آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 269408
تاریخ انتشار : 11 خرداد 1399 11:34
تعداد بازدید : 54

گرانفروشی به اسنپ هم رسید

اسنپ! همانی که وقتی وارد چرخه حمل ونقل شد، پایین بودن نرخ کرایه اش مهم ترین عامل برای جا باز کردنش میان مردم بود.
undefined

فناوران- تخفیف های دائمی، سفرهای رایگان، نرخ کرایه اندک نسبت به تاکسی های بی سیم و تاکسی های تلفنی دست به دست هم دادند تا اسنپ به زودی خود را در دل مردم جای دهد!
همان تبلیغاتی که به محض رسیدن به هدف، فراموش شد و روزبه روز کم رنگ و کم رنگ تر؟
تبلیغات گسترده در سطح شهرها و در دسترس بودن به لحاظ استفاده از اینترنت سبب شد اسنپ و رقیب تازه نفسش، تپ سی خیلی سریع حمل ونقل درون شهری را به انحصار خود درآورند. گرچه این اقدام سروصدای تاکسی های تلفنی را درآورد و ضرر و زیان بسیاری را متوجه آنها کرد، اما اعتراض آنها راه به جایی نبرد و تاکسی های بی سیم هم از رده خارج شدند. حال تاکسی های اینترنتی که آمده بودند قیمت ها را کاهش دهند، حالا هر وقت که دلشان بخواهد قیمت ها را افزایش می دهند و برای خودشان تعیین کننده نرخ هستند!
 اجبار دریافت کرایه نقدی از سوی رانندگان 
در مواردی نیز مشاهده می شود که بسیاری از رانندگان بجای پرداخت اینترنتی از مسافران درخواست کرایه به صورت نقدی می کنند درحالی که این امر خلاف قوانین است . و در کمال تعجب مشاهده می شود که نهاد خاصی در شهرستان ها بر فعالیت این تاکسی ها (اسنپ و تپ سی) نظارتی ندارد!
به گونه ای که می توان گفت انحصارگرایی تاکسی های اینترنتی پس از به عقب راندن رقبای سنتی خود حالا به معضلی تبدیل شده است که هیچ کس توانایی مقابله با آن را ندارد.
 افزایش کرایه از 8 به 20 هزار تومان
یکی از مشتریان اسنپ می گوید مسیری را که همیشه با ۸ یا ۹ هزار تومان می رفته هفته پیش با ۲۰ هزار تومان رفته است!
این فرد که مشخصات او نزد خبرگزاری فارس محفوظ است اظهار داشت: کاش مسئولان در این زمینه کاری کنند تا این رانندگان گمان نکنند که هر کاری دلشان خواست می توانند انجام دهند. فرد دیگری که خود را «رحمت زاده» معرفی کرد، از افزایش چندین برابری قیمت ها پس از اتفاقات آبان ماه سال گذشته و در پی افزایش قیمت بنزین یاد می کند! وقتی از راننده اسنپ دلیل افزایش کرایه ها را می پرسم اظهار بی اطلاعی می کند و می گوید: اطلاعیه خاصی مبنی برافزایش قیمت ها ابلاغ نشده است و ممکن است خطای نرم افزاری باشد. راننده دیگری معتقد است نرخ کرایه ها بستگی به زمان درخواست خودرو و یا مسیر انتخابی دارد! به گونه ای که هنگام ظهر که خیابان ها شلوغ تر است نرخ کرایه ها افزایش می یابد و یا روزهای تعطیل نیز با افزایش قیمت ها مواجهیم. همچنین در روزهای پنج شنبه و جمعه با افزایش ۲۵ درصدی نرخ روبرو هستیم .
با پشتیبانی تماس می گیرم و منتظر پاسخ می شوم، از خانمی دلیل افزایش ناگهانی و نجومی قیمت ها را می پرسم که وی افزایش قیمت را انکار می کند! وقتی از تغییر تعرفه یک مسیر در دو روز متفاوت می پرسم بابی حوصلگی می گوید زمان درخواست خودرو متفاوت است و تعیین کننده قیمت! از دستگاه ناظر بر فعالیت اسنپ می پرسم که می گوید: چطور؟»
اطلاعات می خواهید به سایت اسنپ مراجعه کنید!
در سایت اسنپ هم اطلاعات خاصی جهت پیگیری وجود ندارد و تنها از اتحادیه کسب وکارهای مجازی نام برده شده است که دفتری در تهران دارد و به نظر می رسد در شهرستان ها راهی برای پیگیری وجود نداشته باشد.
رییس اتحادیه تاکسی های تلفنی شیراز از وجود یک رانت پشت تاکسی های اینترنتی خبر می دهد.
منصور حقانی معتقد است: این تاکسی ها که علاوه بر ثروت، قدرت هم دارند، ضرر و زیان بسیاری را به ضعیف ترین قشر جامعه که همان راننده های آژانس ها و پیک های موتوری هستند، وارد آورد.
وی با تأکید بر اینکه علی رغم همه این فشارها تاکسی های تلفنی با بیش از 50 سال سابقه خدمت هنوز هم امن ترین وسیله حمل ونقل بوده و مشتری های سنتی و وفادار خود را دارد، گفت: بسیار مواردی پیش آمده است که مردم از عدم نتیجه بخش بودن پیگیری هایشان درباره مشکلات پیش آمده از سوی تاکسی های اینترنتی گلایه می کنند درحالی که ما در اتحادیه تاکسی رانی ظرف کمتر از 24 ساعت مشکلات احتمالی را پیگیری می کنیم و به نتیجه می رسانیم.
حقانی همچنین ضمن تأکید بر ثبات قیمت های تاکسی های تلفنی در ایام مختلف بر اساس نرخ اعلام شده اظهار داشت: متأسفانه تاکسی های اینترنتی در مواقع بارندگی یا مواقعی که مردم بیشتر به خودرو نیاز دارند، کرایه ها را افزایش می دهند.
 تاکسی تلفنی ها همچنان برای مسافران امن هستند
رییس اتحادیه تاکسی های تلفنی شیراز از به روز شدن تاکسی های تلفنی و مجهز شدن آنها به سیستم اینترنتی خبر داد و اضافه کرد: اگر به جای راه اندازی این سرویس های اینترنتی همان تاکسی های تلفنی که امن تر بوده و سابقه فعالیت 50 ساله دارند زودتر از این ها به اینترنت مجهز می شدند شرایط بسیار بهتر بود و این همه ضرر و زیان هم متوجه این قشر ضعیف نمی شد.
وی در ادامه بابیان اینکه ما با هزینه شخصی خود و بدون وارد آوردن هیچ هزینه ای به دولت، وارد سیستم حمل ونقل شده ایم، خاطرنشان کرد: متأسفانه دولت حمایت خاصی از این قشر نمی کند درحالی که فعالان این حوزه معمولاً ضعیف ترین قشر جامعه و افرادی هستند که از هر شغلی درمانده اند و به رانندگی در تاکسی تلفنی یا پیک موتوری روی می آورند.
حقانی اختصاص ماهانه 210 هزار تومان جهت تهیه سوخت به خودروهای یگانه سوز و 125 هزار تومان به خودروهای دوگانه را به عنوان تنها حمایت دولت از این قشر عنوان کرد.
وی افزود: بنا بود بسته های معیشتی نیز برای این قشر تهیه شود که تاکنون خبری نشده است.
 در شیراز نظارتی بر تاکسی اینترنتی نیست
حقانی تاکسی های اینترنتی را تحت نظر یک نهاد کشوری با عنوان واحد نظارت بر کسب وکارهای مجازی در تهران دانست و گفت: در شیراز نظارت مستقیمی بر فعالیت این تاکسی ها صورت نمی گیرد.رییس کمسیون حمل ونقل شورای اسلامی شهر شیراز هم می گوید: طبق ماده ۳۲ قانون فعالیت تاکسی های اینترنتی باید زیر نظر شهرداری باشد؛ اما متأسفانه این گونه نیست و به نظر می رسد مجوز اصلی از سوی وزارت فناوری اطلاعات یا صنعت، معدن و تجارت صادر می شود.نواب قائدی درباره رایزنی های وزارت کشور در خصوص نقش شورای شهر در این مورد می گوید: در وزارت کشور بحث هایی صورت گرفته است که اگر به نتیجه برسد شورا و شهرداری می تواند نظارت هایی را بر نرخ گذاری این تاکسی های اینترنتی آن هم در آینده داشته باشد.
سازمان صمت هدف بعدی بود که از روابط عمومی موضوع را پیگیری کردیم و وی دراین باره توضیح داد: تنها صدور مجوز این تاکسی ها بر عهده این سازمان است و نظارت بر قیمت گذاری یا فعالیت آنها در حیطه وظایف سازمان صنعت، معدن و تجارت نیست. رییس پلیس اماکن استان فارس فرد دیگری است که موضوع را از او جویا می شوم. سرهنگ حیاتی می گوید: تنها تائید مکان استقرار دفتر این تاکسی های اینترنتی در شیراز و تائید مجوزشان بر عهده پلیس اماکن است و به واقع اقدام دیگری بر عهده ما نیست و به راستی نظارت خاصی بر فعالیت این تاکسی ها وجود ندارد! از دیگر سو این موضوع هم مطرح می شود که شیوع کرونا که موجب تعطیلی سه ماهه اتوبوس ها و مترو شد بازار فعالیت اسنپ و تپ سی را داغ و شرایط را برای سوءاستفاده بیشترشان جهت افزایش قیمت ها فراهم کرد تا همه چیز به کامشان شود!
حال این موضوع مطرح می شود که چگونه یک کسب وکار مجازی که نام و نشانی و تلفن همه مشتری های خود را دارد، به راحتی اعتماد مردم را جلب و پس از رسیدن به هدف از اعتماد آنها سوءاستفاده می کند و نظارت خاصی بر عملکردش وجود ندارد؟!
منبع: فارس 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :