فناوران - در این جلسه به مسایلی از جمله گرایش جامعه به سرمایه گذاری در بورس، تاکید بر قابل قبول بودن امضای دیجیتال از سوی مراجع رسمی، چالش های محتوای دیجیتال و پیشبرد اهداف اقتصاد هوشمند تاکید شد. در عین حال پویش ملی محتوای دیجیتال که سال گذشته کار خود را آغاز کرده، مورد بررسی قرار گرفت و بنا شد تا در صورت عبور از چالش کرونا، در تیرماه همایش پویش ملی محتوای دیجیتال برگزار شود. محمدرضا طلایی رییس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی در ابتدای این نشست گفت: با شیوع ویروس کرونا بنا بود اقساط بانک هایی که به اشخاص حقیقی و حقوقی تسهیلات داده بودند، تا مرداد ماه به تعویق بیفتد. اما عملا این کار برای کسب و کارهایی صورت گرفته که در لیست معاونت اقتصادی اعلام شده و بانک ها بر مبنای همان لیست عمل و اقساط را با تعویق دریافت می کنند. از طرفی دیگر این نگرانی وجود دارد که با هجوم افراد به سمت بورس، رشد نقدینگی ایجاد شود. وی افزود: در شرایط کنونی نقدینگی جامعه به سمت بورس، ارز، طلا یا ساختمان سوق داده شده و عملا سرمایه ای برای فعالیت های کسب و کارها باقی نمی ماند. همین موضوع نیز بسیاری از مشاغل را تحت تاثیر قرار می دهد که این خود می تواند یک چالش جدی برای آینده اقتصاد باشد.
بخش خصوصی امضای دیجیتال را جدی بگیرد
شاهین نوروزی عضو کمیسیون فاوای اتاق ایران نیز در این جلسه به مباحث مربوط به امضای دیجیتال پرداخت.
او گفت: دغدغه امضای دیجیتال و الکترونیکی کردن اسناد در راستای ایجاد دولت الکترونیک به وجود آمده است. یکی از دغدغه هایی که در این بخش وجود دارد این است که باید امضای دیجیتال به نحوی باشد که یک احراز هویت انکار ناپذیر صورت گیرد و قابل ارایه به محاکم حقوقی باشد. این کاری است که با اسناد کاغذی به راحتی قابل انجام است؛ ولی اکنون با توجه به نیاز مراجعه کمتر مردم به ادارات و مراکز عمومی نیاز به یک امضای دیجیتال بیشتر احساس می شود.
او افزود: کارت هوشمند ملی و امضای دیجیتال کاملا در راستای دولت الکترونیکی است. اگر به پیشخوان دولت و یا دفاتر ثبتی مانند پلیس+۱۰ بروید هرچند به دلیل نیاز مردم به رویت نهایی کار خود، پرینت و برگه کاغذی به ارباب رجوع ارایه می شود اما تمامی اتفاقاتی که پشت باجه صورت میگیرد کاملا الکترونیکی است و نیاز به ثبت کاغذی ندارد.
این کارشناس حوزه امنیت در ادامه گفت: اکنون سازمان توسعه تجارت به دنبال امضای قراردادها به صورت دیجیتالی است. جایی مانند دیجی کالا که حجم عظیمی از قرارداد را منعقد کند، به دنبال دیجیتالی کردن این روند است. حتی در دولت نیز بیشتر مکاتبات با امضای دیجیتال انجام می شود و در بخش خصوصی هم میتوان این موضوع را اجرایی کرد.
شوک مثبت کرونا به تولید محتوای دیجیتال
علی شمیرانی کارشناس کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی ایران نیز در بخش دیگری از این نشست به موضوع صنعت تولید محتوای دیجیتال پرداخت و گفت: این بخش از جمله معدود حوزه هایی بوده که کرونا به آن شوک مثبت وارد کرد. از طرفی موج فزاینده دسترسی به دستگاه های هوشمند به این جریان نیز دامن زده است. همچنین توجه به اینکه والدین مجبور هستند برای حضور فرزندانشان در شبکه آموزشی شاد، سیستم های هوشمندی را تهیه کنند که حداقل سیستم اندروید 4٫4 را پشتیبانی کند، فضا بیش از پیش برای تولید محتوای دیجیتال فراهم شده است. اگرچه همین شرایط باعث شده که دیگر تلفن همراه هوشمند زیر ۲ میلیون تومان در بازار وجود نداشته باشد.
او در ادامه عنوان کرد: در کشور حدود ۴۰ میلیون کاربر موبایلی و حدود ۲۳ هزار نفر توسعه دهنده وجود دارد . با این حال این نکته را نمی توان نادیده گرفت که در ایران نقص داده هم وجود دارد و آمارهای موجود عمدتا بر مبنای خود اظهاری و غیرقابل تایید است.
عقب ماندگی در برنامه های مربوط به اقتصاد هوشمند
حمیدرضا احمدیان مشاور کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی نیز به بحث اقتصاد هوشمند پرداخت و گفت: متاسفانه وزارت اقتصاد و وزارت ارتباطات از برنامه های مربوط به اقتصاد هوشمند عقب مانده اند و اکنون فاقد سند و برنامه منسجم هستیم. او در ادامه افزود: وجود چنین شرایطی باعث می شود که نقش انجمن ها و اتاق ها بیش از گذشته پررنگ شود. در وزارت اقتصاد اکنون حتی در بحث تعریف اقتصاد هوشمند و یا هوشمندسازی اقتصاد اختلاف دیدگاه و سردرگمی وجود دارد.
احمدیان همچنین گفت: نباید به دنبال تصویب قانون باشیم یا وارد فرایندهای دریافت مجوز پیچیده شویم. بلکه اکنون اگر بخواهیم همین بخش آموزش مجازی راه اندازی شود، یک کار دو هفته ای، دو ماه دیگر هم راه اندازی نمی شود. اکنون مجوز سفته الکترونیکی توسط وزیر اقتصاد صادر شد و به لطف کرونا اقداماتی صورت گرفت که تا پیش از آن امکان پذیر نبود. اگر همین کارهای کوچک را در قالب بسته های پیشنهادی ارایه دهیم و اجرایی کنیم می توانیم به اکوسیستم دلخواه نیز دست پیدا یابیم.
چالش مجوز صوت و تصویر فراگیر
سعید رسول اف عضو هیات مدیره فدراسیون فاوا نیز درباره تغییر و تحولات در حوزه تولید محتوای دیجیتال گفت: در حوزه صوت و تصویر نهاد صدا و سیما اکنون متولی مجوز در این زمینه شده است. از همین رو برای انتشار محتوای فراگیر در فضای مجازی باید از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر مجوز اخذ شود که این سازمان با کارهای وزارت ارشاد تداخل دارد. از طرفی این سازمان برای ارایه مجوز، زیرساخت های بسیار کندی دارد؛ ولی مدیران آن به شدت پیگیر مشکلات هستند. از همین رو به نظر می رسد باید باب تعامل از سوی کمیسیون با این سازمان باز شود و نماینده آن نیز در جلسات حضور پیدا کند.
تمرکز جدی برروی تولید محتوای دیجیتال
طلایی رییس کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی در بخش پایانی این نشست، گفت: بنا شده است آقای نوروزی پیشنهاد مکتوب خود در خصوص امضای دیجیتال را به اتاق ارسال کند. چرا که اکنون بناست مجمع تشکل های دانش بنیان برگزار شود. آقای علیخانی معاونت تشکل ها و اموراستان های اتاق نیز پیگیر برگزاری مجامع عمومی به شکل غیر حضوری هستند. حتی اکنون جلسات هیات نمایندگان اتاق نیز برگزار نمی شود و موضوع امضای الکترونیکی می تواند بخشی از چالش ها را برطرف کند. او گفت: اگرچه امارات در خصوص دولت الکترونیک در میان کشورهای منطقه پیشگام بوده؛ اما امضای الکترونیکی را به تازگی آغاز کرده و در این مسیر گام گذاشته است. از طرفی با توجه به طرح های تطبیقی و مقایسه ای که با سایر کشورها در اتاق صورت گرفته، قصد داریم به دولت نشان دهیم چیزی که اکنون به عنوان دولت الکترونیکی در دنیا وجود دارد بسیار متفاوت از چیزی است که در کشور ما اجرایی می شود. طلایی همچنین در خصوص آموزش رایگان مجازی عنوان کرد: قصد داریم طی ۱۰ روز آینده آموزش ها را آغاز کنیم. در این زمینه اگر انجمن ها و تشکل ها می خواهند اقدامی انجام دهند، پیشنهادات خود را به کمیسیون ارسال کنند. چرا که قصد داریم با افزایش آموزش در این زمینه اجازه ندهیم استقبالی که در دوره کرونا از فضای مجازی صورت گرفت، پس از کرونا به شرایط گذشته بازگردد. از طرفی کمیسیون این آمادگی را دارد تا طرح های مطالعاتی را از سوی انجمن ها و اتحادیه ها دریافت کند تا کارشناسان روی آن کار انجام دهند و به صورت مکتوب ارایه شود تا این برداشت غلط که حوزه ICT تنها محدود به فروشگاه های اینترنتی است نیز تصحیح شود. طلایی در بخش دیگری از سخنان خود درخواست کرد تا جلسات کارگروه پیشران با تمرکز بر اقتصاد هوشمند آغاز شود. همچنین جلسات کارگروه نرم افزار نیز با تمرکز بر تولید محتوای دیجیتال در سال جدید شروع به کار کند.
وی همچنین گفت: با توجه به اینکه انجمن ناشران دیجیتال از سال گذشته پویش محتوای دیجیتال را راه اندازی کرد و به نقطه خوبی نیز رسیده، لزوم همکاری دو انجمن ناشران دیجیتال و نرم افزار موبایلی بیش از گذشته احساس می شود تا به اینکار سرعت ببخشد.
طلایی در پایان گفت: اگر بتوانیم از چالش کرونا عبور کنیم، در تاریخ ۱۱/۴/۹۹ همایش پویش ملی محتوای دیجیتال را در مجموعه ایران مال برگزار خواهیم کرد.