تومان از هر کسب و کار برای تبلیغات دریافت می کند که بعضاً چندین هزار مشتری دارند. تخمین زده می شود که بیش از ۳۰۰ هزار مورد از کسب وکارها و افراد به خاطر کاربران ایرانی مشتری تبلیغات این شرکت باشند و اگر به طور متوسط هر تبلیغ ۵ میلیون تومان عاید شرکت گوگل کند و هر شرکت تنها یک بار به گوگل تبلیغ سفارش بدهد، میزان درآمد سالیانه گوگل از محل تبلیغات شرکت های ایرانی بالغ بر 1500 میلیارد تومان خواهد شد.»
این مرکز در ادامه، پیشنهادی به این شرح ارایه کرده است: «پیشنهاد می شود عبارت زیر به ابتدای بند الحاقی 1 تبصره 15 مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1399 الحاق شود:
بند الحاقی 1 -کاروران (اپراتورهای) ارائه دهنده خدمات مخابراتی، علاوه بر قیمت هر پیامك مبلغ 10 ریال از استفاده کنندگان خدمات مزبور دریافت و به حساب درآمد عمومی ردیف 160154 نزد خزانه داری کل کشور واریز کنند.
اشخاص حقیقی و حقوقی نیز که تبلیغات خود را توسط خدمات تبلیغاتی شرکت گوگل انجام می دهند موظفند معادل 50 درصد کل مبلغ پرداختی به این شرکت یا نمایندگان آن را به حساب درآمد عمومی ردیف 160154 نزد خزانه داری کل کشور واریز کنند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است ضمن شناسایی و تهیه فهرست این شرکت ها آنها را به سازمان امور مالیاتی معرفی کند. درآمد حاصله متناسب با وصول تا سقف دو هزارمیلیارد ریال جهت اجرای مواد 5 و 8 قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب 20/12/1396 و ساماندهی کودکان کار و خیابانی در اختیار سازمان بهزیستی قرار می گیرد.
نکته جالب اینجاست که طبق مقدمه این پیشنهاد، میزان مالیات در کشورهای مورد بررسی حداکثر 7.5 درصد بوده، اما مرکز پژوهش ها مالیات 50 درصدی برای فعالیت های تبلیغاتی در گوگل پیشنهاد کرده است. این مساله نگرانی فعالان بازاریابی دیجیتال و تبلیغات را در پی داشته که عقیده دارند طرح چنین موضوعی، به حذف شرکت های فعال در این زمینه خواهد انجامید.
رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی دولت الکترونیکی نیز در این رابطه، در توییتی نوشت: «با تهیه کننده پیشنهاد صحبت کردم. فارغ از درستی پیشنهاد دو خطای مهم رخ داده». به نوشته باقری اصل، خطای اول این است که با وجود اشاره به اخذ مالیات حداکثر 7.5 درصدی در ترکیه، در پیشنهاد مرکز پژوهش ها مبلغ 50 درصدی مالیات قید شده است. از سوی دیگر، موضوع مربوط به مالیات از درآمد شرکت های خدمات تبلیغاتی بوده که در پیشنهاد مذکور به مالیات از هزینه تبلیغات تبدیل شده است.
باقری اصل در این توییت افزوده است که پیشنهاد دهنده این طرح، قبول کرده که به اصلاح این موارد اقدام
کند.