آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 272472
تاریخ انتشار : 15 مهر 1399 12:22
تعداد بازدید : 4395

آموزش و پرورش همچنان در تلاش برای رفع مشکلات

۲۱ درصد دانش آموزان از شاد محرومند

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش وپرورش در هفتمین نشست از سلسله نشست های گفتگوی هفته که باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش وپرورش و دستگاه های مختلف کشور و با موضوع گفتگو بر محور تحول با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فن آوری رییس جمهور، اعضای شورای معاونان و روسای۷۶۰ منطقه در کشور برگزار شد، اظهار کرد: هدف ما از تشکیل این جلسات بررسی مسائل و مشکلات مشترک بین دو دستگاه و دستیابی به تفاهم مشترک برای حل این مسائل است.
undefined

فناوران - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش غیرحضوری به برقراری عدالت آموزشی در کشور کمک کرده است، گفت: یکی از مهمترین تغییرات مثبتی که از کرونا در کشور ایجاد شد، فرآیند آموزش غیرحضوری و آموزش در فضای مجازی است. تا قبل از این محتواهای آموزشی سطح اول کشور تنها می توانست در اختیار تعداد محدودی از دانش آموزان قرار گیرد ولی امروز با راه اندازی شبکه آموزش دانش آموز (شاد)، قادر هستیم محتوای تولید شده را در اختیار تمام دانش آموزان در سراسر کشور قرار دهیم و این به برقراری عدالت آموزشی کمک شایانی است. امروز این امکان را داریم که دانش آموزان در هر نقطه از کشور بتوانند از تدریس بهترین اساتید بهره ببرند بنابراین شبکه شاد توانسته در امر آموزش یکسانی در کشور برقرار کند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه شبکه شاد یک پاسخ ملی و راهبردی به کرونا در بحث آموزشی است، گفت: شبکه شاد در آغاز مسیر است و مطمئنا دارای مشکلاتی است که باید برای حل مشکلات آن تلاش کنیم. خوشبختانه سرعت پیشرفت و ارتقاء شبکه شاد و پوشش دهی دانش آموزان در این شبکه بسیار خوب هست و هر روز شاهد پیشرفت این شبکه هستیم. ما توانستیم برای ساعتی از روز که ترافیک زیاد است کلاس های درسی دانش آموزان را به گونه ای برنامه ریزی کنیم که از بار ترافیکی کاسته شود و دانش آموزان دسترسی بهتری به اینترنت داشته باشند و خوشبختانه اکنون در این قسمت مشکلی نداریم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه عرصه فعالیت های شبکه شاد و آموزش در فضای مجازی یکی از عرصه هایی است که می تواند زمینه همکاری مجموعه دو دستگاه را توسعه دهد، گفت: بخش های گسترده ای در کشور هستند که در حوزه آپلیکشن ها و استارت آپ ها کار می کنند. در کشور ما عرصه خدمات آموزشی چون حول محور کنکور شکل گرفته عملا اهداف نظام تعلیم و تربیت را حمایت نمی کند و بیشتر مسئله ورود و موفقیت دانش آموزان در کنکور را هدف قرار می دهد در حالیکه تنها هدف نظام تعلیم و تربیت ورود و عبور دانش آموزان از سد کنکور نیست. بلکه باید بتوانیم افرادی فعال، خلاق، با تدبیر و موثر در آینده تربیت کنیم. شبکه شاد می تواند از طریق اعمال استانداردهایی عرضه خدمات آموزشی را در راستای تعلیم و تربیت تقویت کرده و پیش ببرد.

  آخرین وضعیت شبکه شاد
در همین راستا مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسوول شبکه شاد با بیان اینکه سه نوع خدمت در شاد ارایه می شود گفت: یک خدمت پایه و عمومی برای همه دانش آموزان ارایه می شود. بخش ارزش افزوده را داریم که به عنوان رقیب همکار وارد شاد می شود و به زودی در شاد فعال خواهد شد. خدمت سوم فوق برنامه و سرگرمی ها، امور پرورشی، ورزشی و غیره است. 

به گزارش ایسنا، حسن الحسینی در نشستی خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در بخش زیرساخت ها با بانک اطلاعاتی دانش آموزان روبرو هستیم که ساماندهی معلمان و دانش آموزان در آن ثبت می شود گفت: پلتفرم شاد با مجموعه امکاناتی که در آن تعبیه شده از حالت صرفا خبری به حالت آموزشی تبدیل شده است و حضور و غیاب، آزمون ساز و... از امکانات جدید آن است. وی افزود: احراز هویت بر اساس بانک اطلاعاتی سناد انجام می شود. 

مسوول شبکه شاد با بیان اینکه تلفیقی بودن آموزش ها به شدت مورد تاکید ماست و امسال با آموزش تلفیقی به استقبال بازگشایی مدارس رفتیم گفت: منطقه و زوم بندی حضور دانش آموزان در شبکه شاد انجام شد. ابزارهای هوشمند مختلف چون موبایل ها و تبلت ها امکان اتصال به شبکه شاد را دارند. 

  رقیب همکار به زودی وارد شاد می شود 
وی با بیان اینکه سه نوع خدمت در شاد ارایه می شود گفت: یک خدمت پایه و عمومی برای همه دانش آموزان ارایه می شود. بخش ارزش افزوده را داریم که به عنوان رقیب همکار وارد شاد می شود و به زودی در شاد فعال خواهد شد. خدمت سوم فوق برنامه و سرگرمی ها، امور پرورشی، ورزشی و غیره است. 

الحسینی درباره امکانات شاد گفت: وجود ۴۰۰ کلاس زنده همزمان، پیاده سازی فرایندهای سه جانبه مدرسه، خانواده و دانش آموزان، امکان کنترل فرایندهای آموزشی وجود کارپوشه دانش آموز، وجود فعالیت های فوق برنامه درسی، امکان گزارش گیری منظم به خانواده ها، امکان تبادل تجارب آموزشی در شادینو، امکان تبادل محتوای صوتی دوطرفه و شادنما از جمله امکانات شبکه شاد است.

وی افزود: ۲۰۰ نفر در مرکز پاسخگویی تلفنی به سوالات و مشکلات مخاطبان پاسخ می دهند. 

مسوول شبکه شاد گزارشی آماری از شاد ارایه و اظهار کرد: ۱۱ میلیون و ۴۰۸ هزار دانش آموز که احراز هویت شده اند در شبکه عضوند.  ۱۰۰ هزار و ۹۹۹ مدیر مدرسه و ۶۴۷ هزار و ۸۱۴ معلم عضو شاد هستند. سهم شاد از فضای مجازی ۸۰ درصد و سهم نرم افزارهای دیگر ۲۰ درصد است. همچنین از ۱۱ میلیون دانش آموز، ۲۰ درصد ثبت نام کرده اند اما فعال نیستند. ۶۲.۵۸ درصد کل دانش آموزان در شبکه شاد هستند.

  ۲۱ درصد دانش آموزان از شاد محرومند
وی به سهم محرومیت از فضای مجازی اشاره کرد و گفت: حدود سه و نیم میلیون نفر فاقد ابزار هوشمند بوده و یا دسترسی به اینترنت ندارند. سهم محرومیت از شاد، سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر یعنی ۲۱ درصد دانش آموزان است و اختلاف ۳۰۰ هزار نفری به دانش آموزانی برمی گردد که ابزار هوشمند قرضی استفاده کرده اند. 

  مشکلات شناسایی شده شاد 
وی فهرستی از مشکلات شبکه شاد و سهم آنها ارایه کرد و گفت : ۱۰ درصد کندی ورود، عادت سنتی ۱۰ درصد، اشکالات نرم افزاری ۱۰ درصد، عدم دسترسی به ابزار مناسب ۱۰ درصد، عدم مدیریت برنامه ریزی و ترافیک ۱۰ درصد و آشنایی کم مدیران ۱۰ درصد و کندی و سرعت ۱۵ و ورود به بانک اطلاعات پایه سناد ۲۰ درصد بوده است.

الحسینی با بیان اینکه پیگیر حل مشکل سرعت در شبکه شاد هستیم گفت: این موضوع مرتبا رصد می شود تا سرعت افت نکند.

وی در واکنش به گلایه هایی پیرامون اظهارات شب گذشته معاون استانداری تهران مبنی بر پیگرد قانونی در صورت تعطیلی آموزش در شبکه شاد در هفته پیش رو گفت: مصوبات ستاد ملی کرونا به مثابه قانون است و این ستاد حق دارد که برای آموزش و پرورش هم قانون بگذارد و در واقع مرجعیت قانونی دارد. اینکه چرا استانداری اعلام می کند هم باید گفت استاندار مجری سیاست ها است. هرچند باید مسائل آموزشی به صورت تخصصی از سوی آموزش و پرورش مطرح شود.

 مسوول شبکه شاد با اشاره به اینکه ما کمبود مقررات دائمی داریم، مصوبات کرونا موقتی و برای کوتاه مدت هستند گفت: در دراز مدت اگر چشم انداز شاد این است که در پساکرونا ۲۰ درصد آموزش ها از این طریق ارایه شود باید قوانین دائمی داشته باشیم. قوانین مربوطه در دست تهیه است و به زودی در شورای عالی آموزش و پرورش مورد بحث قرار می گیرد.

  شکایات را با ۱۹۵ در میان بگذارید 
الحسینی در پاسخ به اینکه آیا استفاده از سرویس های مختلف شاد برای خانواده ها رایگان است؟ اظهار کرد:استفاده از شاد برای همه کاربران یعنی معلمان و دانش آموزان رایگان است و دستور ریاست جمهوری است. آموزش و پرورش پیگیر است و هرگونه شکایتی وجود داشته باشد کاربران می توانند با ۱۹۵ تماس گرفته و موارد را مطرح کنند.

مسوول شبکه شاد درباره استفاده از شاد در آینده گفت: بخشی از آموزش ها در زیست بوم آینده در بستر شاد خواهد بود و طبق اعلام یونسکو 90 درصد شکل آموزش ها در دنیا تغییر کرده و کشور ما هم مستثنی نیست و از این فرصت استفاده خواهد کرد. 

وی درباره آمار آن دسته از دانش آموزان که در شاد فعال نیستند (20 درصد دانش آموزان) گفت: هر دانش آموزی که فعالیت کمتر از پنج ساعت در هفته در شاد داشته، از آمار ما کسر شده است. 

الحسینی با اعلام اینکه شادنما بزودی برای معلولان فعال خواهد شد گفت: امیدواریم طی یک ماه آینده بتوانیم این قابلیت های جدید را فعال کنیم. 

مسوول شبکه شاد درباره خدمات افزوده شاد نیز اظهار کرد: خدمات افزوده شاد که برودی فعال می شود شامل فعالیت های نرم افزاری، محتوایی، انواع فیلم و سرگرمی است که توسط بخش های غیردولتی که محتوای ارزنده مطابق استانداردهای ما تولید کند ارایه می شود و ما از آن استقبال می کنیم اما اجازه فعالیت های موسسات کنکوری را در این فضا نمی دهیم و حساسیت وجود دارد که این شبکه امن و صرفا برای تعلیم و تربیت باشد. 




نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :