آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 270369
تاریخ انتشار : 31 تیر 1399 11:21
تعداد بازدید : 636

در رویداد رونمایی از گزارش سال 98 اعلام شد

دیجی کالا امسال به سوددهی می رسد

دیجی کالا که به زودی، در تابستان امسال، وارد فرابورس خواهد شد؛ دیروز (سی ام تیرماه) و در آستانه این اتفاق بزرگ برای خود شرکت و بازار سهام، با برگزاری رویدادی آنلاین، ضمن تشریح عملکرد و ارایه گزارش سال 98 خود به سوالات خبرنگاران نیز پاسخ داد. سعید و حمید محمدی، هم بنیان گذاران و مدیران عامل دیجی کالا در این رویداد آنلاین فعالیت دیجی کالا در سال ۹۸ در بخش های فروش، نظارت بر عملکرد فروشندگان، استراتژی های حمایت از تولید کنندگان و کسب وکارهای ایرانی، قیمت گذاری و استفاده از تکنولوژی های لجستیکی و الگوریتم های هوشمند برای پردازش بیش از ۱۰۰ میلیون کالای خریداری شده را تشریح کردند. برادران محمدی با اعلام اینکه این خرده فروش و بازارگاه بزرگ آنلاین ایران در سال 99 به سودآوری خواهد رسید، گفتند که بخش عمده سرمایه حاصل شده از عرضه اولیه این شرکت در فرابورس، به سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت ها و فناوری اختصاص خواهد یافت. گزارش فناوران را از رویداد رونمایی از گزارش سال 98 دیجی کالا می خوانید.
undefined

 سهم اندک خرده فروشی آنلاین
برادران محمدی در این رویداد با بیان اینکه بیش از 31 هزار فروشگاه دارای نماد اعتماد در کنار ده ها هزار فروشنده در پیج های اینستاگرامی و کانال های تلگرامی فعال هستند، گفتتد که سهم خرده فروشی آنلاین از کل خرده فروشی در کشور، در سال 98 همچنان زیر دو درصد بوده؛ درحالی که در ترکیه که بازاری مشابه ایران دارد، این سهم 50 درصد است.
به گفته آنان، البته بحران کرونا، به ویژه در روزهایی که محدودیت تردد در برخی شهرها اعمال شده بود، حجم تقاضا را در فروش اینترنتی به شدت بالا برد. به همین دلیل هم با توجه به اینکه در پایان نیمه اول سال 98، تعداد 31 هزار فروشنده در بازارگاه (مارکت پلیس) دیجی کالا حضور داشتند، این تعداد در پایان سال 98 به 61 هزار فروشنده رسید. اما افزایش تقاضا برای خرید و فروش اینترنتی، چالش هایی را هم به همراه داشته است. به گفته برادران محمدی، کسب و کار دیجی کالا برای ظرفیت مشخصی از پردازش کالا متناسب با تقاضا برنامه ریزی شده بود.
به گفته آنان، در شروع بحران کرونا، حدود 4هزار نفر در دیجی کالا مشغول به کار بودند که آنان هم دغدغه بیماری داشتند و اجبار به حضور در محل شرکت میسر نبود. از سوی دیگر، اجرای پروتکل های بهداشتی و ضدعفونی محیط و ناوگان حمل و نقل هم وجود داشت که اینها بهره وری را در کار پایین می آورد.
مشکل دیگر این بود که در اوج بحران کرونا، تعداد زیادی از فروشندگان بازارگاه به انبارهای خود دسترسی نداشتند که این هم می توانست موجب تاخیر در ارسال محموله و آسیب دیدن تجربه مشتری شود.
 مارکت پلیس دیجی کالا در سال ۹۸
سعید محمدی، مدیرعامل دیجی کالا در این رویداد درباره وضعیت این شرکت در سال ۹۸ گفت: دیجی کالا امروز پربازدیدترین فروشگاه آنلاین ایران و منطقه است و هم اکنون نیز این شرکت یکی از بزرگترین مراکز پردازش کالا را در خاورمیانه و شمال آفریقا در اختیار دارد. مرکز پردازش کالای دانش در تهران که ۵۰ هزار متر مربع مساحت دارد، قادر به انبارش ۵ میلیون قلم کالا و پردازش ۵۰۰ هزار کالا در یک روز است. علاوه بر آن ۳۱ مرکز توزیع کالا، مرکز خدمات پس از فروش و مرکز جمع آوری کالای فروشندگان در سراسر کشور امکان تحویل سریع کالا را به مشتریان در دورترین نقاط کشور فراهم آورده است.
وی با بیان اینکه دیجی کالا حمایت از کسب وکارهای ایرانی را مهم ترین مسوولیت اجتماعی خود می داند، افزود: دیجی کالا با توسعه پلتفرم مارکت پلیس خود برای خدمت رسانی به فروشندگان باعث شد که بسیاری از تامین کنندگان و تولید کنندگان، بدون دغدغه های فنی و زیرساختی کالاهای خود را عرضه کنند و به این ترتیب به پایگاه کاربران دیجی کالا و شبکه گسترده و ملی توزیع دیجی کالا دسترسی داشته باشند. مدیرعامل دیجی کالا با اشاره به گستره وسیع مشتریان و کاربران دیجی کالا گفت: در سال ۹۸ دیجی کالا محصولات خود را به بیش از ۱۲ هزار روستا در ایران ارسال کرد. اتفاقی که باعث شده تا تمامی هموطنان در هر نقطه ای از کشور امکان خرید هر کالایی را به قیمتی یکسان و فارغ از مکان جغرافیایی خود داشته باشند. از سوی دیگر امروز هر کسب وکاری در هر نقطه از ایران می تواند ظرف مدت ۴۸ ساعت کسب وکار آنلاین خود را در پلتفرم مارکت پلیس عرضه کند و به بازاری به وسعت ایران دسترسی داشته باشد. در طول همه گیری کرونا ۱۵ مرکز جمع آوری کالای فروشندگان در تبریز، مشهد، اصفهان، اهواز، شیراز و نقاط دیگر کشور راه اندازی کردیم تا کسب وکارهای محلی بتواند با کمترین هزینه و زمان محصولات خود را به مراکز پردازش دیجی کالا برسانند. براساس گزارش سال ۹۸ دیجی کالا، در این سال ۶۹ درصد از فروش تعدادی کالاها به کالاهای ایرانی تعلق داشته است و تعداد برندهای ایرانی فعال در دیجی کالا هم به بیش از ۲۵۰۰ برند رسیده است.
طبق اطلاعات این گزارش از کل کاربران دیجی کالا 36 درصد زن و 63 درصد مرد هستند. این کاربران در سال ۹۸ بیش از ۵ میلیون نظر در مورد کالاها ثبت کرده اند.
 شاخص های ارزیابی فروشندگان، 
بنیان گذاران دیجی کالا، عملکرد فروشندگان را در تجربه کاربری خریداران و برای دیجی کالا مهم ارزیابی کردند.
به گفته آنان، در سال 98 فروشندگان مارکت پلیس دیجی کالا به طور متوسط 39 میلیون تومان در ماه فروش داشته اند و یک فروشنده در گروه گوشی موبایل در بهمن ماه سال گذشته، به تنهایی 32 میلیارد تومان در این پلتفرم گوشی فروخته است. یک فروشنده منتخب صنایع میناکاری و خاتم کاری نیز موفق به فروش 85 میلیون تومان از محصولاتش در یک ماه شده است.
جالب اینجاست که تنوع کالایی در دیجی کالا به بیش از 2 میلیون و 200 هزار نوع کالا می رسد، در حالی که در بزرگ ترین فروشگاه های زنجیره ای، این تعداد حداکثر 15 تا 20 هزار قلم کالاست. این تنوع کالایی در زیر یک سقف، نیازمند، سیاست های مشخصی برای کنترل است که به گفته مدیران دیجی کالا، 4 شاخص برای بررسی عملکرد فروشندگان طراحی شده است.
به گفته برادران محمدی، اولین شاخص، متوسط رضایت خریداران از کالای دریافت شده است که بر اساس نتایج حاصل از نظرسنجی هایی که از خریداران انجام می شود، قابل محاسبه است. این شاخص نشان دهنده رضایت 80 درصدی خریداران است. شاخص بعدی، درصد عرضه کالای تقلبی است.
در دیجی کالا دو نوع کالای اصلی و غیر اصلی عرضه می شود؛ اما فروشندگان در صورت عرضه کالای غیر اصلی، موظفند که این موضوع را با شفافیت به خریدار اعلام کنند. اما گاهی پیش می آید که خریدار، کالایی که دریافت می کند، تقلبی است. 
به گفته مدیران این خرده فروشی بزرگ آنلاین، درصد عرضه کالای تقلبی در این پلتفرم در سال گذشته بر اساس آمار مرجوعی کالا و گزارش مشتری، تنها 16 هزارم درصد (16 قلم کالا در هر ده هزار قلم) بوده است.
در چنین مواردی، اگر فروشنده خاطی، برای نخستین بار اقدام به فروش کالای تقلبی کرده باشد، تا ده برابر کل مبلغ فروش آن کالا جریمه خواهد شد و در دفعات بعدی، حساب کاربری فروشنده مسدود می شود. خریدارانی هم که این کالاها را دریافت کرده اند، برای دلجویی و عذرخواهی تا 500 هزار تومان کد تخفیف دریافت می کنند. جالب است بدانید که در سال 98، در هر ماه به طور متوسط 300 میلیون تومان کد تخفیف عذرخواهی برای خریداران دیجی کالا ارسال شده است.
شاخص بعدی سوم، درصد مرجوعی به دلیل اشکال محصول است که در این زمینه نیز آمار 73 صدم درصدی ثبت شده است.
متوسط نرخ عدم تامین یا کنسل کردن نیز شاخص چهارم است. این آمار که به دلیل بحران کرونا و مشکلات ارزی، مشکلی رو به رشد در ماه های اخیر بوده، 41 صدم درصد مشاهده شده است. در مورد شاخص های سوم و چهارم نیز دیجی کالا به خریداران تا 200 هزار تومان کد تخفیف اعطا می کند.
 آینده دیجی کالا
به گفته دیران دیجی کالا، سرمایه گذاری و توسعه لجستیک به عنوان محور توسعه تجارت الکترونیکی جزو برنامه های مهم این شرکت در سال جاری است؛ از جمله راه اندازی دومین مرکز پردازش کالا در دستور کار قرار دارد. برنامه دیگر، توسعه بازارگاه دیجی کالا به شهرهای کوچک تر و سپس سرمایه گذاری در فناوری و زیرساخت است. هم بنیان گذاران دیجی کالا اعلام کردند که در سال جاری، احتمالا خبرهای خوبی در زمینه توسعه به کارگیری هوش مصنوعی نیز اعلام خواهد شد.
اما شاید مهم ترین برنامه این شرکت، ورود به بازار سرمایه از طریق فرابورس باشد که به احتمال زیاد در تابستان امسال اتفاق خواهد افتاد.
 ورود به بورس
به گفته بنیانگذاران دیجی کالا تاریخ عرضه اولیه (IPO) دیجی کالا هنوز مشخص نیست. تمام کارهای لازم برای ورود به بازار سرمایه از سوی دیجی کالا صورت گرفته و دیجی کالا در آستانه ورود به هیات پذیرش فرابورس است.
برادران محمدی در رابطه با اهداف دیجی کالا برای ورود به بازار بورس گفتند: تصمیم دیجی کالا برای ورود به بورس تصمیم جدیدی نیست و به سه سال گذشته بازمی گردد. اما پروژه عرضه اولیه سهام یک شرکت به خصوص برای کسب وکارهای فناورانه زمان بر است و بنابراین از سه سال گذشته کمیته IPO دیجی کالا در حال فعالیت است. سیستم های مالی و گزارش دهی دیجی کالا را با شرایط شرکت های حاضر در بورس منطبق کرده ایم و تلاش داریم به سوددهی نزدیک شویم.
به گفته آنان، دیجی کالا به عنوان یک برند ملی که ۱۴ سال از فعالیت آن می گذرد و ماهانه 30 میلیون کاربر فعال دارد باید مردم را در منافع خود در قالب عرضه سهام شریک کند. از سوی دیگر در بین ۸ شرکت با بالاترین ارزش بازار در دنیا ۷ شرکت در حوزه تکنولوژی فعالیت می کنند بنابراین ورود دیجی کالا به بازار سرمایه به هیچ وجه عجیب نیست. محمدی ها توسعه کسب وکار دیجی کالا را مهمترین دلیل برای ورود به فرابورس قلمداد کردند و گفتند: دیجی کالا در سال ۸۵ با سرمایه شخصی راه اندازی شد. در سال ۹۲ از بخش خصوصی ایران جذب سرمایه کردیم و کسب وکار را توسعه دادیم. در سال ۹۵ نیز موفق به جذب سرمایه خارجی شدیم و در پی آن دیجی کالا با رشد بزرگی روبه رو شد. در حال حاضر برای تبدیل دیجی کالا به یک بازیگر قوی در حوزه تجارت الکترونیکی برای یک کشور ۸۰ میلیونی و منطقه، نیاز به حمایت مردم از طریق بازار سرمایه برای توسعه های آتی داریم. به گفته برادران محمدی، سهامدران دیجی کالا از ورود به بورس به دنبال نقد کردن سرمایه های خود نیستند. بنابراین برنامه ما این است که پیش یا اندکی پس از عرضه اولیه، اقدام به افزایش سرمایه کنیم.
سعید محمدی در رابطه با برنامه های دیجی کالا برای توسعه این کسب وکار با سرمایه حاصل از ورود به بورس گفت: توسعه لجستیک دیجی کالا، آوردن فروشنده های شهرهای کوچک به مارکت پلیس، سرمایه گذاری در حوزه تکنولوژی نظیر هوش مصنوعی و زیرساخت، ادامه مسیر دیجی پی در حوزه فین تک از برنامه های دیجی کالا برای توسعه پس از ورود به بورس است. 
به گفته وی، در طرح توجیه افزایش سرمایه که تهیه شده به طور جرئی به هزینه کرد سرمایه پرداخته شده است. به طور کلی سرمایه حاصل از ورود به بورس صرف توسعه به خصوص در حوزه لجستیک خواهد شد و مرکز جدید پردازش کالای دیجی کالا راه اندازی می شود.
به گفته بنیانگذاران دیجی کالا این کسب وکار در سال ۹۹ به سوددهی خواهد رسید و در سال های آینده این سوددهی افزایش خواهد یافت.
به گفته برادران محمدی، در شرکت های تکنولوژی همواره موازنه ای بین توسعه و سوددهی برقرار است. در این نوع از کسب وکارها سهامداران نگاه متفاوتی دارند و معتقدند در یک بازه زمانی بلند مدت رشد سریع شرکت های شان که در طول سال ها اتفاق می افتد منجر به سوددهی شدید شرکت هایشان خواهد شد. نگاه دیجی کالا هم این چنین است و حفظ رشد ۱۱۲ درصدی در طول چند سال برای دیجی کالا هزینه داشته است. حمید محمدی در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با آینده استارتاپ کمدا پس از دریافت سرمایه از دیجی کالا گفت: «مدا تیم راهبری و اجرای خود را دارد و دیجی کالا به عنوان حمایت برای توسعه کمدا در کنار این استارتاپ قرار گرفته است. اما در سال جاری شاهد تحولات بزرگی در کمدا خواهیم بود.
گفتنی است که این نخستین گزارش سالانه دیجی کالا است که به شکل عمومی منتشر می شود و گزیده ای از آمار و داده های گروه دیجی کالا به شمار می رود که از دپارتمان هوش تجاری (Business Intelligence) این سازمان استخراج شده است.
براساس این گزارش، تعداد کاربران یکتای ماهانه (Monthly Unique Visitors) دیجی کالا در سال ۹۸ به ۲۶ میلیون نفر رسیده و متوسط مبلغ هر سفارش در این سال ۴۹۶ هزار تومان بوده است.  در سال ۹۸ تنوع کالاهای این شرکت به بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار کالا رسید. طبق گزارش سال ۹۸ ناوگان دیجی کالا در این سال برای ارسال کالاهای مشتریان ۳۳ میلیون کیلومتر مسافت را طی کرده است. گزارش سال ۹۸ دیجی کالا بــه بیش از ۶۰ هزار کسب وکار ایرانی که محصولات خود را از طریق بازارگاه یا مارکت پِلیس (Marketplace) این شرکت به فروش می رسانند، کمک می کند تا فرآیندهای فروش و عرضه کالاهای خود را بهینه کنند.
فناوران در روزهای آینده به تشریح آمارها و اطلاعات موجود در گزارش سالانه دیجی کالا خواهد پرداخت.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :