معاون سازمان توسعه تجارت:
كميته علمي برند تشكيل مي شود
معاون كمك هاي تجاري سازمان توسعه تجارت تشكيل كميته علمي برند را حاصل تصميم هفتمين نشست كميسيون تخصصي نام تجاري در روزهاي اخير اعلام كرد.
ایرنا-كيومرث فتحاله كرمانشاهي اظهار داشت: با توجه به ابعاد علمي و پيچيده برند، اين كميته با هدف انعكاس ديدگاههاي علمي در تصميمات كميسيون برند و با حضور استادان بنام اين حوزه تشكيل شده است .
وي عنوان كرد: از ديگر موضوعات مطرح شده در هفتمين نشست كميسيون برند بررسي طرحهاي واصله به كميسيون برای ارزيابي و رتبهبندي برندها بوده است .
به گفته وي، مدلهاي ارزيابي برند در چهار گروه اصلي به نام مدل رفتاري، مالي، مالي - رفتاري، داده - ستانده قرار ميگيرند كه از مدلهاي واصله بيشتر مدل رفتاري و يك درخواست نيز با مدل مالي - رفتاري ارايه شده است .
كرمانشاهي توضيح داد : با توجه به حساسيت و ابعاد علمي و تخصصي موضوع مقرر شد پس از بررسيهاي لازم كميته علمي، مدلي كه قابليت و انطباق بيشتري با فضاي كسب وكارايران داشته باشد به كميسيون پيشنهاد و انتخاب شود.
معاون سازمان توسعه تجارت همچنين به يكي ديگر از مصوبات كميسيون تخصصي نام تجاري پرداخت و گفت: موضوع صدور مجوز ششمين كنفرانس بينالمللي برند مورد بررسي قرار گرفت كه با برنامه اوليه موافقت شد .
این مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت تصريح كرد: دو شركت رهيافت و اينوويت به طورمستقل و جداگانه خواهان برگزاري ششمين كنفرانس برند بودند اما در كميسيون برنامه رهيافت مورد بررسي قرار گرفت .
كرمانشاهي ميگويد كه يكي از اقدامات يك سال گذشته جلوگيري از برگزاري همايشها و كنفرانسهاي غيرعلمي مرتبط با موضوع برند بوده است كه اين گونه برنامهها در سالهاي گذشته باعث اغتشاش و فساد در فضاي كسبوكار و سردرگمي درميان مديران بنگاهها شده بود .
وي يكي ديگر از فعاليتهاي درحال اجرای كميسيون تخصصي در ارتباط با توسعه فرهنگ نام و نشان تجاري را لحاظ کردن معيارهاي برند سازي در انتخاب صادركننده نمونه عنوان كرد .
معاون سازمان توسعه تجارت تصريح كرد: فراخوان ثبت نام در بانك اطلاعات برند نيز درحال انجام است.
بانك اطلاعات برند ميتواند كاركردهاي مختلفي داشته باشد كه يكي از آنها شناسايي بيشتر وضعيت بنگاهها در خصوص برندسازي و اتخاذ حمايت هاي موثر است.
استراتژي كميسيون تخصصي نام تجاري
كرمانشاهي در بخش ديگري به تشريح استراتژي كميسيون تخصصي نام تجاري در خصوص برندسازي پرداخت و گفت: اين موضوع در سه حوزه برند ملي ، محصولي و بنگاهي پيگيري مي شود .
به گفته وي، در حوزه برند ملي،گام اول در اين حوزه شروع يك طرح مطالعاتي ازطريق موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني است كه نتايج اين مطالعه بهزودي منتشر ميشود و گام دوم اشاعه برند ازطريق ششمين كنفرانس برند خواهد بود .
معاون سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در برند محصولي به عنوان دومين استراتژي فرهنگ سازي از طريق برگزاري سمينارها و همايشها در كنار نمايشگاه هاي تخصصي پيگيري ميشود .
وي تصريح كرد: نخستين گام برگزاري كنفرانس برندسازي كالاهاي تند مصرف (FMCG) در 18 خرداد ماه امسال در كنار نمايشگاه صنعت غذا با همكاري سازمان توسعه تجارت برگزار شد .
حوزه برند بنگاهي موضوع ديگري بود كه معاون سازمان توسعه تجارت به آن پرداخت و گفت: با بررسيهاي انجام شده توسط دبيرخانه كميسيون برند مشخص شد كه اهميت برند در ميان صاحبان صنايع و بنگاهها بسيار مغفول است و بسياري ثبت لوگو را بر برند داشتن تعبير میكنند درحالي كه برند مفهوم پيچيده و برند شدن نيازمند اجراي يك استراتژي مدون و فعاليت مستمر است .
كرمانشاهي گفت : دراين حوزه استراتژي كميسيون برند بر آن است كه ازطريق برگزاري دورههاي آموزشي ، سمينارها و پيگيري موضوع ارزيابي برند بنگاهي و رتبه بندي بنگاهها اهميت و كاركردهاي برند را تا حد امكان براي مديران بخش خصوصي و دولتي روشن كند و در ادامه راه با توجه به اصل 44 قانون اساسي، برندسازي بنگاه ازطريق شركتهاي مشاور برندينگ و با نظارت كميسيون برند صورت میگيرد.
معاون كمكهاي تجاري سازمان توسعه تجارت تشكيل كميته علمي برند را حاصل تصميم هفتمين نشست كميسيون تخصصي نام تجاري در روزهاي اخير اعلام كرد.