آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 272525
تاریخ انتشار : 16 مهر 1399 12:29
تعداد بازدید : 4571

چین وارد رقابت اینترنت ماهواره ای شد

چین نیز قصد دارد در رقابت با شرکت هایی مانند اسپیس ایکس، آمازون و وان وب، منظومه ماهواره ای خود را در مدار نزدیک زمین قرار دهد.
undefined

آی تی من- به گفته پروفسور لری پرس، استاد سیستم های اطلاعاتی دانشگاه کالیفرنیا، چین درخواستی برای طیف فرکانسی برای دو منظومه ماهواره ای با نام های رمز GW-A59 و GW-2 با مجموعا 12 هزار و 992 ماهواره نزد اتحادیه بین المللی ارتباطات دوربرد (ITU) ثبت کرده است.

از سوی دیگر، بهاویا لال (Bhavya Lal) تحلیلگر مقیم واشنگتن نیز در گفت وگوی آنلاین SpaceWatchGlobal گفت: درباره یک منظومه ماهواره ای متشکل از 13 هزار ماهواره شنیده ایم. 

لال که تحلیلگر ارشد سیاست های فضایی در موسسه IDA است، مدیر تیمی در این موسسه است که اخیرا گزارش «تحول بخش تجاری فناوری فضایی چین» را تهیه کرده است.لال در تشریح خلاصه این گزارش می گوید: حدود 20 شرکت چینی در زمینه ارتباطات ماهواره ای فعالند و حدود 6 تا از این شرکت ها پیشنهاد ارسال منظومه ای ماهواره ای را ارایه کرده اند.وی می افزاید: عمده این شرکت ها روی ارتباطات باند باریک (narrowband) متمرکز هستند و بازارهایی مانند اینترنت اشیا (IoT) را هدف قرار داده اند. البته شرکت های دیگری مانند LinkSure و Galaxy Space نیز به فکر ارایه اینترنت پهن باند ماهواره ای هستند. به گفته وی، شرکت های بزرگ وابسته به دولت مانند CASIC و CASC هم هستند که منابع بیشتری برای راه اندازی سریع تر منظومه های ماهواره ای در اختیار دارند.به گفته لال، اما سازمان های بزرگ غیر دولتی در چین هم که در زمینه پهن باند ماهواره ای فعالند، همچنان در مراحل ابتدایی و فاز تحقیق و توسعه قرار دارند و فعلا ماهواره ای برای ارسال به مدار ندارند؛ هر چند مانند سایر حوزه ها، پیشرفت چینی ها سریع است.این تحلیلگر می افزاید: در کل می توان گفت که تمرکز شرکت های چینی فعلا روی بازار داخلی است؛ اما همان طور که چینی ها در حوزه های دیگر مانند قطار های سریع السیر نشان داده اند، به محض اینکه مشکلات عملکردی سیستم ها حل شد و کارایی خود را در داخل نشان داد، آنها ارایه خدمات بین المللی را در دستور کار خواهند داشت.وی همچنین اشاره می کند که مهم ترین مشکل و ضعف چینی ها دسترسی به طیف فرکانسی است. لال توضیح می دهد: تعدادی از شرکت های چینی که با آنها صحبت کردیم، احساس می کنند که چین در زمینه تخصیص فرکانس، ضعف دارد. این احساس وجود دارد که شرکت های آمریکایی باند های فرکانسی پرارزش Ku و Ka را گرفته اند و باندهای، به باور آنها، کم ارزش تر و پرهزینه تر مانند باندهای Q و V برای چینی ها مانده است. وی می افزاید: اسپیس ایکس از همه شرکت ها در این زمینه بسیار جلوتر است، زیرا از سویی تا کنون بیش از 700 ماهواره را در مدار قرار داده و وارد مرحله ساخت دریافت کننده و پایانه شده و از سوی دیگر، سرمایه های دولتی و خصوصی معتنابهی را نیز در اختیار دارد.به گفته لال، مساله اساسی در آینده، نه وجود بازار، بلکه ازدحام مداری خواهد بود که ده ها هزار ماهواره در مدار نزدیک زمین، در کنار هم قرار خواهد گرفت. 



نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :