آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 689
تاریخ انتشار : 15 مرداد 1390 13:0
تعداد بازدید : 9353

بررسی شیوع گسترده کارت‌های گارانتی متفرقه در بازار تلفن همراه

بازی با کارت سوخته

این روزها علاوه بر معظل قاچاق، مسایل متفرقه هم بازار تلفن همراه را تحت الشعاع خود قرار داده است. یکی از این مشکلات که دامن بازار موبایل را گرفته گارانتی های “متفرقه” است.
برخلاف علاقه مردم کشور ما به خرید گوشی تلفن همراه و بازار پر متقاضی این کالا، اما متاسفانه خریداران اطلاع دقیق و درستی از نحوه خرید به صرفه و مطمئن ندارند و همین ناآگاهی فضا را برای عده ای سودجو فراهم کرده تا کالای تقلبی، بدون گارانتی اصل و یا دست دوم را به عنوان کالای اصل به خریداران عرضه کنند. “گارانتی متفرقه” عنوانی است که این روزها در بازار تلفن همراه به گوش می رسد، عبارتی که نه تنها خدمات مربوط به گارانتی را به خریدار ارایه نمی دهد بلکه مفهوم واقعی گارانتی را هم در بازار موبایل زیر سوال برده است.
در این گزارش قصد داریم به موضوع گارانتی بپردازیم و انواع گارانتی های موجود در بازار تلفن همراه ایران را به تفصیل شرح دهیم.

گزارش: ساحره چمنی

  گارانتی چیست؟

گارانتی ضمانتی است از طرف فروشنده محصول که در آن میزان کیفیت یا عملکرد محصول تضمین و مشخص شده که تحت چه شرایطی آن کالا می‌تواند بازگشت داده شده، تعویض یا تعمیر شود. معمولا این تضمین به شکل فرم مخصوصی تحت عنوان گارانتی یا وارانتی همراه محصول خریداری شده تحویل داده می‌شود. البته در برخی موارد طبق قانون، گارانتی بر حسب ادعای کارخانه سازنده در مورد محصول قرار داده می‌شود و معمولا سند گارانتی به خریدار این تضمین را می‌دهد که محصول خریداری شده کیفیت خوبی داشته و کمبودی از نظر مواد سازنده و طرز کار نخواهد داشت.

   گارانتی در بازار تلفن همراه

در بازار تلفن همراه گارانتی به منظور اطمینان کاربران از خرید ارایه می‌شود تا در صورت بروز هر گونه مشکلی که برای گوشی به وجود می‌آید مشکل پیش آمده از سوی شرکت گارانتی کننده رفع شود.

البته گارانتی در بازار تلفن همراه ایران كمي‌ با کشورهای دیگر متفاوت است. در بازار تلفن همراه کشورمان برای خسارات مختلف استثنائاتی وجود دارد و شامل هر نوع خسارتی نمي‌شود و جالب‌تر آنکه حتی در صورت بروز برخی مشکلات گارانتی باطل می‌شود. برای مثال اگر گوشی شما تا یک سال به هر گونه آسیب نرم افزاری دچار شود شرکت گارانتی کننده موظف است خسارت وارده را جبران کرده و گوشی را تعمیر کند، اما اگر گوشی به دلایل آب خوردگی یا ضربه آسیب ببیند در صورتی که گوشی مورد نظر مشمول بیمه هم باشد، آن وقت است که شرکت‌های گارانتی کننده هیچ گونه خدمات یا سرویسی ارایه نمي‌دهند و اعلام می‌کنند که گوشی شما از گارانتی خارج شده، این در حالی است که در کشورهای مختلف عکس این قضیه اتفاق می‌افتد و شرکت گارانتی کننده در صورت بروز هر مشکلی برای کالا خدمات پس از فروش به گوشی اختصاص می‌یابد.

   انواع گارانتی

همانند سایر کشورها، در بازار تلفن همراه ایران هر برندی را شرکت خاصی گارانتی می‌کند و ما چهار نوع گارانتی اصلی داریم که به ترتیب ضمانت‌نامه رسمي ‌نوکیا شامل همه گوشی‌های نوکیا می‌شود، پارس مایکروتل گوشی‌های سامسونگ را گارانتی می‌کند، شرکت یاس به گوشی‌های شرکت HTC سرویس ارایه می‌دهد و به تازگی گوشی‌های هوواوی را هم تحت خدمات و سرویس‌های خود قرار داده و اما شرکت پارس کامتل که به نوعی بزرگ ترین شرکت ارایه دهنده خدمات پس از فروش تلفن همراه است، گوشی‌های ال جی، سونی اریکسون، HTC، آلکاتل و آیفون را گارانتی می‌کند.

   گارانتی متفرقه چیست؟

گارانتی متفرقه عبارت است از کارت‌هایی که این روزها در بازار تلفن همراه ایران همراه با گوشی‌هایی به خریداران ارایه می‌شود که از مبادی اصلی و قانونی وارد بازار نشده باشند و از آنجا که رضایت مردم کشور ما به یک نام و یک کارت کفایت می‌کند شاید خیلی جای حرف نداشته باشد.

اما به گفته فروشندگان این روزها آنقدر گارانتی‌های متفرقه زیاد شده که نام بسیاری از آنها را هم فروشندگان به درستی نمي‌دانند، اما جالب است بدانید که هر گارانتی غیر متفرقه‌ای هم مختص برند خاصی است و گاهی آنقدر تخصصی شده‌اند که نام آنها با نام گارانتی‌های اصلی شاید در کم یا زیاد شدن یکی دو حرف باشد.

در اینجا بد نیست به نام برخی از این گارانتی‌ها اشاره کنیم. شرکت یا بهتر بگوییم کارگاهی اقدام به تولید کارت‌هایی با نام “کامتل” یا به اصطلاح ارایه گارانتی متفرقه “پارس کامتل” کرده است. این شرکت علاوه بر کارت‌های گارانتی، هولوگرام هم برای جعبه‌های فروش گوشی در نظر گرفته که كمي‌ کم‌رنگ‌تر از هولوگرام اصلی پارس کامتل است و اگر خریدار اطلاع درستی از گارانتی‌های اصل نداشته باشد، مطمئنا فریب خورده و کارت گارانتی متفرقه را به جای کارت اصل دریافت می‌کند. این کارت‌ها برای گوشی‌های ال‌جی، سونی اریکسون، HTC و آلکاتل ارایه می‌شوند.

در بازار کارت‌هایی به نام “یاس” هم وجود دارد که مشابه کارت‌های شرکت یاس جهان است. این کارت‌های تقلبی برای گوشی‌های HTC در بازار عرضه شده‌اند.

“ماکروتل” گارانتی به اصطلاح متفرقه دیگری است که برای گوشی‌های سامسونگ به جای گارانتی اصل “مایکروتل” ارایه می‌شود.

و اما اتصالات که زمانی گوشی‌های نوکیا را گارانتی می‌کرد امروز به یکی از گارانتی‌های متفرقه بازار تبدیل شده است.

البته از آنجا که اتصالات نامی‌ شناخته شده در بازار تلفن همراه نه تنها ایران بلکه کشورهای حوزه خلیج فارس است، کمی ‌قابل اطمینان‌تر از بقیه متفرقه‌ها به نظر می‌رسد زیرا به کاربران این اطمینان را هم می‌دهد که مکانی برای تعمیر و خدمات پس از فروش این گوشی‌ها وجود دارد.

  فرق گارانتی متفرقه و اصلی از دید فروشندگان

گارانتی اصلی از سوی شرکت‌های نوکیا، پارس کامتل، پارس مایکروتل و یاس جهان ارایه می‌شود و قیمت گوشی با این گارانتی‌ها و بدون گارانتی از 5 یا 6 هزار تومان و گاهی تا 120 تا 130 هزار تومان هم تفاوت دارد.

این شرکت‌های ارایه کننده گارانتی در ازای هر گونه مشکل سخت افزاری و نرم افزاری غیر از موارد ضربه یا آب‌خوردگی موظف به جبران خسارت هستند و هزینه‌ای بابت تعمیر دریافت نمی‌کنند.

اما در گارانتی‌های متفرقه معمولا پولی در ازای گارانتی دریافت نمی‌شود و می‌توان گفت گارانتی ارایه شده فقط در حد یک کارت است.

البته در همه موارد این قضیه صادق نیست، بلکه برخی از شرکت‌هایی که کار تعمیرات گوشی را انجام می‌دهند برای جلب مشتری و کسب درآمد اقدام به چاپ چنین کارت‌هایی می‌کنند و متولی خاصی دارند که خدمات آنها را ارایه می‌کند و در ازای هر سرویسی که داده می‌شود مثلا تعویض LCD علاوه بر هزینه آن، مبلغی هم به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند.

   بازار گارانتی داغ می‌شود

به گفته فعالان بازار تلفن همراه، هنگامی که جنسی در بازار کمیاب یا نیست می‌شود معمولا بازار گارانتی داغ داغ است و آن زمانی است که نه تنها افزایش قیمت گوشی‌ها گاهی تا 200 هزار تومان هم می‌رسد، بلکه هزینه‌ای هم که برای گارانتی دریافت می‌شود سر به فلک می‌کشد. مثلا اگر در حالت عادی هزینه گارانتی در بازار تلفن همراه 20 تا 40 هزار تومان است، در موارد خاص همچون توقف یا کاهش تولید این مبلغ تا 120 یا 130 هزار تومان هم افزایش می‌یابد.

نکته جالب دیگر اینکه، در بازارهای مختلف هنگامی ‌که برای خرید مراجعه می‌شود یک گوشی واحد با قیمت‌های مختلف توسط فروشندگان عرضه می‌شود مثلا یک گوشی مثل آیفون از 860 تا 990 هزار تومان موجود است که این قیمت‌های متغیر مشمول با گارانتی و بدون گارانتی می‌شود. در ابتدای امر به خریدار قیمتی پایین‌تر از سایر مغازه‌ها پیشنهاد می‌شود زیرا مشتری از جلوی در ورودی قیمت می‌گیرد تا به مغازه‌های انتهایی پاساژ یا طبقات دیگر برسد. هنگامی‌که مشتری وسوسه شد، این زمانی است که فروشنده با ایراد سخنانی از این دست که لازم است یک سری نرم‌افزار بر روی گوشی نصب شود که در غیر این‌صورت گوشی کار نمی‌کند، دوربین فعال نیست، بلوتوث آن قابلیت برقراری ارتباط با دیگر گوشی‌ها را ندارد و یک‌طرفه است و از این قبیل. و در نهایت مشتری را وادار به به‌روزرسانی گوشی و نصب نرم‌افزارهای مختلف می‌کنند. اما مساله اینجاست که این نرم‌افزارها تا 200 هزار تومان هم برای مشتری آب می‌خورد و این قربانی خرسند و شادان از اینکه یک گوشی خریده که با بقیه متفاوت است و از این بازار سربلند بیرون می‌آید.

جالب است بدانید که فروشندگان ادعا می‌کنند که مشتریان خود متقاضی خرید نرم افزارها هستند.

   گوشی‌های بازسازی شده

شاید تاکنون نام گوشی‌های 8800  نوکیا به گوش‌تان خورده باشد. این سری گوشی‌های لوکس نوکیا هستند که طراحی خاصی و مشتریان ویژه‌ای هم دارند.

مثلا افراد بازاری و کسانی که اهل کاروبار و تجارت هستند طرفداران پروپاقرص این مدل گوشی‌ها هستند. مدل‌های مختلف این گوشی با نام‌های Arte، Sapphire Arte و Sirocco که هر کدام مدل‌های مختلفی هم دارند در بازار تلفن همراه کشورمان موجودند.

این گوشی‌ها با قیمتی بین یک میلیون و 200 هزار تا 2 میلیون و 400 یا 500 هزار تومان در بازار کشورمان موجودند.

اما نکته جالب توجه اینجاست که این‌ گوشی‌های گران‌قیمت و لوکس را نمی‌توان به شکل اصلی پیدا کرد چون به قول فعالان بازار این گوشی‌ها refresh شده‌اند. یعنی گوشی‌های کار کرده در قابی جدید به خریداران بی‌خبر فروخته می‌شوند. البته فروشندگان ادعا می‌کنند که هنگام فروش اطلاعات درستی درباره این گوشی‌ها به مشتری ارایه می‌دهند.

در نهايت مي‌توان گفت كه بازار تلفن همراه با وجود انواع و اقسام روش‌هاي تقلب به آشفته بازاري تبديل شده كه براي يك خريد امن و مطمئن مشتري يا بايد روش‌هاي روان شناسانه براي شناخت فروشندگان با وجدان و اخلاق كاري به كار برد و يا صرفا به نمايندگي‌هاي اصلي گوشي مراجعه كند تا بابت خريد گوشي گارانتي اصلي اطمينان داشته باشد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :