آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 266550
تاریخ انتشار : 13 اسفند 1398 16:11
تعداد بازدید : 77

آیا ماجرای احتکار و گرانفروشی در دیجی‌کالا واقعی است؟

ماسک روی صورت حقیقت

در حالی که کشور با التهاب ناشی از شیوع سریع ویروس کرونا درگیر است، هر خبری در این زمینه، به سرعت توجه عموم را جلب می کند.
undefined

فناوران- در عین حال دسترسی به ابزارهای مراقبت و پیشگیری، به ویژه ماسک و ضدعفونی کننده، به شدت کمیاب شده و هنوز دولت نتوانسته جامعه را از نگرانی در این زمینه خلاص کند. طبیعی است که اگر فروشنده ای، این اقلام ضروری را احتکار کند یا به قیمت بالاتر بفروشد، به سرعت با واکنش منفی جامعه مواجه می شود.
اما همچون سایر موارد بحران ها و بلایایی که در کشور مشاهده کرده ایم، این بار نیز سودجویان با گرانفروشی و احتکار، موجب نگرانی و کمبود کالاهای ضروری شده اند؛ تاجایی که مسوولان دولتی و قضایی، در این خصوص هشدار داده اند.
برای مثال، وزیر بهداشت در نامه ای به رییس شورای امنیت ملی، از این وضعیت گلایه کرده و نوشته است: 
« با پیش بینی اینجانب از احتمال ورود ویروس کرونای جدید به کشور طی نامه ای به گمرکات کشور اعلام نمودم صادرات و خروج ماسک تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شود و همکارانم را مامور کردم تا با قیمت مناسب تولیدات داخل را خریداری و جهت روز مبادا ذخیره کنند. متاسفانه علیرغم پیگیری فراوان مقدار اندکی خریداری و بقیه تولیدات کشور وارد بازار سیاه شد.»
نمکی افزوده است: «متاسفانه پس از حدود ۱۰ روز فقط یک میلیون عدد ماسک تحویل و بقیه نمی دانم در کجا انباشته شده است... همکاران اینجانب بدلیل اجبار شبانه روز در بازارهای مختلف و درنقش واسطه و دلال از قاچاقچیان با قیمت گزاف می خرند.»
در ادامه این نامه می خوانیم: « در ایامی که احتمال آلودگی مردم بدلیل عدم وجود اقلام حفاظتی و پیشگیرانه در خطرست، این شبکه فرصت طلب بی انصاف از کجا خاطر جمعی دارد که اینگونه جسورانه روبه روی مردم و مسئولین می ایستد و به راحتی اعلام می کند که دویست میلیون ماسک را می تواند ۲۴ ساعته با فلان قیمت در فلان جا عرضه کند؟»
از سوی دیگر، مسوولان قضایی نیز در روزهای اخیر درباره احتکار و گرانفروشی ماسک و مواد ضدعفونی کننده، موضعی سختگیرانه اتخاذ کرده اند.
برای نمونه، دادستان کل کشور، روز یکشنبه گذشته در نامه ای خطاب به وزیر بهداشت بر آمادگی دادستانی کل کشور در برخورد با اخلالگران نظام سلامت تاکید کرد.
وی در این نامه اخلال در نظام سلامت مردم را اقدامی مجرمانه در حد مجازات افساد فی الارض عنوان کرده و خواستار اعلام موارد احتکار، عدم عرضه مواد شوینده و ماسک و اقلام مورد نیاز برای مبارزه با کرونا به دفتر دادستانی کل کشور شد تا با فوریت مورد پیگیری قرار گیرند.
حجت الاسلام رئیسی، رییس قوه قضاییه نیز دیروز تاکید کرد که دستگاه قضایی در برخورد با احتکار کنندگان این کالاها، به شدت و بدون گذشت برخورد کند.
رییسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با بیان اینکه سلامت مردم قابل معامله و مسامحه نیست، خطاب به دادستان های سراسر کشور، گفت: به احتکار کنندگان اقلام بهداشتی و دارویی رحم نکنید.
 نوک پیکان اتهام به سوی دیجی کالا
در چنین شرایطی، ماموران سازمان تعزیرات به همراه گزارشگر و دوربین شبکه «ایران کالا»، شنبه گذشته ناگهان به مرکز پردازش کالای دیجی کالا رفته و با ادعای «دریافت گزارش های مردمی»، به بازرسی کالاهای موجود پرداختند. در گزارشی که ایران کالا از این اتفاق پخش کرد، اعلام شد که دیجی کالا اقدام به احتکار 5 میلیون ماسک کرده است.
ضاربیان، رییس شعبه ۶۲ سازمان تعزیرات حکومتی در گزارش شبکه ایران کالا گفت: در گشت مشترک تعزیرات بیش از ۵ میلیون ماسک بهداشتی از انبار دیجی کالا کشف شد.
پخش این گزارش بی پاسخ نماند و دیجی کالا در بیانیه ای موجودی ۵ میلیون ماسک را در انبار خود رد کرد و تعداد آن را ۳۴ هزار اعلام کرد که در حال آماده سازی و ارسال به مشتریان بوده است.
 بیانیه دیجی کالا
دیجی کالا، به عنوان بزرگ ترین پلتفرم آنلاین فروش کالا در کشور، به سرعت به گزارش تلویزیونی شبکه «ایران کالا» واکنش نشان داد. در بیانیه این شرکت آمده است: «صبح  شنبه دهم اسفند ۱۳۹۸، در حالی که همکاران عملیات ما، علی رغم نگرانی شیوع ویروس کرونا، در حال آماده سازی و ارسال ماسک های سفارش گذاشته شده مشتریان دیجی کالا بودند، مامورین سازمان تعزیرات حکومتی به مرکز پردازش دانش مراجعه کردند و بدون توضیح ۳۴ هزار عدد ماسک فروخته شده به مشتریان دیجی کالا را جمع آوری کردند. در حالی که طبق صورت جلسه سازمان تعزیرات ۳۴ هزار ماسک موجود بوده است، این عدد در گزارش مغرضانه شبکه تلویزیونی ایران کالا، به دروغ ۵ میلیون عدد عنوان شد. لازم به ذکر است که کلیه این ۳۴ هزار عدد ماسک در چندین روز پیش به فروش رفته و به نوبت در حال آماده سازی و ارسال به مشتریان بوده است. ضمنا دیجی کالا در راستای مسوولیت اجتماعی خود از فروش این ماسک ها هیچ انتفاع مالی نداشته و این ماسک ها را با قیمت خرید به فروش رسانده است. بر این اساس هرگونه ادعای احتکار و سواستفاده از ارائه ی این خدمات به هموطنان در سراسر ایران، بی اساس، مغرضانه و کذب کامل است.
این اتفاق در حالی رخ داده که دیجی کالا چهار روز پیش طی نامه ای رسمی به وزارتخانه های ارتباطات، بهداشت و صمت آمادگی خود را جهت در اختیار قرار دادن تمام توان لجستیکی و زیرساختی برای عرضه ماسک و کیت های بهداشتی را با حاشیه سود صفر و بدون هیچ چشم داشت اقتصادی، اعلام کرده بود. همانطور که پیش از این به اطلاع مردم عزیز کشور رسانده بودیم، دیجی کالا با تمام توان زیرساختی و لجستیکی خود برای هرگونه کمک در اختیار مردم و بخش سلامت کشور است. بر این اساس دیجی کالا تنها در هفته اول پس از اعلام خبر شیوع کرونا بیش از ۲۲۰ هزار ماسک با سود صفر توزیع کرده است.
ضمن عذرخواهی از ۸ هزار مشتری عزیز دیجی کالا که از نقاط دور و نزدیک کشور این ۳۴ هزار ماسک را خریداری کرده بودند، اعلام می کنیم که این ماسک ها هم اکنون در اختیار معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، قرار دارد و در نتیجه قادر به ارسال سفارش شما نیستیم. اطمینان خاطر می دهیم در اسرع وقت مبالغ پرداخت شده، به صورت کامل به مشتریان توسط دیجی کالا عودت داده می شود.
کارکنان دیجی کالا فرزندان این کشور هستند و در این شرایط سخت بدون تعطیلی، با پذیرش همه خطرات و با تمام توان در کنار مردم عزیز ایران ایستاده اند.
خاطر نشان می شود براساس ماده ۶ بند ۱۱ قانون مطبوعات؛ شبکه ایران کالای صداوسیما و کلیه رسانه هایی که این خبر را منتشر کرده اند ملزم به انتشار تکذیبیه دیجی کالا هستند. شکایت و پیگیری حقوقی برای دیجی کالا محفوظ است.»
 5 میلیون نه، 54 هزار عدد!
اما یک روز پس از انتشار گزارش تلویزیونی مذکور و جوابیه دیجی کالا، سازمان تعزیرات حکومتی، خود ادعای کشف 5 میلیون ماسک را تکذیب کرد و اتهام احتکار این کالا در دیجی کالا را به « اختفا و گرانفروشی» تغییر داد.
یاسر رایگانی، سخنگوی این سازمان در گفت وگویی با صدا و سیما، تعداد ماسک های موجود در انبار دیجی کالا را ۵۴ هزار اعلام کرد و گفت: همین که آن ها وجود ماسک را انکار کردند، اختفا به قصد گرانفروشی محسوب می شود و این فروشگاه اینترنتی در خصوص بحث تعداد ماسک ها قصد شانتاژ دارد؛ طبق بررسی نهایی ۵۴ هزار ماسک در این انبار وجود داشته است.
سخنگوی سازمان تعزیرات گفته: آن ها (دیجی کالا) ادعا کردند که هیچ گونه ماسک و اقلام بهداشتی در انبارهای شان موجود نیست، اما وقتی همکاران ما به اتفاق بازرسان وزارت صنعت و دو نفر از همکاران وزارت بهداشت وارد انبار های این شرکت شدند در حین بازدید به مقادیری ماسک برخوردند.»
همچنین گفته شده که دیجی کالا یک بسته ۱۲ عددی ماسک را که حدود ۲۵ هزار تومان قیمت داشته به قیمت ۳۰۰ هزار تومان فروخته است.
سازمان تعزیرات می گوید: ماسک ها به خرده فروش ها فروخته شده و در اختیار مصرف کننده قرار نگرفته است.
 اصل ماجرا چیست؟
واقعیت این است که هنوز نمی توان به طور قطع گفت چه اتفاقی افتاده و در پس پرده چه گذشته است و واقعیت این است که در روایت هر دو طرف ماجرا، بخشی از واقعیت پنهان است.
از سویی، سازمان تعزیرات حکومتی که ابتدا مدعی کشف 5 میلیون ماسک احتکار شده بود، این رقم را به 54 هزار عدد ماسک تقلیل داد و اتهام دیجی کالا را نیز نه احتکار، بلکه اختفا به قصد گران فروشی اعلام کرد.
به گفته رییس شعبه ۶۲ سازمان تعزیرات حکومتی، اطلاعات حاکی از احتکار دیجی کالا، از طریق گزارش های مردمی به این سازمان رسیده است. اگر فرض بر صحت گفته های این مقام سازمان تعزیرات بگذاریم، باید دید که «مردمی» که این گزارش کذب را داده اند، هدف شان از طرح چنین اتهامی، آن هم در شرایطی که احتکار از سوی مقامات قضایی، معادل افساد فی الارض در نظر گرفته شده، چه بوده است. آیا دست هایی پشت پرده است که از شرایط به وجود آمده، سوءاستفاده کرده و پرونده دیجی کالا را به عنوان بزرگ ترین فروشگاه آنلاین و رقیب اصلی بازار، در هم بپیچند؟
در سوی دیگر این ماجرا نیز خود دیجی کالا قرار دارد که به نظر می رسد در زمینه فروش ماسک، دچار تخلف شده است؛ زیرا ابلاغیه روز سوم اسفندماه سازمان غذا و دارو، خطاب به کلیه تولید کنندگان، توزیع کنندگان، واحدهای صنفی، شرکت های پخش دارویی، عرضه کنندگان و داروخانه های سراسر کشور، به وضوح توزیع ماسک را ممنوع اعلام کرده بود.
در این ابلاغیه آمده بود: «نظر به شرایط موجود و پیرو بخشنامه... مدیرکل محترم تجهیزات پزشکی و با توجه به مصوبه مورخ 3/12/98 قرارگاه دارو و تجهیزات پزشکی مبنی بر لزوم برنامه ریزی در خصوص تامین و توزیع انواع ماسک توسط هیات امنای صرفه جویی ارزش، موارد ذیل موکدا جهت اقدام، ابلاغ می گردد:
هر گونه توزیع و خرید و فروش انواع ماسک های پزشکی، شامل ماسک جراحی (بنددار و کشدار)، فیلتردار و N95 و N99 توسط تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، واحدهای صنفی و شرکت های پخش دارویی و غیره تا اطلاع ثانوی ممنوع بوده و کالاهای موجود صرفا قابل فروش به هیات امنای صرفه جویی ارزس وابسته به وزارت بهداشت می باشد و توزیع آن صرفا از طریق هیات امنا صورت خواهد گرفت.»
بند سوم این ابلاغیه بیان می دارد: «کلیه تولیدکنندگان/ توزیع کنندگان/واحدهای صنفی و شرکت های پخش دارویی می بایست جهت فروش کالاهای خود با نرخ قانونی مطابق ضوابط قیمت گذاری سازمان حمایت مصرف کنندگان و توزیع کنندگان و با توجه به بخشنامه ... مورخ 30/11/98 به هیات امنای صرفه جویی ارزی مراجعه نمایند.»
حال سوال اینجاست که چرا دیجی کالا، به عنوان واحد صنفی و  با وجود اطلاع  از این ابلاغیه و صراحت ممنوعیت فروش ماسک، مگر به هیات امنیای صرفه جویی ارزی» به طور خودسرانه همچنان به فروش و توزیع ماسک ادامه داده است.
آن گونه که از شواهد پیداست، دیجی کالا به هر حال مرتکب تخلف شده، هر چند به قصد تسهیل امور شهروندان نگران و با سود صفر درصد به توزیع ماسک پرداخته است. از سوی دیگر، اگر هربسته ماسک 25 هزار تومانی در این فروشگاه آنلاین 300 هزار تومان به فروش رفته باشد، این نیز یک تخلف آشکار است.
باید دانست که دیجی کالا یک پلتفرم و محلی برای عرضه کالاهای فروشندگان مختلف است. بنابراین امکان دارد که بخشی از این تخلف و گرانفروشی، مربوط به فروشندگانی باشد که روی این پلتفرم اقدام به ارایه کالا می کنند. اما به هر حال دیجی کالا در مورد تمامی کالاهای ارایه شده روی پلتفرم خود مسوولیت نظارت و مقابله با تخلف دارد. اما این تخلف، با توجه به تعداد بسیار محدود ماسک های فروخته شده و نبود تناسب بین سود احتمالی حاصله از گرانفروشی با حجم کسب و کار دیجی کالا، آنقدر بزرگ نیست که برچسب سنگین احتکار به آن زده شود.
به هر حال دیجی کالا، یکی از بازیگران اصلی کشور در عصر اقتصاد دیجیتال است و باید دید که هدف از این بازی و کشیده شدن آن به رسانه ملی چه بوده است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :