آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 272361
تاریخ انتشار : 9 مهر 1399 13:29
تعداد بازدید : 4680

با توجه به رشد آموزش مجازی مطرح شد

استفاده طولانی از گوشی تهدیدی برای سلامت دانش آموزان است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آموزش مجازی را تجربه ای جدید برای دانش آموزان در سایه کرونا عنوان کرد و گفت: زمان استفاده طولانی از ابزارهای آموزش مجازی همچون گوشی هوشمند و بی توجهی به حالت صحیح نشستن مشکلات اسکلتی ایجاد می کند.
undefined

آی تی من- علیرضا رجایی متخصص داخلی و فوق تخصص روماتولوژی با بیان این که در شرایط شیوع گسترده کرونا همچنان محوریت آموزش رسمی در مدارس کشور بر بستر فضای مجازی ارایه می شود، آموزش نحوه صحیح استفاده از تلفن همراه به دانش آموزان از سوی خانواده ها و مسوولان آموزش و پرورش را ضروری دانست.

وی با تاکید بر این که والدین باید ابزارهای مناسب آموزشی را در اختیار فرزندان خود قرار دهند، افزود: هر وسیله ای اعم از گوشی تلفن همراه، لپ تاپ یا رایانه نحوه استفاده خاص خود را دارد و نحوه نشستن و قرارگیری دانش آموزان در زمان استفاده از این ابزارها از اهمیت بالایی برخوردار است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: خم کردن سر به جلو برای استفاده از تلفن همراه یا هر وسیله کمک آموزشی دیگر فشار زیادی به گردن وارد می کند.

رجایی به والدین توصیه کرد به فرزندان خود آموزش دهند که در زمان استفاده از ابزارهای آموزش های از راه دور سر را خم نکنند و کاملا گردن دانش آموز صاف، بدون زاویه  باشد، به شکلی که هیچ فشاری به ستون فقرات وارد نشود.

وی ادامه داد: دانش آموزان هنگام کار با رایانه و تلفن همراه از قوز و خم کردن گردن خودداری شود تا آسیب وارده به ستون فقرات کاهش یابد.

فوق تخصص روماتولوژی خاطرنشان کرد: مشکلات ساختاری اسکلتی و انحنای ستون فقرات با گذر زمان و بالاتر رفتن سن ایجاد می شود بنابراین والدین و بزرگ ترها باید نحوه درست نشستن و استفاده صحیح از ابزارهای آموزش مجازی را با دقت و وسواس به فرزندان خود آموزش دهند.

رجایی با بیان این که احتمال ایجاد درد و کشیدگی در عضلات مختلف بدن در پی استفاده نادرست از ابزارهای الکترونیکی وجود دارد، تاکید کرد: به این دردها اصطلاحا دردهای نقطه ای می گویند که مشخصا در استفاده طولانی و نادرست از موبایل و لپ تاپ و سایر ابزار های الکترونیکی ایجاد می شود. وی افزود: زندگی ماشینی و استفاده از ابزارهای الکترونیکی خالی از چالش و مشکل نسیت، یکی از اساسی ترین مسائلی که باید مورد توجه مسئولان آموزش و پروش و خانواده ها باشد، زمانبندی است چرا که آموزش مجازی بیشتر از ۳۵ تا ۴۰ دقیقه و حداکثر در چهار پارت زمانی در روز عملا کارایی و بازدهی لازم را ندارد. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که واژه اختلالات اسکلتی و عضانی ناشی از آموزش های مجازی در مباحث پزشکی شناخته شده است، گفت: آموزش های مجازی و از راه دور طولانی مدت، عوارض و بیماری های عضلاتی و اسکلتی فراوانی در کودکان و بالغین ایجاد می کند که مشخصا این مهم به دلیل اشکالاتی در نشستن ایجاد می شود.



نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :